Jak zarejestrować się w systemie ePUAP?

Marta Wrzosek
rozwiń więcej
Aby móc skorzystać ze wszystkich usług, które zapewnia system ePUAP, niezbędna jest rejestracja konta na stronie www.epuap.gov.pl.
Rejestracja w ePUAP, czyli Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej jest darmowa i nieskomplikowana. Umożliwia nam załatwienie wielu spraw urzędowych za pośrednictwem Internetu.

Czym jest ePUAP?

ePUAP, czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej to system informatyczny, dzięki któremu możemy załatwić wiele spraw urzędowych za pośrednictwem Internetu. Korzystając z tego systemu, możemy np. złożyć wniosek o: wpis do ewidencji działalności gospodarczej, wtórnik prawa jazdy czy odpisy z ksiąg stanu cywilnego.

Aby móc skorzystać ze wszystkich usług, które zapewnia system, niezbędna jest rejestracja konta na stronie www.epuap.gov.pl. Rejestracja w portalu jest darmowa i składa się z zaledwie kilku, prostych kroków.

Zobacz również: Co to jest ePUAP i jak z niego skorzystać?

Rejestracja w systemie

Pierwszym krokiem, który należy wykonać w celu dokonania rejestracji jest wejście na stronę www.epuap.gov.pl i kliknięcie na opcję „Zarejestruj się”. Zostaniemy przekierowani do pierwszego etapu rejestracji, jakim jest podanie swoich danych osobowych. Musimy podać więc:

1) imię i drugie imię;

2) nazwisko;

3) adres e-mail (do otrzymywania wiadomości zwrotnych);

4) login (którego będziemy używać przy każdorazowym logowaniu się do systemu).

Następnie, musimy wybrać metodę uwierzytelniania. Tu mamy do wyboru dwie opcje:

1) tradycyjną, czyli za pomocą hasła – za każdym razem, kiedy będziemy logować się do systemu, będziemy musieli podać utworzone przy rejestracji hasło;

2) logowanie przy pomocy certyfikatu – w takim przypadku trzeba będzie dodać stronę www.epuap.gov.pl do zaufanych witryn (dokładne informacje na temat konfiguracji naszej przeglądarki w tym celu możemy znaleźć na stronie ePUAP).

W dalszej kolejności, należy przepisać tekst, który widoczny jest na obrazku, zaakceptować regulamin ePUAP (w przeciwnym razie konto nie zostanie założone!) oraz kliknąć w przycisk „Załóż konto”. W ten sposób zatwierdzamy podane wcześniej informacje i nasze konto zostaje założone.

Ostatnim etapem jest wybór organizacji (osoba fizyczna czy osoba prawna) i uzupełnienie odpowiednich pól, uszczegóławiających nasz profil (np. dane adresowe, identyfikator podmiotu).

Po założeniu konta w systemie ePUAP, należy złożyć jedną – niezbędną – wizytę w wybranym urzędzie, aby uwierzytelnić swój profil. Ma to na celu, przede wszystkim, uniknięcie sytuacji podszywania się pod inną osobę w systemie.

Co znajdziemy w katalogu ePUAP?

Aby sprawdzić, jakie sprawy możemy załatwić poprzez system ePUAP, wystarczy wejść w zakładkę „Alfabetyczna lista spraw” lub wpisać poszukiwaną sprawę w wyszukiwarce znajdującej się na stronie.

W systemie ePUAP możemy załatwić wiele spraw, związanych m.in. z zezwoleniami i koncesjami, działalności gospodarczą, różnymi dokumentami (prawo jazdy, dowód rejestracyjny, akty stanu cywilnego), zawarcie małżeństwa, różnego rodzaju pozwoleniami (np. na budowę, rozbiórkę) czy sprawami podatkowymi.

Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe

Należy jednak pamiętać, że choć katalog spraw, które możemy załatwić tą drogą jest stosunkowo szeroki, nie wszystkie urzędy udostępniają swoje usługi tą drogą. Na przykład złożenie wniosku o wydanie pozwolenia na budowę jest możliwe w 4 gminach.

Prawo
Komu należy się wyższa emerytura po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r.? Adwokat radzi jak odwołać się do sądu od negatywnej decyzji ZUS lub wznowić postępowanie
16 sie 2024

Dla kogo wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. będzie oznaczał wyższą emeryturę i wyrównanie? Ale na pewno ZUS z urzędu tego sam nie zrobi. Adwokat Konrad Giedrojć wyjaśnia co zrobić, by w praktyce wykorzystać ten wyrok. Jaki wniosek sformułować do ZUS-u, jak odwołać się do sądu i na jakie argumenty ZUS trzeba się przygotować.

Ustawa o rencie wdowiej opublikowana w Dzienniku Ustaw. Kiedy wejdzie w życie, kiedy pierwsze wypłaty? Dla kogo?
16 sie 2024

W dniu 16 sierpnia 2024 r. w Dzienniku Ustaw została opublikowana ustawa wprowadzająca rentę wdowią., czyli nowelizacja z 26 lipca 2024 r. ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza do polskiego prawa tzw. rentę wdowią. Renta wdowia, to będzie na początku (od 1 lipca 2025 r. do 31 grudnia 2026 r.) dodatkowo wypłacane wdowie, lub wdowcowi 15% świadczenia emerytalno-rentowego po zmarłym małżonku. Albo 15% własnego świadczenia jeżeli wdowa, lub wdowiec przejmie świadczenie zmarłego małżonka jako swoje główne, comiesięczne świadczenie (emeryturę albo rentę). Jest też limit: suma obu świadczeń nie może być wyższa niż trzykrotność minimalnej emerytury. Wnioski o rentę wdowią będzie można składać od 1 stycznia 2025 r. Jakie warunki trzeba będzie spełnić, by móc otrzymać to świadczenie?

Jak długo musi trwać małżeństwo, żeby ZUS przyznał rentę wdowią? Sprawdź, kto będzie mógł liczyć na pieniądze po zmarłym małżonku
16 sie 2024

Jak długo musi trwać małżeństwo, żeby ZUS przyznał rentę wdowią? Sprawdź, kto będzie mógł liczyć na pieniądze po zmarłym małżonku. Przyznane owdowiałym seniorom świadczenie nie jest dożywotnie i mogą stracić do niego prawo.

Prawie 3,4 mln przyznanych świadczeń na wyprawki szkolne. Wnioski o dodatkowe 300 zł można składać do 30 listopada
16 sie 2024

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że do tej pory w ramach programu "Dobry Start" przyznał blisko 3,4 mln świadczeń. Zakład przeznaczył na ten cel 925 mln zł. Wnioski o 300 zł na wyprawkę szkolną można składać do 30 listopada. 

Zasiłki rodzinne od 1 listopada 2024 r. Nowe rozporządzenie w Dzienniku Ustaw
16 sie 2024

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenie, które dotyczy kwot świadczeń rodzinnych i kryteriów dochodowych, obowiązujących od 1 listopada 2024 r. Chodzi m.in. o zasiłek rodzinny, zasiłek pielęgnacyjny czy tzw. becikowe.

Renta wdowia 2025: nie dla wszystkich wdów i wdowców. Kilka warunków trzeba spełnić i jest limit kwotowy
16 sie 2024

1 stycznia 2025 r. wejdzie w życie nowelizacja z 26 lipca 2024 r. ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza do polskiego prawa tzw. rentę wdowią. Nowelizacja ta jest już podpisana przez Prezydenta RP a 16 sierpnia 2024 r. została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Renta wdowia, to będzie na początku (od 1 lipca 2025 r. do 31 grudnia 2026 r.) dodatkowo wypłacane wdowie, lub wdowcowi 15% świadczenia emerytalno-rentowego po zmarłym małżonku. Albo 15% własnego świadczenia jeżeli wdowa, lub wdowiec przejmie świadczenie zmarłego małżonka jako swoje główne, comiesięczne świadczenie (emeryturę albo rentę). Jest też limit: suma obu świadczeń nie może być wyższa niż trzykrotność minimalnej emerytury. Wnioski o rentę wdowią będzie można składać od 1 stycznia 2025 r. Jakie warunki trzeba będzie spełnić, by móc otrzymać to świadczenie?

Czy jest dopuszczalne użyczenie nieruchomości przez jednego współwłaściciela?
16 sie 2024

Oddanie użyczającemu rzeczy, najczęściej nieruchomości do korzystania osobie trzeciej w sytuacji, gdy użyczający jest wyłącznym właścicielem nieruchomości, nie budzi większych wątpliwości. Inaczej wygląda jednak wyrażenie zgody na korzystanie z nieruchomości jedynie przez jednego lub część współwłaścicieli.

7 tys. zł czy 6 450 zł zasiłku pogrzebowego od 2025 r.? Ostateczna decyzja prawdopodobnie we wrześniu
16 sie 2024

Resort rodziny stoi na stanowisku, że wysokość zasiłku pogrzebowego powinna być podwyższona do 7 tys. zł. Co z propozycją ministra finansów, który stoi na stanowisku, że zasiłek pogrzebowy powinien wynosić 6 tys. 450 zł? Wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej poinformował, że ostateczną decyzję poznamy najprawdopodobniej we wrześniu.

Renta wdowia a rozwód. Co z prawem do świadczenia?
16 sie 2024

Rozwiedzeni małżonkowie, którzy mają prawo do renty rodzinnej po zmarłym byłym małżonku, nie będą mogli korzystać z tej korzystnej reguły zbiegu świadczeń, którą przewidują nowe przepisy o rencie wdowiej. Tak wyjaśnił Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Sebastian Gajewski.

Ochrona prawna pracowników załatwiających sprawy sygnalistów
16 sie 2024

Czy ochrona prawna sygnalistów rozciąga się na pracowników załatwiających sprawy sygnalistów? Czy ich również dotyczy zakaz podejmowania działań odwetowych oraz inne środki ochrony? Co z możliwością dochodzenia odszkodowania i zadośćuczynienia?

pokaż więcej
Proszę czekać...