PUE ZUS
PUE ZUS - co oznacza?
PUE ZUS oznacza Platformę Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Istotnym elementem tego narzędzia jest portal PUE, który umożliwia załatwienie określonych spraw przez internet.
PUE ZUS - dla kogo?
Aby korzystać z PUE należy ukończyć 13 lat, założyć konto i potwierdzić swoją tożsamość. Osobami korzystającymi z PUE ZUS są m.in. osoby ubezpieczone, świadczeniobiorcy, płatnicy składek, lekarze, komornicy, przedsiębiorcy, osoby uprawnione do Polskiego Bonu Turystycznego.
Polecamy quiz: Co wiesz o PUE ZUS?
Co można załatwić przez PUE ZUS?
W PUE ZUS można składać wnioski, przekazywać dokumenty ubezpieczeniowe czy przeglądać dane zgromadzone w ZUS.
Do przykładowych spraw, które można załatwić za pośrednictwem PUE ZUS należą:
- sprawdzenie stanu konta w ZUS;
- złożenie wniosku o świadczenie z programu „Dobry start”
- złożenie wniosku o świadczenie z programu „Rodzina 500+” (świadczenie wychowawcze);\
- złożenie wniosku o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy;
- złożenie wniosku o dofinansowanie do żłobka;
- aktywacja Polskiego Bonu Turystycznego;
- sprawdzenie informacji o przyznanych emeryturach i rentach;
- sprawdzenie informacji o wystawionych zwolnieniach lekarskich;
- sprawdzenie stanu bieżących rozliczeń (w przypadku płatników składek).
Jak zarejestrować się w PUE ZUS?
W PUE ZUS można dokonać rejestracji za pomocą profilu zaufanego/login.gov.pl, kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub bankowości elektronicznej.
Odpowiednia zakładka umożliwiająca rejestrację znajduje się na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych https://www.zus.pl/.
Jak zalogować się do PUE?
W celu zalogowanie się do PUE ZUS wykonaj następujące kroki:
1. Wejdź na stronę www.zus.pl.
2. Wybierz jeden z 4 sposobów logowania:
1) za pomocą loginu i hasła PUE,
2) za pomocą profilu zaufanego/login.gov.pl,
3) za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
4) za pomocą bankowości elektronicznej.