Zmiana definicji przedszkola
Zgodnie ze zmianami, za przedszkole została uznana placówka:
- realizująca program wychowania przedszkolnego uwzględniający podstawę programową wychowania przedszkolnego
oraz
- zapewniająca bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, ale nie krótszy niż 5 godzin dziennie.
Właśnie ten ostatni zapis otwiera gminom furtkę do wprowadzenia opłat za przebywanie dzieci w przedszkolu. Oczywiście, będzie to zależne od budżetu gminy. Jeżeli zostanie uznane, że gmina posiada wystarczające środki, wówczas wprowadzi więcej bezpłatnych godzin.
Do tej pory przedszkolem była placówka, która:
- prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
- przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
Zobacz również: Rekrutacja i opłaty w przedszkolu – co warto wiedzieć
Podstawa programowa
Nie może umknąć uwadze, że nowe przepisy nie nakładają na przedszkola publiczne obowiązku realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego (jest ona określona w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej), a jedynie uwzględnieniu jej w programie wychowania przedszkolnego.
Oznacza to, że gminy będą mogły wskazywać, że pobierają opłaty nie tylko za pewne rzeczywiście dodatkowe zajęcia, które odbywają się w przedszkolach, jak np. lekcje tańca czy zajęcia z języka angielskiego, ale także za naukę mycia zębów czy samodzielnego korzystania z toalety.
W uchwale gminy, dotyczącej nałożenia opłat musi być wyraźnie wskazane, jakie zajęcia podlegają opłacie. Z ich wydanie gminy powinny wstrzymać się do opublikowania rozporządzenia o ramowych statutach przedszkoli publicznych i szkół publicznych, które czeka na podpis ministra edukacji.
Zobacz również serwis: Edukacja