Wcześniejsza emerytura dla urzędników państwowych
REKLAMA
REKLAMA
W przypadku przejścia na wcześniejszą emeryturę przez urzędników państwowych, należy rozróżnić dwie sytuacje. Istotne jest, czy urzędnik jako pracownik podlega ustawie o pracownikach urzędów państwowych, czy też pod ustawę o służbie cywilnej.
REKLAMA
Ogólnymi wymogami, które spełnić muszą urzędnicy państwowi, aby skorzystać z prawa do wcześniejszej emerytury są:
• urodzenie się przez dniem 1 stycznia 1949 roku,
• ukończenie przez kobietę 55 lat i posiadanie 20 lat okresu składkowego i nieskładkowego
• ukończenie przez mężczyznę 60 lat i posiadanie 25 lat okresu składkowego i nieskładkowego.
Wcześniejsza emerytura nie przysługuje pracownikom urzędów państwowych urodzonym po dniu 31 grudnia 1948r roku. Nie ma znaczenia, czy podlegają pod ustawę o służbie cywilnej, czy pod ustawę o pracownikach urzędów państwowych.
Jak już wspomniano na wstępie inaczej kształtuje się sytuacja urzędników państwowych, a inaczej pracowników służby cywilnej.
Zobacz: Czy przysługuje mi wcześniejsza emerytura
Pracownicy służby cywilnej
Pracownicy służby cywilnej mogą przejść na wcześniejszą emeryturę, jeśli ich stosunek pracy został rozwiązany z powodu likwidacji urzędu.
Pracownicy urzędów państwowych
REKLAMA
Pracownicy urzędów państwowych mają rozszerzony wachlarz możliwości skorzystania z wcześniejszej emerytury. Mogą oni przejść na wcześniejsze świadczenie, jeśli:
• ich stosunek pracy został rozwiązany z powodu likwidacji urzędu albo jego reorganizacji uniemożliwiającej dalsze zatrudnienie;
• doszło do niezawinionej utraty uprawnień wymaganych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku, a urząd nie dysponuje innym stanowiskiem odpowiadającym kwalifikacjom posiadanym przez urzędnika. Dotyczy to pracowników zatrudnionych na podstawie mianowania;
• doszło do trwałej utraty zdolności fizycznej lub psychicznej do pracy na zajmowanym stanowisku, stwierdzonej orzeczeniem lekarza orzecznika ZUS, jeśli nie ma możliwości zatrudnienia urzędnika na innym stanowisku, odpowiednim do jego stanu zdrowia i kwalifikacji, z wyłączeniem przypadku, gdy odmówił on zatrudnienia na innym zaproponowanym stanowisku. Dotyczy to pracowników zatrudnionych na podstawie mianowania.
Emeryturę mogą uzyskać już tylko mężczyźni urodzeni przed dniem 1 stycznia 1949 roku. Wszystkie kobiety urodzone przed tą datą ukończyły już powszechny wiek emerytalny i uzyskały prawo do emerytury powszechnej.
Zobacz serwis: Wcześniejsze emerytury
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. nr 86, poz. 953 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 21 listopada 2008r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz.1505).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat