Gdzie złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego?
Dowód osobisty może zostać wydany albo przez organ gminy (wójt, burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce zameldowania na pobyt stały, albo organ gminy ostatniego miejsca pobytu stałego osoby, w razie braku miejsca zameldowania.
Co do zasady, złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego wymaga obecności osoby, której wniosek dotyczy (poza małoletnimi do lat 5).
Jakie dokumenty należy złożyć?
Oprócz wniosku o wydanie dowodu osobistego, należy złożyć:
1. dwie wyraźne i jednakowe fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, odzwierciedlające aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy, przedstawiające tę osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy;
2. odpis skrócony aktu urodzenia - w przypadku osób, które nie zawarły małżeństwa;
3. odpis skrócony aktu małżeństwa.
Zobacz również: Wymiana i unieważnianie dowodów osobistych
Od 1 stycznia 2010 roku dowody osobiste wydawane są bezpłatnie.
Wymiana dowodu osobistego
O wymianę dowodu będziemy musieli ubiegać się, w razie:
1. zmiany nazwiska (np. wskutek zawarcia związku małżeńskiego);
2. zmiany miejsca zamieszkania;
3. gdy dotychczasowy dowód osobisty został skradziony lub zgubiony;
4. gdy upływa termin ważności dowodu osobistego.
Podobnie, jak w przypadku wydania dowodu osobistego po raz pierwszy, tak i przy wymianie dowodu, musimy złożyć dwie fotografie i wypełnić wniosek o wydanie dowodu osobistego. Dodatkowo, należy przedstawić dowód, który podlega wymianie. Jeżeli wymiana dowodu następuje z powodu zmiany danych musimy mieć przy sobie dokument, który to potwierdzi (np. akt małżeństwa).
Zobacz również serwis: Dowód osobisty
Zarówno wydanie, jak i wymiana dowodu osobistego nie jest załatwiane od razu. Urząd wydaje dowód osobisty w terminie do trzydziestu dni od daty złożenia wniosku