Umowa franchisingu
Zobacz serwis: Umowy
Występuje to z zachowaniem stosowanego przez niego zewnętrznego i wewnętrznego wyposażenia, pomieszczeń, a także do udzielenia u stosownej pomocy, natomiast uczestnik sieci zobowiązuje się do prowadzenie określonej działalności gospodarczej połączonej z wykorzystaniem udostępnionych mu doświadczeń i tajemnic zawodowych oraz do zapłaty uzgodnionego wynagrodzenia.
Rodzaje franchisingu
Wyróżniamy franchising:
a) produkcyjny (tworzenie sieci punktów prowadzących działalność produkcyjną, efektem jest towar zbywany pod znakiem towarowym franchisingodawcy – np. Coca-Cola),
b) handlowy (dotyczy dystrybucji towarów np. H&M, Benetton),
c) usługowy (dotyczy świadczenia usług – np. Mc Donald’s, Pizza Hut),
d) mieszany (produkcyjno-usługowy, produkcyjno-handlowy, usługowo-handlowy – np. Blikle).
Można mówić także o franchisingu bezpośrednim (organizator sieci sam tworzy sieć) i pośrednim (sieć powstaje z udziałem pośrednika). Istnieje również model subfranchisingu – wtedy uczestnik sieci może sam podpisywać dalsze umowy już jako organizator sieci.
Klauzule poufności
W tego rodzaju umowach często pojawiają się klauzule poufności – przewidują one m.in. obowiązek zachowania w tajemnicy informacji dotyczących zasad organizacji i funkcjonowania, których ujawnienie mogłoby narazić organizatora sieci na straty. Inna stosowana klauzula, to zakaz podejmowania identycznej działalności (np. prowadzenia restauracji) poza strukturą franchisingu lub na rzecz konkurentów przez danego przedsiębiorcę (ale też np. jego najbliższą rodzinę). W umowie można również zapisać czasowy zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej już po ustaniu współpracy franchisingowej (za odszkodowaniem).
Rodzaje opłat
Umowa z reguły przewiduje następujące rodzaje opłat: początkowa opłata za otrzymanie licencji oraz opłata bieżąca uiszczana np. miesięcznie lub kwartalnie już w trakcie trwania umowy. Wysokość opłat bieżących jest z reguły uzależniona ogólnego obrotu przedsiębiorstwa.
Zobacz: Inne umowy