Obowiązki pracodawcy
Zobacz serwis: Praca
Prawa i obowiązki pracodawcy
Podobnie, jak w przypadku pracownika, stosunek pracy określa prawa i obowiązki pracodawcy. W tym drugim przypadku chodzi przede wszystkim o wypłacanie wynagrodzenia za pracę w określonych terminach; przeciwdziałanie dyskryminacji w zatrudnieniu; zapewnienie bezpiecznych warunków pracy i zapoznanie pracowników z zasadami BHP; sprawne organizowanie procesu pracy; prowadzenie wymaganej dokumentacji.
Do praw pracodawcy należy zaliczyć m.in. swobodę w wyborze pracowników; możliwość wprowadzenia sankcji wobec pracowników; kierowanie procesem pracy; wydawanie poleceń służbowych.
Stosunek pracy
Prawa i obowiązki, jakie ma pracodawca, wynikają ze stosunku pracy, którego stroną oprócz niego jest również pracodawca. Oznacza on więź łączącą obydwie strony (czyli pracodawcę i pracownika).
Zgodnie z art. 22 Kodeksu pracy przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.
Wypłata wynagrodzenia za świadczoną pracę jest podstawowym uprawnieniem pracownika i zarazem obowiązkiem pracodawcy.
Sposoby nawiązania stosunku pracy
Przepisy Kodeksu pracy określają sposoby, w jaki stosunek pracy może być nawiązany. Może on zostać nawiązany na podstawie umowy o pracę, mianowania, wyboru, nominacji, a także spółdzielczej umowy o pracę.
Zobacz: Bezpieczeństwo pracy
Podstawa prawna: Kodeks pracy