Gdzie złożyć wniosek o dowód osobisty?
REKLAMA
REKLAMA
Najpierw – jakie dokumenty są wymagane?
REKLAMA
Zanim udamy się do odpowiedniego urzędu, musimy skompletować wszelkie dokumenty potrzebne nam do wydania dowodu. Są to:
1) wniosek o wydanie dowodu osobistego;
2) dwie aktualne (jednakowe!) fotografie o wymiarach 3,5 cm 4,5 cm;
3) jeżeli osoba urodziła się poza aktualnym miejscem zamieszkania – gdzie składa wniosek o dowód – także odpis skrócony aktu urodzenia;
4) jeżeli osoba zawarła związek małżeński poza aktualnym miejscem zamieszkania – gdzie składa wniosek o dowód – odpis skrócony aktu małżeństwa.
Zobacz również: Wymiana i unieważnienie dowodów osobistych
Organ, który wydaje dowód osobisty, jeżeli będzie miał ona wątpliwości co do obywatelstwa osoby – może zażądać poświadczenia obywatelstwa polskiego lub innego dokumentu, który potwierdzi polskie obywatelstwo (np. paszport). Poświadczenie obywatelstwa wydaje wojewoda.
Wniosek o wydanie dowodu
Wniosek o wydanie dowodu osobistego powinien zawierać przede wszystkim numer PESEL, nazwisko i imię wnioskodawcy, nazwisko rodowe, a także: imię ojca, imię i nazwisko rodowe matki, datę i miejsce urodzenia płeć oraz obywatelstwo.
Dodatkowo, należy wskazać powód ubiegania się o wydanie dowodu osobistego (np. po raz pierwszy, kradzież, zniszczenie, zmiana danych osobowych).
REKLAMA
We wniosku wskazujemy również adres do korespondencji i składamy podpis. Warto pamiętać, że dane zawarte we wniosku muszą być zgodne z prawdą, w przeciwnym razie poniesiemy odpowiedzialność karną za podanie nieprawdziwych danych lub ich zatajenie.
Oczywiście nie musimy martwić się, że nie będziemy potrafili samodzielnie sporządzić wniosku. Urzędy gmin, na swoich stronach internetowych, a także bardzo często w swoich siedzibach – udostępniają gotowe formularze wniosków, w których wystarczy wypełnić odpowiednie rubryki.
Gdzie złożyć wniosek?
Wniosek o wydanie dowodu osobistego należy złożyć w urzędzie gminy właściwej ze względu na miejsce stałego zameldowania, a jeżeli takiego nie ma – według ostatniego miejsca pobytu. W większości urzędów gmin znajdują się wydziały zajmujące się takimi sprawami (na ogół jest to Wydział Spraw Obywatelskich, niekiedy Biuro Obsługi Interesantów).
Zanim udamy się do urzędu, warto (telefonicznie lub za pośrednictwem Internetu) sprawdzić, w jakich dniach i godzinach możemy załatwić naszą sprawę.
Warto pamiętać, że dowód osobisty od 2010 roku wydawany jest bezpłatnie.
Czy o dowód osobisty może ubiegać się wyłącznie osoba pełnoletnia?
Na pytanie, czy tylko osoba, która ukończyła 18 lat może ubiegać się o dowód osobisty, należy odpowiedzieć przecząco. Owszem, z pełni praw korzysta tylko osoba pełnoletnia (nieubezwłasnowolniona częściowo ani całkowicie) i jest ona wręcz obowiązana posiadać dowód osobisty, ale ustawodawca przewidział możliwość wydania dowodów tymczasowych dla osób, które nie ukończyły 18 lat.
Zobacz również serwis: Dowód osobisty
Dowód osobisty może zostać wydany dziecku do lat 5 i wówczas jego ważność wynosi 5 lat, natomiast dla osoby, która ukończyła 5 lat – jest ważny 10 lat.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat