Jak założyć żłobek lub klub dziecięcy?
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z nowymi przepisami ustawy o opiece nad dziećmi do lat trzech żłobki mogą tworzyć:
REKLAMA
- gminy;
- osoby fizyczne;
- osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
Wniosek do rejestru
Prowadzenie tego typu placówki jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
Rejestr prowadzi wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego.
Rejestr jest jawny i podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej gminy prowadzącej rejestr.
Rejestr zawiera:
- nazwę lub imię i nazwisko oraz siedzibę lub adres podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
- numer NIP i REGON podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
- miejsce prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego.
Zobacz również: Kto może zostać opiekunem w żłobku i klubie dziecięcym?
Wpisu dokonuje wójt, burmistrz, prezydent miasta na podstawie złożonego wniosku.
Wniosek jest pisemny. Dołącza się do niego:
- w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej wyciąg z rejestru potwierdzający statut podmiotu;
- oświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON i identyfikacji podatkowej NIP;
- oświadczenie o spełnianiu warunków lokalowych;
- w przypadku osoby fizycznej oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie.
Podmiot ubiegający się o wpis do rejestru jest zobowiązany do przedstawienia do wglądu:
- dokumentu stwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzona opieka;
- w przypadku osoby fizycznej dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość.
Od wniosku uiszcza się opłatę, która stanowi dochód własny gminy. Dowód uiszczenia opłaty przedstawia się do wglądu wraz z wnioskiem o wpis do rejestru.
Wysokość opłaty ustalana jest przez radę gminy w drodze uchwały. Nie może być ona niższa niż 50 % minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego zgodnie z przepisami o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Zmiany w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru są zwolnione od opłat. Od opłaty za wpis do rejestru zwolniona jest gmina.
Przed dokonaniem wpisu wójt, burmistrz, prezydent miasta dokonuje wizytacji lokalu w celu ustalenia czy zapewnione są higieniczne i bezpieczne warunki wychowania i opieki nad dziećmi.
Po dokonaniu wpisu do rejestru wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydaje zaświadczenie o dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru. Zaświadczenie to zawiera:
- nazwę organu, który dokonał wpisu;
- datę i numer wpisu do rejestru;
- formę organizacyjną opieki oraz jej nazwę;
- nazwę lub imię i nazwisko podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
- miejsce prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego.
W pewnych przypadkach podmiot chcący założyć żłobek spotka się z odmową. Kiedy to nastąpi? Ustawa wymienia tu dwa przypadki:
- gdy podmiot nie spełnia warunków wymaganych do utworzenia i prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
- gdy wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem.
Zobacz również: Jakie wymagania powinien spełniać żłobek?
Wykreślenie z rejestru następuje w przypadku:
- złożenia przez podmiot wpisany do rejestru wniosku o wykreślenie;
- nieusunięcia przez podmiot w wyznaczonym terminie nieprawidłowości w zakresie prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
- przekazania we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach informacji niezgodnych ze stanem faktycznym.
Odmowa wpisu do rejestru oraz wykreślenie z rejestru następują w drodze decyzji administracyjnej.
Statut
Żłobek działa na podstawie statutu.Statut żłobka określa w szczególności:
- nazwę i cel prowadzenie;
- cele i zadania oraz sposób ich realizacji, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności.
- warunki przyjmowania dzieci;
- zasady udzielania za pobyt i wyżywienie w przypadku nieobecności dziecka w żłobku.
Regulamin
Organizację wewnętrzną żłobka i klubu dziecięcego określa regulamin organizacyjny nadany przez dyrektora żłobka. W regulaminie organizacyjnym ustala się godziny pracy żłobka, biorąc pod uwagę opinie rodziców.
Zobacz również serwis: Dziecko i prawo
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat