Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, na czele z Prezesem, podejmuje działania mające na celu ochronę praw konsumentów na skalę całego kraju.
Aby jednak usprawnić swoje działania, a także aby obywatele mieli lepszy dostęp do miejsc, gdzie mogą uzyskać informacje o swoich prawach, zostali powołani miejscy i powiatowi rzecznicy praw konsumentów.
Do podstawowych zadań miejskiego rzecznika konsumentów należy:
- udzielanie bezpłatnych informacji i porad w zakresie praw i interesów konsumentów,
- występowanie w imieniu i na rzecz konsumentów do przedsiębiorców w w/w sprawach,
- udzielanie pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową.
Miejski Rzecznik Konsumentów może również:
- wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów,
- występować do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z wnioskami o wszczęcie postępowania przeciwko przedsiębiorcom nadużywającym pozycji dominującej na rynku (praktyki monopolistyczne) oraz w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów,
- składać wnioski o zmianę lub stanowienie prawa miejscowego w sprawach ochrony konsumentów.
Praktycznie w każdym regionalnym biurze rzecznika pełnione są dyżury telefoniczne i w każdej chwili można zadzwonić i uzyskać bezpłatną pomoc prawną.
W każdym województwie jest kilkunastu a nawet kilkudziesięciu powiatowych i miejskich rzeczników praw konsumenta. Celem jest upowszechnienie tej pomocy i ułatwienie obywatelom dostępu do rzeczników.
O ochronie konsumenta przeczytaj również na stronie www.prawakonsumenta.wieszjak.pl