Państwowy dług publiczny
Zobacz też: Kredyty
Sposób obliczania długu
Państwowy dług publiczny oblicza się jako wartość nominalną zobowiązań jednostek sektora finansów publicznych po wyeliminowaniu wzajemnych zobowiązań między jednostkami tego sektora. Natomiast przez wartość nominalną zobowiązania należy rozumieć wartość nominalną:
- wyemitowanych papierów wartościowych;
- zaciągniętej pożyczki, kredytu lub innego zobowiązania, to jest kwotę świadczenia głównego, należną do zapłaty w dniu wymagalności zobowiązania.
Kontrola Ministra Finansów nad stanem długu
Minister Finansów sprawuje kontrolę nad sektorem finansów publicznych w zakresie przestrzegania zasady stanowiącej, że państwowy dług publiczny nie może przekroczyć 60% wartości rocznego produktu krajowego brutto. Minister, w związku ze sprawowaną kontrolą, ma prawo żądania od jednostek sektora finansów publicznych dodatkowych informacji o bieżącym i prognozowanym zadłużeniu tych jednostek oraz o strukturze zadłużenia.
Strategia zarządzania długiem Skarbu Państwa
Minister Finansów opracowuje czteroletnią strategię zarządzania długiem Skarbu Państwa oraz oddziaływania na państwowy dług publiczny, uwzględniając w szczególności:
- uwarunkowania zarządzania długiem związane ze stabilnością makroekonomiczną gospodarki;
- analizę poziomu państwowego długu publicznego;
- prognozy poziomu państwowego długu publicznego i długu Skarbu Państwa;
- prognozy kosztów obsługi długu Skarbu Państwa;
- kształtowanie struktury zadłużenia;
- prognozy i analizę niewymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa.
Powyższy dokument Minister przedstawia Radzie Ministrów do zatwierdzenia.
Podstawa prawna
Ustawa z 27.8.2009 r. o finansach publicznych.
Zobacz serwis: Wiadomości