Segregacja śmieci 2015
REKLAMA
REKLAMA
Nowelizacja ustawy z dnia 25 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2013 poz. 228) została podzielona na dwa etapy: pierwszy – poselski (tzw. mała nowelizacja, projekt PO) i drugi – resortowy (tzw. duża, systemowa nowelizacja), nad którym ciągle trwają prace.
REKLAMA
Zadaj pytanie na: Forum
Ustawa śmieciowa – wyrok TK
Zmiany we wskazanej nowelizacji są wynikiem wyroku TK z dnia 28 listopada 2013 roku (K 17/12).
W wyniku prac Trybunału za zgodne z regulacjami konstytucyjnymi uznane zostały: przepisy wprowadzające obowiązek przeprowadzenia przetargu, nakładające na właścicieli nieruchomości obowiązek ponoszenia opłaty oraz obowiązek składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami, nakładające na rady gminy obowiązek określenia w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, termin, częstotliwość i tryb uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, różnicowania stawek opłat za odpady, gdy są one zbierane selektywnie, w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy.
Niezgodne z Konstytucją okazały się być regulacje dotyczące wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Ustawa nie przewiduje bowiem maksymalnej górnej granicy opłaty.
Trybunał odroczył utratę mocy obowiązującej tych przepisów o 18 miesięcy. Odroczenie orzeczenia ma na celu umożliwienie odpowiednim organom dokonania stosownej zmiany przepisów, tak by były on zgodny ze standardem narzuconym w Konstytucji (wyrok NSA z dnia 26 maja 2009 r., sygn. akt II OSK). W okresie 18 miesięcy muszą więc zostać przygotowane i wprowadzone w życie nowe przepisy.
Zobacz również: Jak segregować śmieci?
Tzw. mała nowelizacja ustawy śmieciowej (projekt PO)
Projekt obejmuje szereg zmian, wśród których wskazać należy:
- doprecyzowanie pojęcia właściciela nieruchomości. W sytuacji budynków, w których wyodrębniono własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości przejmie osoba/ osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, zarząd spółdzielni bądź właściciel lokalu.
- wskazanie minimalnej częstotliwość odbioru odpadów. Odpady zmieszane oraz bioodpady stanowiące odpady komunalne będą odbierane w okresie letnim (od kwietnia do października) nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie w przypadku domów jednorodzinnych i nie rzadziej niż raz na tydzień - w przypadku budynków wielorodzinnych.
- wprowadzenie obowiązku selektywnej zbiórki popiołu z palenisk domowych. Projekt zakłada, że punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych będzie musiał mieć charakter stacjonarny. Określa także, jakie odpady będą musiały zostać przyjęte, np.: przeterminowane leki, chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektroniczny, meble, gabaryty czy popiół z palenisk.
- ułatwienie kwestii sporządzania deklaracji śmieciowych. Właściciel nieruchomości nie będzie bowiem musiał składać ich ponownie, w sytuacji zmiany opłaty.
Zobacz również: Segregacja śmieci – obowiązek czy możliwość?
Projekt ma rozwiązać problemy wynikające z obowiązywania ustawy o utrzymaniu w czystości i porządku w gminach.
Poziom redukcji i recyklingu odpadów musi zostać dostosowany także do wymogów Unii Europejskiej.
Tzw. duża nowelizacja (resort środowiska)
Zmiany, jakie wprowadzi nowelizacja:
- uwzględnienie opłaty za wywóz śmieci w comiesięcznym czynszu. Opłata będzie uiszczana za pośrednictwem zarządcy nieruchomości. Takie rozwiązanie może doprowadzić do sytuacji, w której w przypadku opóźnień ze strony lokatorów w regulowaniu zobowiązań czynszowych, to spółdzielnia będzie zmuszona do „kredytowania” samorządu.
- uzależnienie wysokości opłat od faktu odpowiedniego posegregowania odpadów. Śmieci posegregowane będą odbierane taniej niż te zmieszane (o około 40%).
- wprowadzenie kar finansowych dla osób, które pomimo deklarowania sortowania śmieci, zaniedbują to. O ile w przypadku małych wspólnot czy społeczności wykrycie takich osób nie powinno nastręczać trudności, o tyle w przypadku budynków wielomieszkaniowych może to być po prostu niewykonalne. Zastosowanie będzie więc miała odpowiedzialność zbiorowa. Niedbalstwo chociażby jednego mieszkańca będzie prowadziło do zwiększenia kosztów po stronie wszystkich lokatorów.
- naliczenie opłat dla każdego gospodarstwa domowego. Ich wysokość skorelowana będzie z ilością domowników. Im więcej osób, tym wyższa opłata. Wysokość opłaty przypadająca na jednego lokatora będzie zmniejszała się wraz ze wzrostem ich liczby. Powyższe uregulowanie podyktowane jest tym, że osoby mieszkające wspólnie produkują relatywnie mniej śmieci niż te gospodarujące samodzielnie.
Krajowa Rada Spółdzielcza wnosi o przesunięcie terminu wejścia w życie zmian z 1 lipca 2014 roku na 1 stycznia 2015 roku.
Polecamy serwis: Sprawy urzędowe
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 25 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2013 poz. 228).
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 listopada 2013 roku (K 17/12).
Wyrok NSA z dnia 26 maja 2009 r., sygn. akt II OSK.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat