Franchising
Franchising, w Polsce nazywany franczyzą to forma umowy licencyjnej. Polega na udzieleniu firmie przez inna firmę zezwolenia na sprzedaż ich dóbr lub świadczenie ich usług. Należy podkreślić prawną i finansową odrębność tych przedsiębiorstw.
Zobacz serwis: ABC franszyzy
Istota
Franczyzodawca nakłada na franczyzobiorców obowiązki do prowadzenia działalności gospodarczej zgodnej z jego zamysłem. Umowa upoważnia do posługiwania się przez franczyzobiorcę nazwą handlową, znakiem towaru, logiem firmy, posługiwania się metodami franczyzodawcy, korzystania z jego wiedzy, systemów postępowania, procedur obsługi klienta oraz korzystania z pomocy techniczno – handlowej.
Franczyzobiorca
Jest to przedsiębiorstwo, które uzyskuje prawa oraz przyjmuje na siebie obowiązki wynikające z zawieranej umowy. Niektóre z obowiązków to zaopatrywanie się u konkretnego dostawcy oraz zachowywanie tajemnicy handlowej.
Franczyzodawca
To przedsiębiorca udzielający praw i nakładający obowiązki franszyzy. Posiada on uprawnienia do kontroli, organizuje szkolenia dla pracowników franczyzobiorcy, jak również zobowiązuje się do dostarczania jednolitych materiałów promocyjnych.
Rodzaje
Wyróżniamy kilka rodzajów franszyzy. Rodzaj indywidualny polega na zawieraniu umowy jednego franczyzodawcy z wieloma franczyzobiorcami. Sieciowy, charakteryzuje się wielością podmiotów – franczyzobiorców.
Rodzaj subordynacyjny, polega na wprowadzaniu w życie koncepcji franczyzodawcy, który sam działalności nie prowadzi, partnerski – gdy obie strony prowadzą jednocześnie działalność gospodarczą. Ostatni rodzaj to master franchising, który w umowie zapewnia franczyzobiorcy wyłączność prowadzenia działalności.
Zobacz serwis: Zakładam firmę