Autoryzacja transakcji płatniczejosoba
Przez autoryzację transakcji płatniczej należy rozumieć sytuację, w której płatnik wyraził zgodę na wykonanie transakcji płatniczej w sposób przewidziany w umowie między płatnikiem a jego dostawcą. Zgoda może dotyczyć także kolejnych transakcji płatniczych.
Zobacz serwis: Finanse
Moment udzielenia zgody
Zgoda powinna być udzielona przez płatnika przed wykonaniem transakcji płatniczej albo kolejnych transakcji płatniczych, chyba że płatnik i jego dostawca uzgodnili, że zgoda może zostać udzielona także po ich wykonaniu.
Cofnięcie zgody na autoryzację
Płatnik może w każdej chwili wycofać zgodę, nie później jednak niż do momentu, w którym zlecenie płatnicze zgodnie z przepisami ustawy o usługach płatniczych stało się nieodwołalne. Jeżeli zgoda dotyczy kolejnych transakcji płatniczych, płatnik, wycofując zgodę, może zastrzec, iż wycofanie dotyczy wszystkich niewykonanych transakcji płatniczych.
Zwrot kwoty autoryzowanej
Płatnik może żądać od swojego dostawcy zwrotu kwoty autoryzowanej transakcji płatniczej zainicjowanej przez odbiorcę lub za jego pośrednictwem, która została już wykonana, jeżeli:
1) w momencie autoryzacji nie została określona dokładna kwota transakcji płatniczej oraz
2) kwota transakcji płatniczej jest wyższa niż kwota, jakiej płatnik mógł się spodziewać, uwzględniając rodzaj i wartość wcześniejszych transakcji płatnika, postanowienia jego umowy ramowej i istotne dla sprawy okoliczności.
Kwota zwrotu
Zwrot obejmuje pełną kwotę wykonanej transakcji płatniczej.
Termin do wystąpienia o zwrot
Płatnik może wystąpić o zwrot w terminie 8 tygodni od dnia obciążenia rachunku płatniczego, a w przypadku gdy nie korzysta z rachunku płatniczego – od dnia wykonania transakcji płatniczej. W terminie 10 dni roboczych od dnia otrzymania żądania zwrotu dostawca dokonuje zwrotu pełnej kwoty transakcji płatniczej albo podaje uzasadnienie odmowy dokonania zwrotu, wskazując organy, do których płatnik może złożyć skargę, jeżeli nie zgadza się z przedstawionym uzasadnieniem. Ustawa przewiduje wyjątki, w których dostawca nie może odmówić dokonania zwrotu.
Podstawa prawna:
Ustawa z 19.08.2011 r. o usługach płatniczych (Dz.U. Nr 199, poz. 1175 ze zm.)