Czy do załatwienia sprawy w urzędzie wystarczy oświadczenie?
REKLAMA
REKLAMA
Ograniczanie barier administracyjnych
1 lipca 2011 roku weszła w życie ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Jak możemy wywnioskować już z samej nazwy, ma ona na celu ograniczenie biurokracji i zmniejszenie liczby zezwoleń, rejestrów działalności regulowanej czy licencji.
REKLAMA
Jedną z najważniejszych zmian, jaką przynosi wyżej powołana ustawa jest jednak zastąpienie składania zaświadczeń, możliwością złożenia oświadczenia. Sprowadza się to do tego, że zarówno zwykli obywatele jak i przedsiębiorcy będą mogli złożyć oświadczenie, zamiast udowadniać pewien fakt dokumentami czy innymi zaświadczeniami.
Wprowadzone zmiany mają na celu nie tylko zmniejszenie wydatków związanych z wydawaniem zaświadczeń, ale (i chyba przede wszystkim) skrócenie czasu załatwiania sprawy. Na czym te zmiany będą polegać w praktyce?
Zobacz również: Sprawy urzędowe
Oświadczenie zamiast zaświadczenia
Po pierwsze, lista spraw, kiedy wymagane jest złożenie zaświadczenia zostaje skrócona o ok. 220 pozycji. Zostaną one zastąpione oświadczeniami osób zainteresowanych, które w większości przypadków składane będą pod rygorem odpowiedzialności karnej. Jednym słowem – nie trzeba będzie składać dokumentów potwierdzających twierdzenia zawarte we wniosku, a wystarczy nasze ustne zapewnienie. Należy brać pod uwagę fakt, że podanie nieprawdziwych informacji będzie mogło wiązać się z karą nawet do 3 lat pozbawienia wolności.
Żądanie zaświadczenia przez organ
Po drugie, organ administracji publicznej, który będzie załatwiał naszą sprawę, nie może żądać zaświadczenia ani oświadczenia na potwierdzenia faktów, jeśli:
1) znane są one organowi z urzędu,
2) możliwe są do ustalenia przez organ na podstawie:
a) posiadanych przez niego ewidencji, rejestrów lub innych danych,
b) rejestrów publicznych posiadanych przez inne podmioty publiczne, do których organ ma dostęp w drodze elektronicznej na zasadach określonych w przepisach ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
c) wymiany informacji z innym podmiotem publicznym na zasadach określonych w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
d) przedstawionych przez zainteresowanego do wglądu dokumentów urzędowych (dowodu osobistego, dowodów rejestracyjnych i innych).
Krótko mówiąc, jeżeli urzędnik posiada potrzebne informacje lub sam może uzupełnić brakujące dane, nie powinien żądać od nas żadnego dokumentu potwierdzającego określone fakty.
Zobacz również serwis: ABC gminy
Jeżeli urzędnik będzie żądał od nas zaświadczenia albo oświadczenia na potwierdzenie pewnych faktów czy stanu prawnego, musi wskazać nam przepis, który wymaga urzędowego ich potwierdzenia.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat