REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Emerytura – zawieszenie prawa do świadczeń

Aleksandra Pajewska
Otrzymanie zawieszonego świadczenia następuje na wniosek złożony do ZUS. / fot.Fotolia
Otrzymanie zawieszonego świadczenia następuje na wniosek złożony do ZUS. / fot.Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie prawa do emerytury lub zmniejszenie wysokości świadczenia związane jest z uzyskiwaniem przez emeryta/ rencistę dodatkowego przychodu. W celu otrzymania zawieszonej emerytury należy złożyć do ZUS odpowiedni wniosek.

REKLAMA

Zgodnie z treścią art. 103 i 103a ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych prawo do emerytur i rent ulega zawieszeniu lub świadczenia te ulegają zmniejszeniu bez względu na wysokość przychodu uzyskiwanego przez emeryta z tytułu zatrudnienia kontynuowanego bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonywał je bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury, ustalonym w decyzji organu rentowego. Przepisu powyższego nie stosuje się do emerytów, którzy osiągnęli wiek emerytalny uprawniający do emerytury lub emerytury pomostowej. Prawo do emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy lub renty rodzinnej, do której uprawniona jest jedna osoba, może ulec zawieszeniu również na wniosek emeryta lub rencisty.
Ustawodawca przewiduje zatem możliwość zawieszenia świadczenia. Zawieszenie lub zmniejszenie wysokości świadczenia może być spowodowane osiągnięciem przez emeryta lub rencistę dodatkowego przychodu. Zawieszeniu lub zmniejszeniu mogą podlegać tylko niektóre, wskazane w ustawie, świadczenia. Należą do nich: emerytura przysługująca osobie, która nie ukończyła wieku 60 lat – kobieta i 65 lat – mężczyzna, renta z tytułu niezdolności do pracy, renta rodzinna, do której uprawniona jest jedna osoba, część renty rodzinnej, do której uprawniona jest osoba osiągająca przychód, renta inwalidy wojskowego, którego niezdolność do pracy nie pozostaje związku ze służbą wojskową, pobierającego świadczenie na podstawie ustawy z 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin oraz renta rodzinna po tym inwalidzie, renta z tytułu niezdolności do pracy w związku z wypadkiem przy pracy, zaistniałym przed 1 stycznia 2003 r. wypadkiem w drodze do pracy lub z pracy albo chorobą zawodową.

REKLAMA

Całkowicie wyeliminowano instytucję zawieszalności w sytuacji, gdy ubezpieczony osiąga powszechny wiek emerytalny. Świadczenia takie wypłacane są w pełnej wysokości. Ustawodawca dopuścił więc, nie stawiając żadnych przeszkód prawnych, do nieograniczonego (w pełnej wysokości) łączenia dwóch świadczeń: z pracy i z ubezpieczeń społecznych.

REKLAMA

Pani Małgorzata, z tytułu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego, przeszła na emeryturę. Nie jest jednak usatysfakcjonowana ani wysokością otrzymywanego świadczenia ani brakiem obowiązków zawodowych. Postanowiła więc skorzystać z okazji „dorobienia” i podjęła pracę na pół etatu w lokalnej cukierni. Nie stanowi to przeszkody dla pobierania należnego świadczenia emerytalnego.

Dodatkowy przychód emeryta musi być uzyskiwany z działalności podlegającej obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym. Za taką działalność uznaje się przede wszystkim pracę wykonywaną na podstawie umowy pracę. Ponadto jest to m.in.: praca nakładcza, praca wykonywaną na podstawie umowy zlecenia, umowy agencyjnej, umowy o dzieło, sprawowanie mandatu posła lub senatora, pobierającego uposażenie oraz sprawowanie mandatu posła do Parlamentu Europejskiego, wybranego w Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzenie pozarolniczej działalności oraz współpraca przy jej wykonywaniu, pobieranie stypendium sportowego.

Polecamy także: Waloryzacja emerytur w 2014 roku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawieszenie oznacza, że osoba o nabytym prawie do emerytury/ renty nie może realizować swoich uprawnień przez czas trwania przeszkody przewidzianej w ustawie, nie tracąc prawa do pobierania świadczeń za okresy po ustaniu przeszkody. Przeszkodę stanowi łączenie dochodów z pracy z długoterminowymi świadczeniami z ubezpieczenia społecznego. Dotyczy to osób, wobec których ustalono uprawnienia emerytalne i które rozpoczęły pobieranie świadczenia, równocześnie kontynuując zatrudnienie u dotychczasowego lub innego pracodawcy.

Zawieszenie na wniosek

Ustawa przewiduje także możliwość zawieszenia/ zmniejszenia świadczenia na wniosek zainteresowanego. Może to być zasadne w sytuacji, gdy istnieje ryzyko przekroczenia progu podatkowego lub też sam zainteresowany będzie chciał w przyszłości przeliczyć wysokość świadczenia z uwzględnieniem zarobków uzyskanych po pierwszym ustaleniu prawa do emerytury/ renty. Wówczas może zawiesić emeryturę i tym samym uniknąć przekroczenia progu podatkowego. Należy rozsądnie odnieść się do tej możliwości i dokonać wnikliwych obliczeń, by stwierdzić, które rozwiązanie okaże się bardziej korzystne. Rozliczenie należy przygotować i złożyć w ZUS do końca lutego.

Nowa ustawa

13 grudnia 2013 r. Sejm uchwalił ustawę o ustaleniu i wypłacie emerytur, do których prawo uległo zawieszeniu w okresie od 1 października 2011 r. do 21 listopada 2012 r. Jest ona efektem wyroku Trybunału Konstytucyjnego. W listopadzie 2012 r. TK uznał zawieszenie przyznanych już i wypłacanych emerytur za niezgodne z Konstytucją. Prawo do otrzymania zaległej wypłaty uzyskają osoby, które łącznie spełnią dwa warunki. Po pierwsze, nabyły prawo do emerytury przed 1 stycznia 2011 r. Po drugie kontynuowały zatrudnienie po 30 września 2011 r. bez wcześniejszego rozwiązania pracy z dotychczasowym pracodawcą. Za okres pozbawienia emerytury przysługuje również prawo do odsetek. Dotyczy to także wcześniejszych emerytur. W tym przypadku należy złożyć do ZUS zaświadczenie o wysokości przychodów w okresie wskazanym w ustawie. Na jego podstawie Zakład ustali wysokość zawieszonego świadczenia. Ustalona kwota będzie podlegała corocznej waloryzacji. Jeśli przychody ubiegającego się o wypłatę zawieszonej emerytury przekroczyły w tym okresie 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, to zainteresowany i tak nic nie dostanie.

Polecamy serwis: Emerytury

Warunkiem niezbędnym dla otrzymania zawieszonego świadczenia jest złożenie do ZUS stosownego wniosku. Na dokonanie tej czynności ustawa zastrzega 60 – dniowy termin, liczony od dnia wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji, w okresie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

Dotyczy prawie 40 tys. osób, głównie pracowników administracji publicznej i samorządowej, a także nauczycieli szkół powszechnych i akademickich.

Podstawa prawna:

  • wyrok TK z dnia 13 listopada 2012 r. o sygn. akt K 2/12,
  • ustawa z 13 grudnia 2013 r. o ustaleniu i wypłacie emerytur, do których prawo uległo zawieszeniu w okresie od 1 października 2011 r. do 21 listopada 2012 r.,
  • ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. 1998 nr 162 poz. 1118).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS czy ZUS? Świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. [TABELA]

Jakie świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a które ośrodki pomocy społecznej? Prezentujemy proste zestawienie najważniejszych świadczeń w 2025 r.

Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać i na jakiej podstawie prawnej?

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

777 zł składki zdrowotnej pracownika, 315 zł przedsiębiorcy (obaj zarabiają 10 tys. zł miesięcznie). Konstytucyjny paradoks? Czy różne kwoty składki są sprawiedliwe?

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

REKLAMA

Pracujący emeryt z przywilejami finansowymi: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

REKLAMA

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nowe wytyczne wydawania orzeczeń dla osób niepełnosprawnych tego nie zmieniają

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

REKLAMA