REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PPK – porównanie ofert instytucji finansowych

PFR Portal PPK Sp. z o.o.
PPK – porównanie ofert instytucji finansowych. Wybór PPK. / fot. Shutterstock
PPK – porównanie ofert instytucji finansowych. Wybór PPK. / fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wybór instytucji finansowej, która będzie prowadziła program Pracowniczych Planów Kapitałowych to wyzwanie, przed którym stoi wielu pracodawców w Polsce. Decyzja ta jest bardzo ważna, ponieważ to od niej zależy bezpieczeństwo finansowe pracowników. Na co zwrócić uwagę przy tego rodzaju wyborze?

Oferty instytucji finansowych w zakresie Pracowniczych Planów Kapitałowych – czym są i co zawierają?

Jak wynika z art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego ofertą jest oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. Oferta stanowi zatem kluczowy element w doborze odpowiedniej firmy świadczącej usługi, które nas interesują. W przypadku Pracowniczych Planów Kapitałowych oferta instytucji finansowych zawiera przede wszystkim prezentację oferenta, kosztów związanych z prowadzeniem PPK, wysokość wynagrodzenia, a także prezentację  proponowanych rozwiązań  wspierających  pracodawcę i pracowników w procesie wdrażania i prowadzenia PPK.

REKLAMA

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Nowe obowiązki pracodawców i płatników.

Polecamy: PPK dla pracownika

Porównanie ofert PPK instytucji finansowych – źródła informacji

Przy wyborze instytucji finansowej niezbędna jest jednak nie tylko analiza ofert dotyczących prowadzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych, ale też innych dokumentów, takich jak prospekt informacyjny czy statut funduszu inwestycyjnego. Są one źródłem informacji odnośnie szczegółowych warunków zarządzania gromadzonymi w PPK środkami. Szczególną uwagę przy wyborze instytucji finansowej należy zwrócić na koszty. Jednym z nich będzie pobierane przez instytucję finansową wynagrodzenie za zarządzanie  gromadzonymi w PPK środkami. I tak, tabelę porównawczą z zestawieniem średnich opłat za zarządzanie funduszami wszystkich 20 instytucji finansowych oferujących PPK wraz z dodatkowymi informacjami o poszczególnych instytucjach można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej programu Pracowniczych Planów Kapitałowych www.mojeppk.pl w zakładce „Pliki do pobrania”.

Co istotne, wspomniana tabela, przedstawiająca zestawienie średnich opłat za zarządzanie funduszami odzwierciedla realne koszty, tj. bez stawek promocyjnych. W przypadku poszczególnych funduszy zdefiniowanej daty stawki różnią się od siebie wysokością, ale średnio stawka ta jest niższa niż ustawowa maksymalna wartość – 0,5%. Jeśli chodzi o średnią dla kosztów zarządzania  we wszystkich subfunduszach poszczególnych instytucji finansowych to według stanu na dzień 25 września 2019 r. przedstawiają się one następująco: Aegon PTE S.A. – 0,37%, Aviva Investors TFI S.A. – 0,32%, Axa TFI S.A. – 0,36%, BNP Paribas TFI S.A. – 0,33%, BPS TFI S.A. – 0,39%, Compensa TUnŻ S.A. – 0,39%, Esaliens TFI S.A. – 0,44%, Generali Investment TFI S.A. – 0,40%, Investors TFI S.A. – 0,42%, Millennium TFI S.A. – 0,33%, Nationale-Nederlanden PTE S.A. – 0,39%, NN Investment Partners TFI S.A. – 0,38%, Pekao TFI S.A. – 0,34%, PFR TFI S.A. – 0,42%, PKO TFI S.A. – 0,36%, Pocztylion-Arka PTE S.A. – 0,36%, Santander TFI S.A. – 0,40%, Skarbiec TFI S.A. – 0,50%, TFI Allianz Polska S.A. – 0,34%, TFI PZU S.A. – 0,35%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PPK - ustawowe wytyczne a porównanie ofert instytucji finansowych

Wyboru instytucji finansowej pracodawca dokonuje w porozumieniu z działającą w firmie zakładową organizacją związkową, a jeśli taka u niego nie funkcjonuje − w porozumieniu z reprezentacją osób zatrudnionych wyłonioną w przyjętym u tego pracodawcy trybie (art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o PPK).

W praktyce funkcję takiego przedstawicielstwa najczęściej pełni pracownik lub grupa pracowników wybrana przez załogę, reprezentacja taka nie może bowiem zostać wskazana przez pracodawcę. Przy czym, jeżeli na miesiąc przed upływem terminu, w którym podmiot zatrudniający jest obowiązany do zawarcia umowy o zarządzanie PPK, nie zostanie osiągnięte porozumienie co do wyboru instytucji finansowej, decyzja o wyborze instytucji, w której utworzy PPK, należy do pracodawcy. W ustawie znajdziemy też kryteria, które pracodawca powinien uwzględnić, są to:

  • proponowane przez instytucję finansową warunki zarządzania środkami gromadzonymi w PPK,
  • efektywność instytucji w zarządzaniu aktywami;
  •  posiadane doświadczenie w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub funduszami emerytalnymi.

Co najważniejsze, pracodawca wybierając instytucję powinien mieć na uwadze najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych – to kolejny wymóg wskazany w ustawie.

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze instytucji finansowej PPK?

Wybór instytucji finansowej PPK powinien opierać się więc nie tylko na przenalizowaniu kosztów związanych z udziałem w programie. Warto zwrócić uwagę na pozycję poszczególnych firm na rynku, ich kapitał zakładowy, a także wartość zarządzanych aktywów ogółem. Te dane również zawarte są we wspomnianym wcześniej zestawieniu zbiorczym 20 instytucji finansowych oferujących PPK.

