Obowiązki emeryta po podpisaniu umowy zlecenie w 2017 r.
REKLAMA
REKLAMA
Emeryt po podpisaniu umowy zlecenie jest zobowiązany poinformować organ rentowy, o tym fakcie. Wymóg taki stawia art. 127 Ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Zgodnie z nim emeryci muszą informować o podjęciu działalności. A działalnością wykonywaną przez emeryta może być zarówno poza rolnicza działalność gospodarcza, stosunek pracy, jak i umowa zlecenia.
REKLAMA
Wiadomym jest, że od umowy o pracę należy odprowadzić wszystkie składki. I tak emeryt musi opłacić składkę rentową, chorobową, wypadkową oraz zdrowotną. Zgodnie z przepisami prawa polskiego składkę emerytalną również będzie musiał odprowadzić.
Zobacz też: Obowiązki emeryta – pracownika 2017
Czy podpisanie umowy zlecenie spowoduje odprowadzanie mniejszej ilości składek?
REKLAMA
Emeryt, który ma podpisaną jedną umowę zlecenie podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu. Inaczej wygląda sytuacja emeryta, który podpisał więcej niż jedną umowę zlecenie. Każda podpisywana przez emeryta umowa zlecenia nakłada obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Dopiero w momencie jak wymiar tych składek osiągnie minimalne wynagrodzenie emeryt będzie zwolniony z tego obowiązku.
W tym miejscu powołać należy art. 9 pkt 4a. Ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z nim osoby, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 (red.: czyli osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia oraz osoby z nimi współpracujące), mające ustalone prawo do emerytury lub renty podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli równocześnie nie pozostają w stosunku pracy, z zastrzeżeniem ust. 2c i 4b (red.: chodzi o osoby pozostające równocześnie w stosunku pracy oraz mające więcej niż jedną umowę zlecenia).
Reasumując od emeryta, który ma podpisaną jedną umowę zlecenia należy odprowadzić składkę zdrowotną, wypadkową rentową i emerytalną. Składka chorobowa jest dobrowolna. W przypadku emeryta, który ma podpisane inne umowy odprowadzić należy składkę zdrowotną.
Organ rentowy powinien zawiadomić w ciągu 7 dni zleceniodawca. Emeryt, jako zleceniobiorca, z kolei musi złożyć do organu rentowego stosowne oświadczenie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat