Inspekcja Handlowa
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
Zadania
Do zadań Inspekcji należy:
1) kontrola legalności i rzetelności działania przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów odrębnych w zakresie produkcji, handlu i usług;
2) kontrola wyrobów wprowadzonych do obrotu w zakresie zgodności z zasadniczymi lub innymi wymaganiami określonymi w przepisach odrębnych z wyłączeniem produktów podlegających nadzorowi innych właściwych organów;
3) kontrola produktów w rozumieniu ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów w zakresie spełniania ogólnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa;
4) kontrola substancji chemicznych, preparatów chemicznych, wyrobów i detergentów przeznaczonych dla konsumentów;
5) kontrola produktów znajdujących się w obrocie handlowym lub przeznaczonych do wprowadzenia do takiego obrotu, w tym w zakresie oznakowania i zafałszowań, oraz kontrola usług;
6) kontrola przestrzegania przez sprzedawców detalicznych i sprzedawców hurtowych przepisów ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;
7) kontrola przestrzegania przez sprzedawców detalicznych i sprzedawców hurtowych przepisów ustawy o bateriach i akumulatorach;
8) podejmowanie mediacji w celu ochrony interesów i praw konsumentów;
9) organizowanie i prowadzenie stałych polubownych sądów konsumenckich;
10) prowadzenie poradnictwa konsumenckiego;
11) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub przepisach odrębnych.
Organizacja
Zadania Inspekcji wykonują: Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz wojewoda przy pomocy wojewódzkiego inspektora inspekcji handlowej jako kierownika wojewódzkiej Inspekcji Handlowej wchodzącej w skład zespolonej administracji rządowej w województwie.
Zobacz serwis: Konsument w sądzie
Podstawa prawna:
Ustawa o Inspekcji Handlowej z 15.12.2000 r. (tekst jedn. Dz.U. z 2009 r., Nr 151, poz. 1219 ze zm.)