Czy znasz zasady wydawania dowodów osobistych

Laura Żywica
rozwiń więcej
Dowód osobisty wydaje właściwy ze względu na miejsce zameldowania na pobyt stały wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
Dowód osobisty to dokument poświadczający obywatelstwo polskie, stwierdzający tożsamość osoby oraz uprawniający obywateli polskich do przekraczania granic państw członkowskich Unii Europejskiej. Dowód osobisty obowiązana jest posiadać każda osoba, która ukończyła 18 rok życia. Zasady wydawania dowodów osobistych reguluje ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych.

Kto wydaje

Dowód osobisty wydaje właściwy ze względu na miejsce zameldowania na pobyt stały wójt, burmistrz lub prezydent miasta, a w razie braku miejsca zameldowania na pobyt stały wójt, burmistrz lub prezydent miasta ostatniego miejsca pobytu stałego tej osoby. 

Jeśli nie można ustalić właściwości miejscowej organu w sposób wskazany wyżej, dowód osobisty wydaje organ gminy właściwy dla obszaru dzielnicy Śródmieście w m.st. Warszawie.

Wniosek

W celu otrzymania dowodu należy osobiście złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego. Wzory wniosków można uzyskać w urzędzie gminy lub ściągnąć ze strony internetowej gminy.

Do wniosku załącza się:

  • dwie aktualne, wyraźne fotografie o wymiarach 45x35 mm, przedstawiające osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy;
  • odpis skrócony aktu urodzenia - w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński;
  • odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku;
  • na żądanie organu - poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa, jeżeli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwość co do obywatelstwa osoby.

Od 1 stycznia 2010 r. za wydanie dowodu osobistego od nie pobiera się żadnych opłat.

Organ wydaje dowód osobisty w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.

Zadaj pytanie: Forum prawników

Dane w dowodzie

W dowodzie osobistym zamieszcza się następujące dane:

  • nazwisko, nazwisko rodowe i imię (imiona);
  • imiona rodziców;
  • datę i miejsce urodzenia;
  • adres miejsca zameldowania na pobyt stały, a w razie jego braku zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; w przypadku braku zameldowania na pobyt stały albo pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące danych o adresie nie
    zamieszcza się;
  • płeć, wzrost w centymetrach i kolor oczu;
  • numer PESEL;
  • nazwę organu wydającego dowód osobisty, datę wydania i termin wa żności;
  • serie i numer dowodu osobistego;
  • wizerunek twarzy oraz podpis jego posiadacza.

Ważność dowodu osobistego:

Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania.

Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 18 roku życia, jest ważny 5 lat od daty jego wydania.

Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 65 rok życia, jest ważny na czas nie oznaczony, jeżeli osoba ta zwróciła się o wydanie dowodu osobistego z takim terminem ważności. 

Zobacz również: Co zrobić gdy dowód osobisty utracił ważność

Prawo
Aktywni rodzice w pracy. Na czym polega warunek łącznej aktywności zawodowej rodziców?
18 wrz 2024

Świadczenie „aktywni rodzice w pracy” przysługuje w przypadku gdy oboje rodzice osiągają przychód, którego podstawa wymiaru składek wynosi co najmniej 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jest to tzw. warunek łączonego poziomu aktywności zawodowej.

MRPiPS: Składki ZUS od umów zlecenia i o dzieło możliwe od 1 stycznia 2026 r. lub 1 stycznia 2027 r.
18 wrz 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje się do wdrożenia oskładkowania umów zlecenia i umów o dzieło. Wiceminister Sebastian Gajewski poinformował, że decyzja w sprawie terminu wdrożenia reformy jeszcze nie zapadła. Na pewno nie nastąpi to od 1 stycznia 2025 r., może to być 1 stycznia 2026 r. czy 1 stycznia 2027 r.

Odwołanie od orzeczenia o niepełnosprawności. Jak napisać? [punkt 7, przykład, wzór]
18 wrz 2024

Odwołanie jest ważnym pismem w procesie ubiegania się o orzeczenie o niepełnosprawności. Może ono dotyczyć różnych elementów orzeczenia, m.in. punktu 7. W jakim terminie wnosi się odwołanie i do jakiego organu? Oto najważniejsze informacje i przykładowy wzór pisma.

