Prawo do ulgi na dziecko. Posiadanie władzy rodzicielskiej i płacenie alimentów to za mało

Adam Kuchta
rozwiń więcej
Prawo do ulgi na dziecko. Posiadanie władzy rodzicielskiej i płacenie alimentów to za mało / Shutterstock

Prawo do ulgi na dziecko daje łączne spełnienie dwóch przesłanek, to jest posiadanie władzy rodzicielskiej (nawet ograniczonej na podstawie wyroku sądowego) i faktyczne jej wykonywanie w danym roku podatkowym. W konsekwencji, samo wykonywanie obowiązku alimentacyjnego, czyli fakt płacenia alimentów na dzieci, nie jest rozstrzygający dla uznania, że rodzic wykonuje władzę rodzicielską.

Zasady prawne dotyczące ulgi prorodzinnej zawiera ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 27f ust. 1 tej ustawy ulga na małoletnie dzieci przysługuje rodzicom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską. Jak rozumieć ten przepis wyjaśnił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w jednej z ostatnich interpretacji podatkowych.

Ulga podatkowa na dziecko przysługuje rodzicom, którzy faktycznie wykonują władzę rodzicielską

Organ skarbowy wskazał, że warunkiem niezbędnym do zastosowania ulgi na dzieci w stosunku do małoletniego dziecka jest wykonywanie władzy rodzicielskiej (a nie samo jej posiadanie). Nie można utożsamiać pojęcia „wykonywanie władzy rodzicielskiej” z pojęciem „przysługiwanie władzy rodzicielskiej”. Należy mieć na uwadze, że do nabycia prawa do odliczenia ulgi prorodzinnej konieczne jest zarówno posiadanie przez rodzica władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem, jak i jej faktyczne wykonywanie w danym roku podatkowym. Należy przy tym odróżnić treść władzy rodzicielskiej od jej wykonywania, gdyż samo posiadanie władzy rodzicielskiej nie oznacza jej wykonywania.

Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka. Przy czym przez wychowywanie należy rozumieć zapewnianie stałej opieki, prowadzącej do uzyskania pełnego rozwoju fizycznego i psychicznego. Chodzi zatem o aktywne uczestniczenie w wychowywaniu dziecka i realny wpływ na rozwój jego osobowości. Realizacja prawa wykonywania władzy rodzicielskiej może następować przykładowo poprzez osobiste kontakty z nauczycielami, interesowanie się stanem zdrowia dziecka i pomoc w jego leczeniu, zapewnianie wsparcia w nauce, interesowanie się sposobem spędzania wolnego czasu.

Samo tylko uiszczanie alimentów na rzecz dziecka nie wypełnia określenia „wykonywanie władzy rodzicielskiej”

Co istotne, samo tylko uiszczanie alimentów na rzecz dziecka nie wypełnia tak rozumianego określenia „wykonywanie władzy rodzicielskiej”. W konsekwencji, wykonywanie obowiązku alimentacyjnego, czyli fakt płacenia alimentów na dzieci, nie jest rozstrzygający dla uznania, że rodzic wykonuje władzę rodzicielską. Obowiązek alimentacyjny jest bowiem niezależny od władzy rodzicielskiej, a wiec spoczywa także na rodzicach, którzy zostali pozbawieni tej władzy.

Stąd, ulga na dzieci przysługuje tym rodzicom, którzy faktycznie sprawują pieczę nad osobą i majątkiem dziecka. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje formalnie obojgu rodzicom, a tylko jeden z rodziców faktycznie ją wykonuje, to z odliczenia całości kwoty może skorzystać tylko ten rodzic. Jeżeli rodzic dziecka pomimo posiadania praw rodzicielskich nie zajmuje się dzieckiem albo jego kontakty są sporadyczne należy uznać, że nie wykonuje władzy rodzicielskiej i w związku z tym nie ma prawa do ulgi.

Dla nabycia prawa do odliczenia ulgi na dziecko konieczne jest łączne spełnienie dwóch przesłanek

Powyższe potwierdza Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 27 lipca 2016 r., sygn. akt II FSK 2378/15, stwierdzając: „(…) dla nabycia prawa do odliczenia ulgi prorodzinnej, konieczne jest łączne spełnienie dwóch przesłanek, to jest posiadanie władzy rodzicielskiej (nawet ograniczonej na podstawie wyroku sądowego) i jej faktyczne wykonywanie w danym roku podatkowym. Czym innym jest bowiem posiadanie władzy a czym innym jej wykonywanie, a to oznacza, że utożsamianie ich na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajduje uzasadnienia. W celu nabycia prawa do przedmiotowej ulgi podatnik powinien wykazać zatem, że w danym roku podatkowym wykonywał, a nie tylko posiadał władzę rodzicielską (…).”

W związku z tym, samo posiadanie władzy rodzicielskiej (bez jej faktycznego wykonywania), podobnie jak alimentacja nie wystarcza do zastosowania przedmiotowego odliczenia. W sytuacji, gdy tylko jeden z rodziców wykonuje władzę rodzicielską w stosunku do małoletniego dziecka, nie ma zastosowania zasada, zgodnie z którą przysługującą rodzicom kwotę ulgi na dziecko rodzice dziecka mogą odliczyć w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. Sposób podziału ulgi pomiędzy rodziców dziecka jest bowiem zagadnieniem wtórnym wobec samego prawa do ulgi. W konsekwencji, przysługiwanie odliczenia obojgu rodzicom w kwotach równych lub dowolnej proporcji przez nich ustalonej może mieć miejsce tylko wówczas, gdy oboje rodzice wykonują władzę rodzicielską.

Prawo
Kto musi, a kto może wdrożyć obowiązki prawne dotyczące ochrony sygnalistów w administracji publicznej
30 sie 2024

Czy jednostki organizacyjne gminy lub powiatu liczące mniej niż 10 000 mieszkańców powinny wdrożyć ustawę o ochronie sygnalistów? Co warto wiedzieć o nowych obowiązkach?

Obiady w szkole 2024 i 2025 – czy każdy uczeń zje w szkole ciepły posiłek i kto za niego zapłaci? Na co powinni uważać rodzice, których dzieci uczęszczają do szkół korzystających z usług firm cateringowych?
30 sie 2024

Obiady w szkołach to temat – z pozoru – prozaiczny, a jednak wzbudzający wiele kontrowersji. Organy prowadzące szkoły niejednolicie interpretują przepisy ustawy – prawo oświatowe dotyczące wyliczania opłat za posiłki dla uczniów, zwłaszcza jeżeli nie posiadają własnej stołówki (lub kuchni) i korzystają z usług zewnętrznych firm cateringowych. Na co powinni uważać rodzice, aby nie zostali obciążeni przez szkoły nienależnymi opłatami oraz którym uczniom przysługuje całkowite zwolnienie z opłat za posiłki?

Od 288 zł do 328 zł dla samotnego rodzica od 1 listopada 2024 r.
29 sie 2024

1 listopada 2024 r. rozpoczyna się nowy okres zasiłkowy. Samotny rodzic może starać uzyskać od 288 zł do 328 zł. Chodzi o zasiłek rodzinny i dodatek z tytułu samotnego wychowywania dziecka. Od czego zależy jego wysokość?

Zatrudnianie cudzoziemców: Zastrzeżenia dotyczące limitów zezwoleń na pracę dla cudzoziemców. Sprzeciw resortów rozwoju i technologii oraz rolnictwa
30 sie 2024

MRiT oraz MRiRW sprzeciwiają się proponowanym przez MRPiPS limitom zezwoleń na pracę dla cudzoziemców a także proponowanym zapisom o opłacie od przedsiębiorstw za wniosek. Limity powinny być elastycznie dostosowywane do bieżących potrzeb rynkowych, a przepisy nie powinny nadmiernie obciążać finansowo przedsiębiorców.

Od 51 zł do 1780,96 zł brutto na kontach emerytów 30 sierpnia 2024 r.
29 sie 2024

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął wypłaty 14. emerytur. Kto może liczyć na 1780,96 zł, a kto dostanie mniej? Czternastki w tym roku otrzyma ok. 8,9 mln emerytów i rencistów. Kto nie otrzyma dodatkowego świadczenia pieniężnego?

MRiRW: Pomoc finansowa dla rolników poszkodowanych w wyniku gradobicia, przymrozków, deszczu nawalnego i huraganu
29 sie 2024

Czesław Siekierski, minister rolnictwa i rozwoju wsi, przedstawił informacje nt. pomocy finansowej dla producentów rolnych poszkodowanych w wyniku przymrozków i gradobicia oraz innych zdarzeń. Poinformował także o pozostałych formach pomocy dla rolników.

Wyrok: nie można odwołać się od wezwania do zapłaty opłaty dodatkowej za postój w strefie płatnego parkowania. Można się bronić dopiero w postępowaniu egzekucyjnym
29 sie 2024

Kierowcom pojazdów osobowych dobrze znane jest zagadnienie stref płatnego parkowania (SPP) na drogach publicznych. Strefy te wprowadzane są w kolejnych miastach, a granice już funkcjonujących rozszerzane bywają na kolejne dzielnice. Za nieuiszczenie opłaty za postój pojazdu w takiej strefie pobierana jest opłata dodatkowa. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy uważamy, że wezwanie do zapłaty opłaty dodatkowej wystawione zostało niesłusznie? Wyjaśnień dostarcza wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Białymstoku z 28 maja 2024 r. (II SA/Bk 159/24).

Zatrudnianie cudzoziemców w Polsce: od 2025 r. będzie zupełnie nowa ustawa. Co się zmieni?
29 sie 2024

Od maja 2024 r. toczą się w rządzie prace legislacyjne nad projektem nowej ustawy o dostępie cudzoziemców do rynku pracy. Projekt przygotował Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Nowa ustawa ma od 2025 roku kompleksowo uregulować zasady dostępu cudzoziemców do rynku pracy w Polsce, wydawania zezwoleń i innych kwestii w tym zakresie. W ostatnich dniach krytyczne uwagi do tego projektu złożyły min. resorty rozwoju i technologii oraz rolnictwa i rozwoju wsi.

Świadczenia do zwrotu? Nowe przepisy problemem dla wielu opiekunów osób niepełnosprawnych
29 sie 2024

Świadczenie wspierające to nowe rozwiązanie, które pojawiło się na początku 2024 r. Ta forma wsparcia dedykowana jest dorosłym osobom niepełnosprawnym. Jednocześnie nowe przepisy znacznie zmodyfikowały zasady przyznawania innych świadczeń takich jak świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy i zasiłek dla opiekuna.

Aktywny Rodzic (tzw. babciowe) - jak złożyć wniosek od 1 października 2024 r.? Świadczenie także dla obywateli Ukrainy
29 sie 2024

ZUS informuje, że od 1 października 2024 r. będzie można składać wnioski w programie Aktywny Rodzic (tzw. "babciowe") o nowe świadczenia pieniężne dla rodziców i opiekunów dzieci w wieku żłobkowym. Wnioski trzeba będzie składać do ZUS wyłącznie w postaci elektronicznej. Wniosek złożony na papierze ZUS zignoruje - pozostawi bez rozpatrzenia.

pokaż więcej
Proszę czekać...