Dodatek osłonowy
Dodatek osłonowy to jednorazowe świadczenie o charakterze zasiłku dla gospodarstw domowych będące rekompensatą w związku z podwyżkami cen prądu, gazu i węgla w 2021 r. i w 2022 r.
- Jaka ustawa jest podstawą wypłaty dodatku osłonowego?
- Ile wynosi dodatek osłonowy wypłacany przez gminy
- Podwyższony dodatek osłonowy wypłacany przez gminy
- Jaki jest limit dochodowości dla wypłaty dodatku osłonowego
- Dodatek osłonowy dla rodzin o dochodach powyżej 2100 zł/1500 zł
- Czy jest wydawana decyzja administracyjna o przyznaniu dodatku osłonowego?
- W której gminie złożyć wniosek o wypłatę dodatku osłonowego?
- Do kiedy w gminie można złożyć wniosek o wypłatę dodatku osłonowego?
- Za jaki okres gminy wypłacą dodatek osłonowy?
- Gminy wypłacą dodatek osłonowy w ratach?
- Gmina rozpatrzy wniosek złożony elektronicznie
Jaka ustawa jest podstawą wypłaty dodatku osłonowego?
Podstawą prawną do wypłaty dodatku osłonowego jest ustawa z 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym.
Ile wynosi dodatek osłonowy wypłacany przez gminy
Dodatek osłonowy wynosi rocznie:
1) 400 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
2) 600 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
3) 850 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
4) 1150 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
Podwyższony dodatek osłonowy wypłacany przez gminy
Dodatek osłonowy może zostać wypłacony w podwyższonej wysokości:
1) 500 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
2) 750 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
3) 1062,50 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
4) 1437,50 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
Podwyższony dodatek osłonowy można otrzymać, gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi.
Warunkiem przyznania podwyższonego świadczenia jest złożenie wniosku przez właściciela / zarządcą nieruchomości o wpisanie urządzenia do CEEB.
Jaki jest limit dochodowości dla wypłaty dodatku osłonowego
Dodatek osłonowy przysługuje:
1) osobie w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 2100 zł oraz
2) osobie w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę.
Dla określania dochodu stosuje się art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
Dodatek osłonowy dla rodzin o dochodach powyżej 2100 zł/1500 zł
Dla tych osób przysługuje obniżony dodatek osłonowy w wysokości różnicy między:
1) kwotą ustawowego dodatku osłonowego 400 zł - 1150 zł albo 500 zł - 1437,50 zł a
2) kwotą, o którą został przekroczony przeciętny miesięczny dochód.
W przypadku gdy wysokość dodatku osłonowego, ustalona w powyższy sposób jest niższa niż 20 zł, dodatek nie przysługuje.
Przykład - Przeciętny dochód osoby mieszkającej samotnie i nie mającej prawa do podwyższonego dodatku, to 2350 zł. 2350 zł minus limit dochodu 2100 zł = 250 zł. O wartość 250 zł obniżamy wartość dodatku 400 zł, który przysługuje do limitu 2100 zł. Kwota do wypłaty obniżonego dodatku to 150 zł.
To tzw. "mechanizm złotówka za złotówkę". Jest to więc prawnie opisane proporcjonalne zmniejszanie wartości dodatku osłonowego dla osób o wyższych dochodach niż wyznaczony limit dochodowości.
Czy jest wydawana decyzja administracyjna o przyznaniu dodatku osłonowego?
Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta dodatku osłonowego nie wymaga wydania decyzji. Ale wymagają takiej decyzji:
- odmowa przyznania dodatku osłonowego,
- uchylenie lub zmiana prawa do tego dodatku oraz
- rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego dodatku osłonowego.
W której gminie złożyć wniosek o wypłatę dodatku osłonowego?
Wniosek o wypłatę dodatku osłonowego składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek.
Do kiedy w gminie można złożyć wniosek o wypłatę dodatku osłonowego?
Wnioski o wypłatę dodatku osłonowego złożone po dniu 31 października 2022 r. pozostawia się bez rozpoznania.
Za jaki okres gminy wypłacą dodatek osłonowy?
Dodatek osłonowy przysługuje za okres od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r.
Gminy wypłacą dodatek osłonowy w ratach?
Dodatek osłonowy jest wypłacany w dwóch równych ratach, w terminie do dnia 31 marca 2022 r. oraz do dnia 2 grudnia 2022 r.
Ważne - w przypadku gdy osoba uprawniona złoży wniosek o wypłatę dodatku osłonowego później niż na 2 miesiące przed upływem tych terminów, dodatek osłonowy jest wypłacany jednorazowo, niezwłocznie po przyznaniu tego dodatku.
Gmina rozpatrzy wniosek złożony elektronicznie
Wniosek o wypłatę dodatku osłonowego składa się na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344).
W przypadku złożenia wniosku o wypłatę dodatku osłonowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej, wniosek ten opatruje się:
1) kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub
2) uwierzytelnia z wykorzystaniem profilu zaufanego.
więcej o: dodatku osłonowym