Czy znasz zasady wydawania dowodów osobistych
REKLAMA
REKLAMA
Kto wydaje
Dowód osobisty wydaje właściwy ze względu na miejsce zameldowania na pobyt stały wójt, burmistrz lub prezydent miasta, a w razie braku miejsca zameldowania na pobyt stały wójt, burmistrz lub prezydent miasta ostatniego miejsca pobytu stałego tej osoby.
REKLAMA
Jeśli nie można ustalić właściwości miejscowej organu w sposób wskazany wyżej, dowód osobisty wydaje organ gminy właściwy dla obszaru dzielnicy Śródmieście w m.st. Warszawie.
Wniosek
W celu otrzymania dowodu należy osobiście złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego. Wzory wniosków można uzyskać w urzędzie gminy lub ściągnąć ze strony internetowej gminy.
Do wniosku załącza się:
- dwie aktualne, wyraźne fotografie o wymiarach 45x35 mm, przedstawiające osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy;
- odpis skrócony aktu urodzenia - w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński;
- odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku;
- na żądanie organu - poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa, jeżeli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwość co do obywatelstwa osoby.
Od 1 stycznia 2010 r. za wydanie dowodu osobistego od nie pobiera się żadnych opłat.
Organ wydaje dowód osobisty w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
Zadaj pytanie: Forum prawników
Dane w dowodzie
W dowodzie osobistym zamieszcza się następujące dane:
- nazwisko, nazwisko rodowe i imię (imiona);
- imiona rodziców;
- datę i miejsce urodzenia;
- adres miejsca zameldowania na pobyt stały, a w razie jego braku zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; w przypadku braku zameldowania na pobyt stały albo pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące danych o adresie nie
zamieszcza się;
- płeć, wzrost w centymetrach i kolor oczu;
- numer PESEL;
- nazwę organu wydającego dowód osobisty, datę wydania i termin wa żności;
- serie i numer dowodu osobistego;
- wizerunek twarzy oraz podpis jego posiadacza.
Ważność dowodu osobistego:
Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania.
Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 18 roku życia, jest ważny 5 lat od daty jego wydania.
Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 65 rok życia, jest ważny na czas nie oznaczony, jeżeli osoba ta zwróciła się o wydanie dowodu osobistego z takim terminem ważności.
Zobacz również: Co zrobić gdy dowód osobisty utracił ważność
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat