Czyn nieuczciwej konkurencji
Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
Zobacz serwis: Firma
Przykłady
Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności:
1) wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa (np. przez używanie firmy, nazwy, godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu wcześniej używanego, zgodnie z prawem, do oznaczenia innego przedsiębiorstwa),
2) fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług (wskazującym bezpośrednio albo pośrednio na kraj, region lub miejscowość ich pochodzenia),
3) wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług (które może wprowadzić klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji),
4) naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa,
5) nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy,
6) naśladownictwo produktów (polegające na tym, że za pomocą technicznych środków reprodukcji jest kopiowana zewnętrzna postać produktu, która może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu),
7) pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie,
8) utrudnianie dostępu do rynku,
9) przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną,
10) nieuczciwa lub zakazana reklama (np. reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka),
11) organizowanie systemu sprzedaży lawinowej oraz prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym.
Zobacz serwis: Konsument i umowy
Podstawa prawna:
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 16.04.1993 r. (tekst jedn. Dz.U. z 2003 r., Nr 153, poz. 1503 ze zm.)