REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypalenie zawodowe

Czym jest wypalenie zawodowe?
ShutterStock

Wypalenie zawodowe jest problemem, którego pracownicy nie powinny bagatelizować. Na czym polega? W jaki sposób pracodawca może przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu?

Czym jest wypalenie zawodowe?

Wypalenie zawodowe (ang. burnout) to zjawisko psychologiczne, które polega na chronicznym uczuciu wyczerpania emocjonalnego, depersonalizacji (tj. traktowania innych ludzi w sposób bezosobowy) oraz spadku poczucia osobistej skuteczności u osób pracujących w wymagających i stresujących zawodach.

Osoby cierpiące na wypalenie zawodowe często czują się wyczerpane emocjonalnie, czują brak energii, tracą motywację i poczucie sensu wykonywanej pracy. Wypalenie zawodowe może prowadzić do zwiększonej absencji w pracy, pogorszenia jakości pracy oraz wpływać negatywnie na zdrowie psychiczne i fizyczne.

Wypalenie zawodowe często występuje u osób pracujących w zawodach wymagających dużej interakcji z ludźmi, takich jak lekarze, pielęgniarki, nauczyciele czy pracownicy służby zdrowia. Jednak może ono również wystąpić u osób pracujących w innych zawodach, które są bardzo stresujące i wymagające.

Wypalenie zawodowe może prowadzić do różnych problemów zdrowotnych, takich jak problemy z układem trawiennym, ból głowy, problemy z układem odpornościowym, czy też problemy związane z bezsennością.

Wypalenie zawodowe a obowiązki pracodawcy

Zgodnie z art. 111 Kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany szanować godność i inne dobra osobiste pracownika. Należy do nich m.in. zdrowie. W myśl art. 207 Kodeksu pracy pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności pracodawca jest obowiązany:

1) organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy;

2) zapewniać przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń;

3) reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy;

4) zapewnić rozwój spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym uwzględniającej zagadnienia techniczne, organizację pracy, warunki pracy, stosunki społeczne oraz wpływ czynników środowiska pracy;

5) uwzględniać ochronę zdrowia młodocianych, pracownic w ciąży lub karmiących dziecko piersią oraz pracowników niepełnosprawnych w ramach podejmowanych działań profilaktycznych;

6) zapewniać wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy;

7) zapewniać wykonanie zaleceń społecznego inspektora pracy.

Istotne znaczenie ma przeprowadzana przez pracodawcę ocena ryzyka zawodowego. Zgodnie z art. 226 Kodeksu pracy pracodawca:

  • ocenia i dokumentuje ryzyko zawodowe związane z wykonywaną pracą oraz stosuje niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko;
  • informuje pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami.

Podstawa prawna: 

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (j. t. Dz. U. z 2022 r., poz. 1510)

REKLAMA

Encyklopedia prawa

D
K
P
R
S
U
W
Z

Niestety nic nie znaleziono
Spróbuj inne zapytanie

REKLAMA