Towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych
Zobacz serwis: Ubezpieczenia
Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, osobowość prawna
Towarzystwo podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego. Towarzystwo uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
Statut towarzystwa
Statut towarzystwa jest sporządzany w formie aktu notarialnego. Statut towarzystwa wymaga przed zarejestrowaniem zatwierdzenia przez organ nadzoru. Określa on w szczególności:
1) nazwę i siedzibę towarzystwa;
2) terytorialny zasięg działalności;
3) liczbę członków zarządu i rady nadzorczej;
4) zakres rzeczowy działalności z określeniem działu, grup i rodzajów ubezpieczeń oraz zakres działalności reasekuracyjnej;
5) wysokość kapitału zakładowego;
6) zasady wykorzystania nadwyżki bilansowej oraz sposób pokrycia strat;
7) zasady umarzania udziałów;
8) zasady uzyskania i utraty członkostwa oraz rodzaje członkostwa;
9) sposób rozwiązania towarzystwa;
10) zasady dokonywania ogłoszeń towarzystwa, w tym oznaczenie pisma do ogłoszeń;
11) organ uprawniony do zatwierdzania ogólnych warunków ubezpieczenia.
Do statutu towarzystwa mogą być włączone ogólne warunki ubezpieczenia.
Uzyskanie, utrata członkostwa
Jeżeli statut nie stanowi inaczej, uzyskanie członkostwa musi być związane z zawarciem umowy ubezpieczenia, a jego utrata – z wygaśnięciem stosunku ubezpieczenia. Statut towarzystwa może przewidywać, że towarzystwo będzie ubezpieczało także osoby niebędące członkami towarzystwa. Osoby te nie mogą być zobowiązane do udziału w pokrywaniu straty towarzystwa przez wnoszenie dodatkowej składki ubezpieczeniowej. Składki od osób, o których mowa powyżej, nie mogą stanowić więcej niż 10% składki przypisanej brutto towarzystwa.
Organy towarzystwa
Organami towarzystwa są:
1) zarząd towarzystwa,
2) rada nadzorcza towarzystwa,
3) walne zgromadzenie członków towarzystwa.
Zobacz: Ubezpieczenia komunikacyjne
Podstawa prawna: Ustawa o działalności ubezpieczeniowej z 22.05.2003 r. (tekst jedn. z 2010 r., Nr 11, poz. 66 ze zm.)