Jak wyrobić dowód osobisty w 2019 r.?
REKLAMA
REKLAMA
Ukończenie 18 roku życia to data, którą zapamiętuje się na zawsze. Młody obywatel po długim okresie oczekiwania, wreszcie uzyskuje prawo do głosowania, legalnego zakupu alkoholu oraz otrzymuje dowód osobisty. Jak stanowią przepisy ustawy o dowodach osobistych: każdy pełnoletni obywatel zamieszkujący na terytorium RP ma obowiązek posiadania ważnego dowodu osobistego.
REKLAMA
W 2019 r. w obiegu pojawią się e-dowody. Nie będzie jednak konieczności wymiany dowodu na nowy – dowody zachowają ważność do terminów w nich określonych.
Aby otrzymać dowód osobisty należy złożyć wniosek o jego wydanie. Wniosek można złożyć przez Internet, w urzędzie oraz poza urzędem – w wyjątkowych przypadkach.
Wniosek w urzędzie
Wniosek o dowód osobisty musi złożyć osoba, która ukończyła 18 rok życia i nie ma dowodu osobistego, a także osoba, która ma obowiązek wymiany dowodu np. z uwagi na zmianę nazwiska.
Osoby, którym do ukończenia 18-stki pozostało 30 dni również mogą złożyć wniosek o wydanie dowodu, właśnie na 30 dni przed ukończeniem 18 roku życia.
Aby uzyskać dowód należy zgłosić się do dowolnego urzędu gminy i zabrać ze sobą:
- wniosek o wydanie dowodu osobistego – taki wniosek można otrzymać również w urzędzie gminy;
- kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym – więcej o zdjęciu do dowodu osobistego na 2019 r. znajdziesz TUTAJ.
- dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport — jeśli masz,
- dokument podróży (na przykład paszport) lub inny dokument stwierdzający tożsamość — w przypadku osób, które dostały polskie obywatelstwo.
Na wydanie dowodu trzeba czekać maksymalnie 30 dni. W szczególnie trudnych przypadkach czas ten może się wydłużyć, jednak zostaniesz o tym powiadomiony.
Dowód należy odebrać osobiście w urzędzie, w którym złożyłeś wniosek. TUTAJ możesz sprawdzić czy twój dowód jest gotowy do odebrania.
Przez Internet
Aby wyrobić dowód osobisty przez Internet potrzebny jest profil zaufany (eGO). W pierwszej kolejności należy zalogować się TUTAJ. Później podążaj za wskazówkami tj. wybierz powód ubiegania się o dowód, wybierz urząd, którym go odbierzesz, dołącz zdjęcie w formie elektronicznej (wymogi jakie powinno spełniać znajdziesz powyżej), sprawdź poprawność danych i uzupełnij brakujące informacje. Na końcu podpisujesz wniosek elektronicznie i wysyłasz. Po około 30 dniach będziesz mógł odebrać gotowy dokument w wybranym urzędzie.
Poza urzędem
REKLAMA
Ta opcja zarezerwowana jest dla osób, które na skutek wyjątkowych sytuacji (np. choroba, niepełnosprawność) nie mogą udać się do urzędu. W takim wypadku należy skontaktować się z najbliższym urzędem gminy, który przyśle urzędnika. W rozmowie z urzędem należy wskazać powody, z których nie jest możliwe stawienie się w urzędzie.
Przed przyjściem urzędnika wniosek należy wydrukować i wypełnić – można też poprosić urzędnika by przyniósł wniosek ze sobą. Konieczne jest również przygotowanie zdjęcia do dowodu. Urzędnik przyjdzie w umówionym terminie i wtedy należy przekazać mu dokumenty.
Dokument będzie gotowy po około 30 dniach – masz wtedy 2 możliwości odbioru. Pierwsza opcja to opcja standardowa – odbiór osobisty w urzędzie, który przyjął wniosek. Druga z możliwości zakłada wyznaczenie pełnomocnika, który odbierze dowód za ciebie.
Opracowano na podstawie:
Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1464 z późn. zm.)
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U. z 2015 r. poz. 212)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat