Konkurencja
Zobacz serwis: Firma
Konkurencja jest to proces, w którym uczestnicy rynku dążą do realizacji swoich interesów. Podmioty rynkowe zmierzają do tego poprzez przedstawienie jak najkorzystniejszej oferty. Konkurowanie odbywa się głównie w oparciu o cenę i jakość, ale może też dotyczyć innych elementów transakcji, takich jak termin realizacji, gwarancja czy forma płatności. Także kupujący konkurują ze sobą chcąc zdobyć ograniczoną ilość dóbr na rynku, w najlepszej jakości i po korzystnej cenie.
Zagrożenia
Prawidłowo funkcjonująca konkurencja na wolnym rynku obniża ceny, podwyższa jakość i umożliwia konsumentom większy wybór. Na straży wolności konkurencji stoi w Polsce Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Problemami, jakim ma zapobiegać urząd, są m.in. walka z praktykami ograniczającymi konkurencję (takimi jak porozumienia cenowe czy podział rynku) oraz z nadużywaniem dominującej pozycji rynkowej przez duże podmioty.
Rola reklamy
Bardzo ważnym narzędziem współczesnej konkurencji jest reklama, promocja i marketing. Bez tego bardzo trudno prowadzić konkurencyjny biznes. Także ta forma działalności przedsiębiorców jest uregulowana. Jej wyrazem jest m.in. zakaz reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej, sprzecznej z dobrymi obyczajami. Obowiązuje też zakaz używania oznaczeń towarów lub usług, które wprowadzają w błąd oraz zakaz rozpowszechniania nieprawdziwych informacji.
Odpowiedzialność za naruszenia
Za naruszenia, które stanowią czyny nieuczciwej konkurencji grozi odpowiedzialność cywilna, a także odpowiedzialność karna. Ściganie przestępstw i wykroczeń z Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji następuje na wniosek pokrzywdzonego lub organizacji, której celem statutowym jest ochrona interesów przedsiębiorców.
Zobacz serwis: Konsument i umowy