1 lutego 2014 roku w ośmiu dzielnicach Warszawy zostały wprowadzone nowe zasady segregacji śmieci komunalnych. Dotyczy to: Pragi-Północ, Pragi-Południe, Rembertowa, Wawra, Wesołej, Ursynowa, Wilanowa i Śródmieścia. Mieszkańcy wyżej wymienionych dzielnic zobligowani zostali do segregacji śmieci na trzy kategorie, oznaczone kolorami: czerwonym, zielonym i czarnym.
Czerwony
Kolorem czerwonym oznaczone zostały odpady suche (papier, tektura, plastikowe butelki oraz inne opakowania wykonane z plastiku, kartony po sokach oraz puszki). Warto pamiętać, że do tego pojemnika nie należy wyrzucać opakowań tłustych i zabrudzonych, odpadów higienicznych, opakowań po aerozolach (dezodorantach, lakierach do włosów) oraz butelek z jakąkolwiek zawartością.
Zielony
Pojemnik oznaczony kolorem zielony przeznaczony jest do wyrzucania szkła. Przed wyrzuceniem należy pozbawić butelki/ słoiki zakrętek, niezależnie od tego, czy są plastikowe czy metalowe. Ważne by nie umieszczać w tym pojemniku żarówek. Należą one do kategorii elektrośmieci, które wymagają specjalnej utylizacji. Odrębnego wyrzucenia wymagają także lustra, szyby okienne (także samochodowe), porcelana, szkło stołowe i okularowe.
Zobacz: Segreguj śmieci i nie przepłacaj
Czarny
Tym kolorem oznaczone zostały odpady mieszane. Pojęcie to obejmuje wszystko to, czego nie możemy umieścić w dwóch wskazanych wyżej kategoriach. Jednak nawet do tego pojemnika nie możemy wyrzucić lekarstw, sprzętu elektronicznego, sprzętu AGD/RTV, elektrośmieci czy odpadów wielkogabarytowych.
Kategorie specjalne
Gabaryty
Kategoria ta obejmuje śmieci dużych rozmiarów, czyli meble i ich części (materace, stelaże, itp.). Należy wyrzucać je w wyznaczonych terminach – raz na cztery tygodnie. Ich przetwarzaniem zajmą się specjalne zakłady.
Zobacz: Problem z deklaracją śmieciową
Elektrośmieci
Specjalnym zasadom podlegają także elektrośmieci (żarówki, baterie, telefony komórkowe, pralki, itp.). Na terenie Warszawy można się ich pozbyć na kilka sposobów. Pierwszą możliwość stanowi bezpośredni odbiór z domu. Jest to usługa bezpłatna. Obejmuje zwłaszcza dużych rozmiarów odpady (np. lodówki). Zamówienie takiej usługi możliwe jest drogą telefoniczną – pod numerem 2222 333 00 lub internetową – na stronie www.elektrośmieci.pl. Kolejna opcja to udanie się do specjalnego punktu odbioru. Odbiór śmieci ma miejsce w soboty, między godziną 10:00 a 14:00. Punkty wskazane zostały na stronie internetowej Urzędu Miasta Warszawy, www.um.warszawa.pl.
Jeśli mieszkamy w nieruchomości wielolokalowej (bloku, kamienicy), to pojemniki do wyżej przedstawionej segregacji śmieci dostarczy nam firma zajmująca się odbiorem odpadów. W przypadku domów jednorodzinnych właścicielom dostarczone zostaną oznaczone worki.
Odbiór śmieci
Częstotliwość odbioru śmieci uzależniona jest od rodzaju budynku, jaki zamieszkujemy. W przypadku budynków wielolokalowych śmieci zmieszane odebrane zostaną co najmniej dwa razy w tygodniu, segregowane – co najmniej raz na tydzień. Jeśli mieszkamy w domu, to odpadów zmieszanych pozbędziemy się co najmniej raz na dwa tygodnie a segregowanych – co najmniej raz na cztery tygodnie. Jeśli nasze gospodarstwo domowe wytwarza dużo śmieci, nie ma przeszkód by były one odbierane częściej. Firmy powinny dostosować się do potrzeb mieszkańców. Są one bowiem zobowiązane do odbioru każdej ilości śmieci.
Wszelkie reklamacje dotyczące nowego systemu można zgłaszać pod nr telefonu 19115.
W pozostałych dzielnicach Warszawy obowiązuje dotychczasowy, pomostowy system odbioru odpadów. Mieszkańcy dokonują bowiem opłaty śmieciowej na rzecz miasta, a ono reguluje faktury z firmami odpowiedzialnymi za wywóz odpadów.
Polecamy serwis: Gmina