Rękojmia za wady
Zobacz serwis: Konsument i umowy
Wady fizyczne i prawne
Przepisy dotyczące rękojmi zostały określone w Kodeksie cywilnym. Zgodnie z art. 556 Kodeksu cywilnego sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym. Jest to tzw. rękojmia za wady fizyczne.
Oprócz niej funkcjonuje także rękojmia za wady prawne, która polega na tym, iż sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej; w razie sprzedaży praw sprzedawca jest odpowiedzialny także za istnienie praw.
Ile trwa rękojmia
Uprawnienia kupującego z tytułu wad fizycznych kończą się z upływem roku, a gdy chodzi o wady budynku po upływie trzech lat. Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady prawne rzeczy sprzedanej wygasają z upływem roku od chwili, kiedy kupujący dowiedział się o istnieniu wady. Jeżeli kupujący dowiedział się o istnieniu wady prawnej dopiero na skutek powództwa osoby trzeciej, termin ten biegnie od dnia, w którym orzeczenie wydane w sporze z osobą trzecią stało się prawomocne
Uprawnienia kupującego
Podstawowym uprawnienie kupującego jest odstąpienie od umowy. Może on to uczynić, w przypadku, gdy ujawnią się wady sprzedanej rzeczy. Uprawnienia tego nie można wykorzystać, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz na nową lub wady usunie.
Zobacz: Umowa kupno-sprzedaż
Podstawa prawna: Kodeks cywilny