Karta gwarancyjna
Gwarancja, udzielona kupującemu przez wystawcę karty gwarancyjnej, stanowi umowę zawartą między tymi podmiotami. Umowa taka zabezpiecza prawa kupującego.
Zobacz serwis: Konsument i umowy
W przypadku wystąpienia wady towaru, udzielający gwarancji zobowiązuje się do ich nieodpłatnego usunięcia albo dostarczenia rzeczy wolnych od wad. Warto pamiętać, że zobowiązanie gwarancyjne stanowi odrębny tytuł odpowiedzialności cywilnej od ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu niezgodności z umową.
Gwarancja jest ustanawiana w drodze dobrowolnej umowy bądź oświadczenia dotyczącego umowy sprzedaży. Stanowi ona zatem wyłącznie dodatkowe uprawnienie uzyskiwane przez nabywcę od sprzedającego bądź producenta towaru. Odpowiedzialność z tytułu gwarancji jest zasadniczo ograniczona do wad fizycznych rzeczy
Treść karty gwarancyjnej
Treść dokumentu gwarancyjnego powinna umożliwić identyfikację zobowiązanego z gwarancji, w szczególności powinna zawierać nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce. Powinna określać także czas trwania gwarancji i jej terytorialny zasięg. Ponadto w dokumencie powinien się znaleźć wykaz punktów serwisowych.
Wybór podstawy roszczenia
Gwarant powinien poinformować kupującego, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza, ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową. Wybór uprawnienia, to znaczy skorzystanie z gwarancji jakości albo odpowiedzialności sprzedającego z tytułu rękojmi należy do kupującego.
Zobacz serwis: Reklamacje