REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ulgi w przedszkolach dla drugiego i kolejnych dzieci

Ulga na dziecko 2013. /Fot. Fotolia
Ulga na dziecko 2013. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gminy mogą przyznawać ulgi na pobyt w przedszkolu drugiemu dziecku i kolejnym z jednej rodziny. Ma to na celu objęcie edukacją przedszkolną jak największej liczby dzieci.

Wychowanie przedszkolne

Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku 3–6 lat. Realizowane jest w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego.

REKLAMA

Przedszkole publiczne

Przedszkole publiczne (także oddział przedszkolny w szkole podstawowej) to przedszkole, które:

- realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;

- zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;

- przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.

Sprawdź: Opłaty w przedszkolach

Zobacz: Dziecko i prawo

Zadanie własne gminy

Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym oraz ustawą o systemie oświaty prowadzenie przedszkoli publicznych należy do zadań własnych gminy. Art. 7 ustawy o samorządzie gminnym określa zadania własne gminy. Należy do nich zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują w szczególności m.in. sprawy edukacji publicznej. Art. 2 ustawy o systemie oświaty określa zakres systemu oświaty. Zgodnie z przepisem przedszkola (w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego) należą do systemu oświaty.

Bezpłatne nauczanie

Każdy powinien mieć zapewniony dostęp do systemu oświaty. Jeśli przedszkola traktowane są jak przedsiębiorstwa komercyjne, wysokie opłaty powodują powstanie bariery w dostępie dziecka do systemu. Ustawa o systemie oświaty zwraca jedynie uwagę na potrzebę zapewnienia przez przedszkola bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie. W związku z tym za świadczenia wykraczające poza wspomniany zakres opłata zostaje ustalona przez organ prowadzący przedszkole.

Opłaty za świadczenia dodatkowe

Art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty wskazuje, że organ prowadzący ustala wysokość opłat za świadczenia udzielane przez:

1) przedszkole publiczne w czasie przekraczającym wymiar zajęć (bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie);

2) publiczną inną formę wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki ustalony dla przedszkoli publicznych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty.

Opłaty za przedszkole zróżnicowały się w zależności od miejsca zamieszkania, gdyż gminy same określały zasady odpłatności za przedszkole. Niektóre z zasad spotkały się z zastrzeżeniami ze strony organów nadzoru (wojewodów).

Głównymi przyczynami zakwestionowania uchwał rad gmin były naruszenia zasady ekwiwalentności świadczeń oraz konstytucyjnej gwarancji równości obywateli. Opłaty były zbyt wysokie w stosunku do świadczeń przedszkolnych. Ich wysokość dyskwalifikowała dostęp niektórych dzieci do opieki przedszkolnej.

Zobacz serwis: Sprawy rodzinne

Orzecznictwo Wojewódzkich Sądów Administracyjnych

W sprawie uchwał gmin niejednokrotnie głos zabierały Wojewódzkie Sądy Administracyjne. Zgadzały się tylko w jednej kwestii. Uznały, że opłaty za przedszkole nie są daninami publicznymi, lecz zapłatą za indywidualne świadczenia podmiotu prawa publicznego. Co w konsekwencji zobowiązuje do poddania się zasadzie ekwiwalentności świadczeń. Rodzice powinni więc opłacać jedynie faktyczny koszt pobytu dziecka w przedszkolu. Niejednolitość orzecznictwa skłoniła Rzecznika Praw Obywatelskich do zwrócenia się z problemem do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 3 marca 2009 r. (I OSK 1189/08) uznał, że sąd I instancji słusznie przyjął, iż ustalenie opłaty na sztywnym poziomie zobowiązującej do jej ponoszenia niezależnie od czasu korzystania i charakteru dodatkowych świadczeń opiekuńczo-wychowawczych oferowanych przez dane przedszkole, stanowi istotne naruszenie art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z wyrokiem nie można ustalać stałej wysokości opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu.

Ulgi dla drugiego dziecka i kolejnych- polityka prorodzinna gmin

Gminy, które zdecydowały się na ulgi dla drugiego dziecka i kolejnego, swoje uchwały uzasadniają prowadzeniem, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, polityki prorodzinnej. W świetle orzecznictwa Wojewódzkich Sądów Administracyjnych prowadzi to do zróżnicowania sytuacji prawnej obywateli oraz naruszenia zasady równego traktowania. Co więcej, niektóre Wojewódzkie Sądy Administracyjne nie podzielają poglądu, aby opisane działania gmin miały jakikolwiek związek z ustawą o systemie oświaty.

Dopuszczalność ograniczeń konstytucyjnych wolności i praw

REKLAMA

Należy jednak wziąć pod uwagę art. 31 ust. 3 Konstytucji RP. Ograniczenia w korzystaniu z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te są dopuszczalne, jeżeli nie naruszają istoty wolności i praw.

Wydaje się, że przyznanie rodzinom wielodzietnym ulgi za pobyt dziecka w przedszkolu jest uzasadnione ich trudną sytuacją majątkową i społeczną. Przyznanie ulg powinno być zatem uzależnione od sytuacji danej rodziny. Należałoby umieścić w uchwałach gmin dotyczących przyznania ulg kryterium dochodowe.

Zobacz serwis: Konstytucja

Ulgi dla drugiego dziecka i kolejnych – brak naruszeń zasad

Niektóre Wojewódzkie Sądy Administracyjne oraz Rzecznik Praw Obywatelskich uważają, że wprowadzenia ulg nie narusza zasady równości i zasady ekwiwalentności świadczeń, gdyż zasada równości nie ma charakteru bezwzględnego, a celem ulg jest objęcie edukacją przedszkolną jak największej liczby dzieci, a także wsparcie mieszkających w gminie rodzin. Co więcej, stwierdzenie nierówności może nastąpić w stosunku do podmiotów podobnych i porównywalnych. Rzecznik twierdzi, że porównywać należałoby opłaty każdej rodziny, a nie opłaty za konkretne dziecko.

Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego

Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z  dnia 11 grudnia 2012 r. (I OPS 6/12) stanowi, że uchwała rady gminy w przedmiocie opłat za korzystanie z przedszkoli publicznych przewidująca ulgi w opłatach za pobyt w przedszkolu publicznym dla drugiego oraz kolejnych dzieci z jednej rodziny nie stanowi naruszenia art. 6 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 14 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. W związku z powyższym nie ma przeciwwskazań dla podejmowania tego typu uchwały przez gminy.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1991 Nr 95, poz. 425 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po zmianach więcej dożywotnich orzeczeń o niepełnosprawności. Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat

Dla osób niepełnosprawnych wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do wydawania stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne wydał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia, osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA