Niezgodność towaru z umową
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
Termin niezgodności towaru z umową jest terminem typowym dla prawa konsumenckiego i oznacza odpowiedzialność sprzedawcy powstałą w ramach umowy sprzedaży. Jego odpowiednikiem w Kodeksie cywilnym jest odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi.
Kiedy towar jest niezgodny?
Przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej określają odpowiedzialność sprzedawcy na podstawie niezgodności towaru z umową, istniejącej w chwili wydania towaru.
Niezgodność towaru z umową nie oznacza jedynie wad nabytej rzeczy. Zachodzi ona zawsze wtedy gdy:
• towar nie posiada cechy okazanej kupującemu próbki albo wzoru (np. ma inną barwę, jakość);
• nie nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy;
W sytuacji, gdy sprzedaż nie odbyła się po wcześniejszym indywidualnym uzgodnieniu właściwości towaru niezgodnością jest również to, iż towar:
• nie nadaje się do celu, do jakiego jest zwykle używany taki rodzaj towaru;
• jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju;
• nie odpowiada oczekiwaniom kupującego, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela, w szczególności nie uwzględnia zapewnień wyrażonych w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszących się do właściwości towaru.
Zobacz serwis: Konsument w sądzie
Podstawa prawna:
Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej