6 najważniejszych pytań o instytucje finansowe PPK
REKLAMA
REKLAMA
1. Jak będą inwestowane środki gromadzone w PPK?
Środki gromadzone w PPK będą inwestowane w fundusze zdefiniowanej daty, które będą różnicowały poziomu ryzyka inwestycyjnego w zależności od wieku uczestnika PPK. Uczestnik PPK będzie inwestował z jednym funduszem przez cały okres oszczędzania, a fundusz ten, w miarę zbliżania się uczestnika do 60. roku życia, automatycznie zmieniać będzie politykę inwestycyjną w taki sposób, aby zapewniała ona właściwe bezpieczeństwo powierzonych mu środków. Chodzi o ograniczenie poziomu ryzyka inwestycyjnego w zależności od wieku uczestnika zgodnie z zasadą: im bliżej 60. roku życia, tym bezpieczniej.
REKLAMA
2. Gdzie będą prezentowane oferty instytucji finansowych?
Oferty instytucji finansowych będą prezentowane na portalu PPK. Prezentacja ofert będzie dokonywana z zapewnieniem równego dla każdej instytucji czasu wyświetlania ofert i liczby wyświetleń. Kolejność wyświetlania będzie losowa, a zmiana kolejności będzie następowała każdego dnia.
3. Czy uczestnik PPK może zmienić fundusz zdefiniowanej daty?
Tak. Po podpisaniu przez pracodawcę umowy o prowadzenie PPK jest możliwa zmiana przez uczestnika funduszu zdefiniowanej daty właściwego do jego wieku, na inny fundusz zdefiniowanej daty przez niego wybrany, czyli taki, który realizuje bardziej lub mniej ryzykowną politykę inwestycyjną niż ten, który jest dedykowany do wieku uczestnika.
4. Czy instytucje finansowe mogą odmówić zawarcia umowy o zarządzanie PPK?
Tak. Instytucja finansowa może odmówić podmiotowi zatrudniającemu zawarcia umowy o zarządzanie, np. uznając, że zawarcie takiej umowy byłoby dla danej instytucji nieopłacalne lub np. niezgodne z polityką danej instytucji.
Niezgodność z polityką danej instytucji może polegać na tym, że do TFI lub TU z wnioskiem o prowadzenie PPK zgłasza się firma produkująca brudną energię lub rakiety przeciwpancerne, a polityka danego TFI/TU jest proekologiczna i pokojowa. Wówczas taka instytucja finansowa może odmówić prowadzenia PPK klientowi. Powodów odmowy, poza ekonomicznymi, może być bardzo wiele, gdyż liczne firmy działają na rynkach budzących różne kontrowersje, np. hazard, utylizacja odpadów, czy wykorzystywanie pracowników wykonujących ciężkie prace za niegodne wynagrodzenie bądź dzieci do pracy w fabrykach.
Nie może odmówić zawarcia umowy o zarządzanie wyłącznie wyznaczona instytucja finansowa. Jedyna instytucja, która nie będzie mogła odmówić żadnemu klientowi, to PFR TFI. Została określona w ustawie jako instytucja wyznaczona. Oznacza to, że nawet jeśli zgłosi się do niej z wnioskiem o prowadzenie PPK klient budzący duże kontrowersje, któremu inne instytucje finansowe odmówiły, PFR TFI będzie zobowiązana do podpisania z nim umowy.
5. Rezygnacja pracownika - kto otrzymuje zwrot wpłaty za dany miesiąc i kiedy?
Technicznie wypłata powinna być zwrócona do pracodawcy (chyba że co innego będzie wynikać z umowy o prowadzenie PPK). Jeżeli wypłata została zwrócona do pracodawcy, podmiot ten powinien następnie przekazać pracownikowi część przypadającej na niego kwoty zwrotu. Zwrot może zostać zrealizowany w wartości nominalnej wyłącznie w sytuacji, kiedy nie nastąpiło jeszcze nabycie za te środki jednostek uczestnictwa. W sytuacji gdy za wpłaty zostały już przydzielone jednostki uczestnictwa, zwrot następuje według wartości jednostek uczestnictwa lub jednostek rozrachunkowych z dnia umorzenia jednostek.
6. Wnioski pracownika - czy pracodawca musi wszystkie przekazywać do instytucji finansowej?
Pracodawca nie ma takiego obowiązku. Niemniej procedura przekazywania przez pracodawcę wniosków uczestników złożonych bezpośrednio do niego, dla zapewnienia sprawnego funkcjonowania PPK może zostać uregulowane w umowie o zarządzanie PPK.
Źródło: www.mojeppk.pl
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat