Przewlekła choroba nie może wykluczać dzieci z normalnego życia
REKLAMA
REKLAMA
Dzieci zdrowe bardzo często nie zdają sobie sprawy z istnienia swoich rówieśników, którzy mają problemy ze zdrowiem. Im szybciej zrozumie, że istnieją takie osoby, tym szybciej nauczą się tolerancji, cierpliwości i szeregu innych cech pożądanych.
REKLAMA
Natomiast dzieci przewlekle chore nie mogą być skazywane na samotność, czy towarzystwo innych dzieci chorych. Ich kontakt ze zdrowymi rówieśnikami należy potraktować nie jako element rehabilitacji, ale przede wszystkim jako możliwość rozwijania się.
REKLAMA
Obowiązujące przepisy umożliwiają nauczycielom udzielanie pomocy przedmedycznej. Wykonywanie czynności przedmedycznych przez nauczycieli może być prowadzone na zasadzie umowy zawartej pomiędzy nauczycielami i rodzicami, czy opiekunami dziecka oraz dobrowolnego zobowiązania się nauczyciela do wykonywania zabiegów lub innych czynności przedmedycznych wynikających z zaleceń lekarskich.
To, w jaki sposób dziecko przewlekle chore radzi sobie z chorobą w warunkach zarówno szkolnych, jak i domowych, ma ogromny wpływ na efekty leczenia, stan zdrowia i jakość życia w przyszłości.
Zobacz też: Dziecko i prawo
REKLAMA
Celem zespołu międzyresortowego do spraw przeciwdziałania dyskryminacji dzieci przewlekle chorych (w skład którego weszli: przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej oraz Konsultant Krajowy do spraw Pediatrii Pani prof. Anna Dobrzańska ) jest przeciwdziałanie dyskryminacji dzieci przewlekle chorych w dostępie do opieki przedszkolnej oraz nauki w pierwszych klasach szkoły podstawowej.
Zespół wypracował zasady współpracy i komunikacji pomiędzy lekarzami a rodzicami dzieci przewlekle chorych oraz pomiędzy rodzicami a nauczycielami. Powstało pięć publikacji pod wspólnym tytułem „One są wśród nas”. Każdy z informatorów zawiera szczegółowe informacje na temat postępowania z dzieckiem przewlekle chorym w szkole i przedszkolu, przybliża nauczycielom, rodzicom i uczniom specyficzne problemy funkcjonowania dzieci przewlekle chorych a także wskazuje kierunki i sposoby rozwiązywania ewentualnych problemów.
Zobacz również: Dziecko nie może być dyskryminowane
Zostały one przygotowane w ramach rządowego programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła”, na zlecenie Ministra Edukacji Narodowej, we współpracy z Ministrem Zdrowia oraz Pełnomocnikiem Rządu do Spraw Równego Traktowania. Cały nakład 35 tys. kompletów trafi do każdego przedszkola, szkoły podstawowej i gimnazjum w Polsce. Ich wersje elektroniczne będą dostępne na stronach KPRM, MEN, MZ oraz Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej.
Choroby przewlekłe takie jak cukrzyca, hemofilia czy astma nie muszą i nie powinny wykluczać dzieci z normalnego życia. Przy odpowiedniej pomocy ze strony nauczycieli i opiekunów mogą cieszyć się swoim dzieciństwem razem z rówieśnikami.
MZ / AJ
Zobacz też: Pomoc społeczna
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat