Reklamacja
Zobacz serwis: Reklamacje
Sama reklamacja może wynikać z nieprawidłowo wykonanej usługi (np. źle wykonana usługa dentystyczna) lub też z umowy sprzedaży i odpowiedzialności sprzedającego za sprzedaną rzecz.
Niezgodność towaru z umową
Reklamacja jest przede wszystkim instytucją prawa konsumenckiego i związana z zawieraniem umów sprzedaży konsumenckiej. Uprawnienia reklamacyjne powstają w przypadku stwierdzenia w kupiony towarze niezgodności towaru z umową, która istniała już w chwili wydania towaru.
Do uprawnień reklamacyjnych należy zaliczyć żądanie bezpłatnej naprawy lub wymiany produktu na nowy, wolny od wad. Uprawnienia te wynikają z art. 8 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Każda z tych czynności jest nieodpłatna, tzn., że sprzedawca musi zwrócić koszty jakie kupujący musiał ponieść dotyczące m.in. demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia towaru.
Reklamacja usług
Za żądania reklamacyjne należy również uznać uprawnienia jakie przysługują zamawiającemu, wynikające z zawarcia umowy o dzieło. Zgodnie z art. 637 Kodeksu cywilnego jeżeli dzieło ma wady, to konsument może żądać ich usunięcia. Powinien w tym celu wyznaczyć swojemu wykonawcy odpowiedni termin. Jeżeli wskazany przez zamawiającego termin bezskutecznie upłynie, to można nie odebrać naprawy.
Zobacz: Konsument - turystyka
Podstawa prawna: Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej