Rada pracowników
Zobacz serwis: Pracownik
W skład rady pracowników wchodzi u pracodawcy zatrudniającego:
1) od 50 do 250 pracowników – 3 pracowników;
2) od 251 do 500 pracowników – 5 pracowników;
3) powyżej 500 pracowników – 7 pracowników.
Powołanie
Członków rady pracowników u pracodawcy zatrudniającego:
1) do 100 pracowników – wybierają pracownicy spośród kandydatów zgłoszonych na piśmie przez grupę co najmniej 10 pracowników;
2) powyżej 100 pracowników – wybierają pracownicy spośród kandydatów zgłoszonych na piśmie przez grupę co najmniej 20 pracowników.
Ustalenia rady z pracodawcą
Rada pracowników ustala z pracodawcą:
1) zasady i tryb przekazywania informacji i przeprowadzania konsultacji;
2) tryb rozstrzygania kwestii spornych;
3) zasady ponoszenia kosztów związanych z wyborem i działalnością rady pracowników, w tym kosztów związanych z wykonywaniem niezbędnych ekspertyz.
Przekazywanie informacji radzie pracowników
Pracodawca przekazuje radzie pracowników informacje dotyczące:
1) działalności i sytuacji ekonomicznej pracodawcy oraz przewidywanych w tym zakresie zmian;
2) stanu, struktury i przewidywanych zmian zatrudnienia oraz działań mających na celu utrzymanie poziomu zatrudnienia;
3) działań, które mogą powodować istotne zmiany w organizacji pracy lub podstawach zatrudnienia.
Pracodawca przekazuje informacje w razie przewidywanych zmian lub zamierzonych działań oraz na pisemny wniosek rady pracowników.
Zobacz: Pracownik przed sądem
Podstawa prawna: Ustawa o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji z 7.04.2006 r. (Dz.U. Nr 79, poz. 550 ze zm.)