Pracownicze Plany Kapitałowe – zalety oszczędzania w programie

Różnorodność ofert Pracowniczych Planów Kapitałowych pozwala na dobór instytucji finansowej, spełniającej indywidualne oczekiwania. Jest to wyzwanie, które z pewnością wymaga czasu i dogłębnej analizy. Warto jednak podkreślić, że niezależnie od wyboru instytucji finansowej zaletą oszczędzania w PPK jest w każdym przypadku fakt, że program ten jest korzystny finansowo z powodu zaangażowania trzech stron – pracowników, pracodawców i państwa.

Więcej szczegółowych informacji o ofertach instytucji finansowych na stronie www.mojeppk.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kwoty emerytur i rent wolne od egzekucji i potrąceń w 2025 roku – zmiany od 1 marca

Po każdej waloryzacji emerytur i rent rosną też kwoty tych świadczeń wolne od potrąceń i egzekucji. Nie inaczej będzie w 2025 roku. Prezes ZUS wydał już 18 lutego 2025 r. komunikat w sprawie kwoty najniższej emerytury i renty, dodatku pielęgnacyjnego i dodatku dla sierot zupełnych, kwot maksymalnych zmniejszeń emerytur i rent oraz kwot emerytur i rent wolnych od egzekucji i potrąceń.

Orzekanie o niepełnosprawności: będzie nowy system. MRPiPS: projekt zatwierdzony

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 21 lutego 2025 r., że dzień wcześniej Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania o niepełnosprawności oraz uporządkowania systemu świadczeń. MRPiPS dodało, że nowy system uwzględnia postulaty osób z niepełnosprawnościami, w tym orzekanie przez specjalistów z danych dziedzin.

Zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych: Sejmowa komisja rozpatrzyła petycję. Czas na stanowisko resortu zdrowia

Czy zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych? Co z produktami bezalkoholowymi imitującymi opakowania napoi alkoholowych? Sejmowa komisja rozpatrzyła w czwartek petycję w tej sprawie.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r. O jakie świadczenia mogą wystąpić rodzice i opiekunowie dzieci niepełnosprawnych w 2025 r.? Ile wynoszą poszczególne świadczenia? Gdzie złożyć wniosek?

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe limity dorabiania dla rencistów i emerytów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomniał w piątek, że od 1 marca zmianie ulegną limity dorabiania do świadczeń dla rencistów i dla wcześniejszych emerytów. Przekroczenie limitów może skutkować zmniejszeniem lub zawieszeniem wypłaty świadczenia przez ZUS.

Krwiodawcy bez ogólnopolskiej ulgi na komunikację? Rząd umywa ręce, odbija piłeczkę do samorządów

Honorowi krwiodawcy oddają krew, ratując życie, ale czy mogą liczyć na darmowe przejazdy komunikacją miejską w całym kraju? Posłanka Paulina Matysiak apeluje o jednolitą ulgę, jednak rząd odbija piłeczkę do samorządów. Czy to koniec nadziei na realne wsparcie dla dawców?

100 tys. emerytów oraz renciści rodzinni nie otrzymają wyrównania za lata wypłaty zaniżonych świadczeń – MRPiPS rozwiewa wszelkie wątpliwości

Konstrukcja wyrównania i odsetek może być stosowana, jeżeli ponowne ustalenie wysokości świadczenia wynikałoby z tego, że świadczenie zostało ustalone w wysokości niezgodnej z obowiązującymi przepisami – informuje MRPiPS. Osobom, którym przyznano emerytury lub renty rodzinnej w czerwcu w latach 2009-2019 i które przez lata miały wypłacane zaniżone świadczenia, świadczenia te – w opinii MRPiPS – zostały wyliczone zgodnie z prawem, a konstrukcja waloryzacji rocznej i kwartalnej jest zgodna z konstytucją, zatem – nie przysługują im jednorazowe wyrównania (które sięgałyby nawet kilkunastu tysięcy złotych), ani odsetki od tych wyrównań.

MRPiPS: Korzystne zmiany w systemie orzekania o niepełnosprawności coraz bliżej

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki w przesłanym w piątek komunikacie poinformowało, że Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania w Polsce oraz uporządkowania systemu świadczeń. Zmiany te - w ocenie resortu - mają rozwiązać problemy osób z niepełnosprawnościami dotyczącymi systemu orzekania o niepełnosprawności.

REKLAMA

Rząd: Opóźnia o 6 miesięcy utrudnienia w budowie domów. Jak za daleko do szkoły i lasu domu nie wybudujesz. Tak dziś w przepisach

W 2026 r. utrudnienia w budowie domów. Nie tylko najdalej 1,5 km do szkoły podstawowej (w mieście - na wsi 3 km). Blisko domu musi być (nie dalej niż 3 km) o powierzchni 20 ha park, ogródek jordanowski albo las. Park i ogródek jordanowski muszą mieć infrastrukturą. Przepisy miały wejść w życie od 1 stycznia 2026 r. (decyzja rządu premiera M. Morawieckiego). Wejdą pół roku później (decyzja rządu premiera D. Tuska).

Gość Infor.pl: Dzieci uzależnione od smartfonów to lenistwo rodziców?

Czy powinno się zakazać używania smartfonów w szkołach? Jak media społecznościowe wykorzystują słabości naszego mózgu? Jak zbudować zdrową relację z technologiami? Czy gry komputerowe to sztuka? Gościem Infor.pl jest Krzysztof M. Maj z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

REKLAMA