Pomoc rządu dla powodzian 2024: zasiłki, pieniądze na remont i odbudowę domów i budynków gospodarczych, pomoc rzeczowa i psychologiczna
18 wrz 2024

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów informuje, że dla osób, które ucierpiały w wyniku powodzi lub podtopień w południowo-zachodniej Polsce w ostatnich dniach, są dostępne różne formy pomocy. Można otrzymać 10 tys. zł bezzwrotnego wsparcia na najpilniejsze potrzeby. Na remont lub odbudowę budynku gospodarczego można dostać do 100 tys. zł, a budynku mieszkalnego – do 200 tys. zł. Przewidziane jest dodatkowe wsparcie dla dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami. O pomoc mogą starać się również rolnicy, przedsiębiorcy czy studenci.

Seniorzy mają prawo czuć się oszukani. Brak drugiej waloryzacji i obcięta 14. emerytura
18 wrz 2024

Seniorzy czekali na na podwójną waloryzację emerytur i rent, ale się nie doczekali. Liczyli też na wyższe 14. emerytury, ale się zawiedli. Mogą więc czuć się oszukani, ponieważ wcześniejsze zapowiedzi wskazywały na to, że będzie inaczej.

Urlopy i zasiłki dla rodziców
18 wrz 2024

Urlopy i zasiłki dla rodziców. Jakie urlopy przysługują rodzicom? Na jakie zasiłki mogą liczyć? Ile dni przysługuje rodzicom na opiekę nad dzieckiem? Czy zwolnienie od pracy na opiekę nad dzieckiem przechodzi na kolejny rok?

Bezpłatna konsultacja i webinarium. Wsparcie we wdrożeniu ustawy o sygnalistach
18 wrz 2024

Już 25 września 2024 roku wchodzą w życie przepisy ustawy o ochronie sygnalistów nakładające na pracodawców obowiązek opracowania wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Jesteś gotowy na te zmiany? A może masz pytania dotyczące ustawy o sygnalistach? Zadbaj o zgodność z przepisami i skorzystaj z bezpłatnego wsparcia.

15 tys. zł kary za unikanie opłat. Wyższa stawka za marnowanie żywności
18 wrz 2024

Do 15 tys. zł ma wzrosnąć kara za niewniesienie opłaty za marnowanie żywności. Natomiast sama opłata wzrośnie do 50 groszy za kilogram. Będzie także nowa definicja "marnowania żywności". Tak wynika z złożeń projektu przygotowanego przez ministerstwo rolnictwa.

Przepisy korzystne dla ojców. Mogą opiekować się dzieckiem i zarabiać. Ich uprawnienia są szerokie, ale czy chcą z nich korzystać?
18 wrz 2024

Z uprawnień związanych z rodzicielstwem nadal korzystają w Polsce głównie matki. Jednak prawo do urlopu rodzicielskiego przysługuje również ojcom. Dodatkowo opiekę nad dzieckiem mogą oni łączyć z częściowym wykonywaniem pracy.

Pomoc dla powodzian 2024: działania Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej
18 wrz 2024

Ministerstwo Finansów poinformowało 18 września 2024 r., że na realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem i usuwaniem skutków klęsk żywiołowych na ten moment zabezpieczyło środki w wysokości 2 mld zł. Trzy województwa: dolnośląskie, opolskie i śląskie otrzymały już środki na wypłatę zasiłków celowych dla powodziań. Poszkodowani w powodzi, posiadający kredyt mieszkaniowy, będą mogli skorzystać z bezzwrotnej pomocy z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców przez okres 12 miesięcy. Przedsiębiorcy, których dotknęła powódź, będą mogli odroczyć terminy płatności najważniejszych podatków, tj. VAT, PIT i CIT. Wprowadzona została stawka 0% VAT dla darowizn towarów i usług przekazywanych na rzecz poszkodowanych wskutek powodzi. Działa specjalna infolinia Krajowej Administracji Skarbowej.

pokaż więcej
Proszę czekać...