Co zrobić, żeby się wymeldować?
REKLAMA
REKLAMA
Formalności związane z wymeldowaniem
REKLAMA
Opuszczając miejsce pobytu stałego lub czasowego (przed upływem deklarowanego okresu pobytu), każdy obywatel ma obowiązek wymeldowania się.
Można dokonać tego:
1) w formie pisemnej na formularzu w organie gminy właściwym dla dotychczasowego miejsca pobytu, przedstawiając do wglądu dowód osobisty lub paszport,
2) w formie dokumentu elektronicznego na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego organu gminy.
Zobacz również: Zameldowanie cudzoziemca na pobyt stały
Wymeldować można się również w ten sposób, że dokona się zameldowania w nowym miejscu zamieszkania.
Wymeldowując się wypełniamy formularz „Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego”, który zawiera następujące informacje:
1) nazwisko i imię (imiona);
2) numer PESEL, o ile został nadany;
3) datę i miejsce urodzenia;
4) adres dotychczasowego miejsca pobytu stałego;
5) nazwisko i imię pełnomocnika, o ile został ustanowiony;
6) adres elektroniczny służący do doręczeń, jeżeli osoba dokonała wymeldowania z miejsca pobytu stałego przy wykorzystaniu dokumentu elektronicznego.
Wymeldowanie jest bezpłatne i dokonywane jest tego samego dnia, w którym zgłosimy się do urzędu. Otrzymamy zaświadczenie o wymeldowaniu, które będzie nam potrzebne do zameldowania się w nowym miejscu.
Odwołanie
Choć w większości przypadków, kwestia zameldowania czy wymeldowania powinna zostać załatwiona bezproblemowo, w razie odmowy ze strony urzędu gminy (miasta), nie pozostajemy bez wyjścia. Od decyzji odmownej mamy bowiem prawo odwołać się do wojewody, w terminie 14 dni od otrzymania decyzji.
Zgłoszenie wyjazdu poza granice Polski
Warto również zaznaczyć, iż w polskich przepisach przewidziany został również obowiązek zgłaszania wyjazdu z kraju. Oczywiście nie dotyczy to wyjazdów w celach wypoczynkowych czy innych, krótkich podróży. Chodzi o sytuacje, kiedy obywatel polski wyjeżdża z kraju z zamiarem stałego pobytu poza granicami Polski lub gdy wyjeżdża na dłużej niż 6 miesięcy, ale ma zamiar powrócić (w tym drugim przypadku musi zgłosić również powrót). W urzędzie gminy (miasta) należy złożyć wówczas „formularz zgłoszenia wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej”.
Zgłoszeń tych należy dokonać najpóźniej w dniu opuszczania miejsca pobytu i skutkuje wymeldowaniem z niego.
Wymeldowanie w przypadku zgonu osoby
Jeżeli osoba zmarła, nie musimy zgłaszać się do urzędu, by ją wymeldowywać. Czynność tą zastępuje zgłoszenie zgonu w urzędzie stanu cywilnego.
Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat