Co to jest ePUAP i jak z niego skorzystać?
REKLAMA
REKLAMA
- Czym jest ePUAP?
- Jak zarejestrować się w systemie ePUAP?
- ePUAP - katalog usług
- Jak korzystać z systemu ePUAP?
Czym jest ePUAP?
ePUAP to Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, system informatyczny, dzięki któremu możemy załatwić sprawy urzędowe za pośrednictwem Internetu.
REKLAMA
Ujmując najprościej – korzystając z tego systemu, możemy np. złożyć wniosek o pozwolenie na budowę albo wpis do ewidencji działalności gospodarczej czy wyrobić dowód rejestracyjny.
Obecnie, lista czynności których możemy dokonać przy pomocy systemu ePUAP jest dość długa, ale nie wszystkie jednostki samorządu terytorialnego umożliwiają załatwienie danej sprawy przez Internet. System jest jednak dużym krokiem w kierunku informatyzacji usług administracyjnych i znacznym ułatwieniem dla obywateli.
Jak zarejestrować się w systemie ePUAP?
Aby móc skorzystać z zasobów tego systemu, musimy założyć konto na stronie internetowej www.epuap.gov.pl. Założenie konta wymaga podania:
1) imienia;
2) nazwiska;
3) adresu poczty elektronicznej (e-mail), który wskazujemy jako właściwy do wymiany informacji w ramach ePUAP (najlepiej więc ten, z którego korzystamy najczęściej);
4) identyfikatora użytkownika systemu.
Niezbędnym elementem przy tworzeniu własnego profilu będzie utworzenie własnego hasła. O tym, czy jest ono odpowiednio złożone poinformuje nas ePUAP.
ePUAP - katalog usług
REKLAMA
Po zalogowaniu się będziemy mogli w pełni korzystać z zasobów systemu. Jeżeli jednak chcemy tylko sprawdzić, jakie sprawy administracyjne możemy załatwić tą drogą, nie musimy zakładać własnego konta. Wystarczy wejść na wyżej wskazaną stronę i sprawdzić katalog usług oferowany przez ePUAP.
Wśród spraw, jakie możemy załatwić tą drogą możemy wyróżnić m.in. dopisanie do spisu wyborców, jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka (tzw. becikowe), nadanie numeru porządkowego nieruchomości, odpisy i zaświadczenia z ksiąg stanu cywilnego, pozwolenie na budowę lub rozbiórkę, rejestracja pojazdów, rejestracja urodzeń, sporządzenie aktu zgonu czy wydanie prawa jazdy.
Jak korzystać z systemu ePUAP?
Gdy już odnajdziemy w alfabetycznej liście spraw czynność, której chcemy dokonać, musimy upewnić się czy nasza jednostka samorządu terytorialnego może rozpatrzyć nasz wniosek przez Internet. W tym celu, musimy wpisać nazwę miejscowości, gminy lub delegatury, w której chcemy załatwić sprawę.
Jeżeli danej sprawy nie będziemy mogli załatwić, pojawi się informacja: „Nie znaleziono informacji o możliwości załatwienia sprawy we wskazanej miejscowości”. Jeśli tak, zostaniemy skierowani na stronę, na której będziemy mogli wypełnić odpowiedni formularz.
Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe
Każda sprawa, którą możemy załatwić w systemie ePUAP posiada jej krótki opis, a także szczegóły sprawy, tzn. kogo dotyczy, jakie jest czas realizacji, wymagane dokumenty, opłaty, podstawę prawną oraz możliwość złożenia odwołania od decyzji.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat