Bezpieczeństwo i higiena pracy
Każdy pracodawca musi zapewnić swoim pracownikom bezpieczne miejsce pracy, pozostające w higienicznych warunkach.
Zobacz serwis: Bezpieczeństwo pracy
Obowiązki pracodawcy
Pracodawca musi chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Musi także informować pracowników o zagrożeniach występujących w zakładzie pracy, jak również o zasadach postępowania w przypadku awarii i innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników.
Wielość pracodawców
Jeżeli w jednym miejscu wykonują pracę pracownicy zatrudnieni przez różnych pracodawców, to pracodawcy ci muszą ze sobą współpracować oraz wyznaczyć koordynatora sprawującego nadzór nad bezpieczeństwem wszystkich pracowników.
Pracodawcy muszą również ustalić zasady współdziałania uwzględniające sposoby postępowania w przypadku wystąpienia zagrożeń dla zdrowia lub życia pracowników.
Inspektorzy
Rozpoczynając działalność pracodawca musi zawiadomić inspektora pracy i inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju oraz prowadzonej działalności.
Właściwy okręgowy inspektor pracy lub właściwy państwowy inspektor sanitarny może zobowiązać pracodawcę prowadzącego działalność powodującą szczególne zagrożenia dla zdrowia lub życia pracowników do okresowej aktualizacji informacji przekazanych przy rozpoczęciu działalności.
Pierwsza pomoc
Pracodawca musi również zapewnić niezbędne środki do udzielenia pierwszej pomocy, do zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników oraz wyznaczyć pracowników do udzielania pierwszej pomocy i wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów oraz ewakuacji pracowników.
Zobacz serwis: Praca