Egzamin maturalny 2015
REKLAMA
REKLAMA
Od roku szkolnego 2014/2015 (w liceach ogólnokształcących) oraz 2015/2016 (w technikach) egzamin maturalny będzie odbywał się na zmienionych zasadach. Nowe arkusze egzaminacyjne będą sprawdzały wiadomości oraz umiejętności określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego, nie jak dotychczas w standardach wymagań egzaminacyjnych. Od 2015 roku zmieni się więc zakres wiadomości i umiejętności sprawdzanych na egzaminie. Zmiana merytoryczna wymusza także wprowadzenie odpowiednich zmian formalnych.
REKLAMA
Zadaj pytanie na: Forum
Egzamin maturalny od 2015 roku będzie przebiegał według poniższych zasad.
Egzamin ustny z języka polskiego
Od 2015 roku nastąpi zmiana formuły części ustnej egzaminu z języka polskiego. Zdający będzie losował zadanie egzaminacyjne zawierające tekst kultury (literacki lub ikoniczny, lub popularnonaukowy z zakresu wiedzy o języku) oraz odnoszące się do niego polecenie. Zadaniem zdającego będzie – po 15-minutowym przygotowaniu – wygłoszenie wypowiedzi monologowej, a następnie uczestniczenie w związanej z tą wypowiedzią rozmowie z zespołem przedmiotowym.
Prezentacja zostanie zastąpiona wypowiedzią ustną na określony temat.
Zobacz również: Egzamin maturalny 2014
Egzamin pisemny – poziom rozszerzony
Egzaminy pisemne z przedmiotów dodatkowych będzie można zdawać wyłącznie na poziomie rozszerzonym. Maturzysta zostanie więc pozbawiony możliwości wyboru pomiędzy poziomem podstawowy a rozszerzonym. Języki obce nowożytne będą zdawane na poziomie rozszerzonym albo dwujęzycznym. Od 2015 roku nie będzie możliwości zadawania egzaminu z obcego języka nowożytnego na poziomie podstawowym.
Obowiązkowy dodatkowy przedmiot na poziomie rozszerzonym
Warunkiem zdania egzaminu maturalnego w 2015 roku będzie obowiązkowe przystąpienie do części pisemnej egzaminu z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym.
Pozostałe warunki pozostają niezmienione. Podobnie jak obecnie (w 2014 roku) konieczne będzie uzyskanie minimum 30% punktów z każdego z pięciu obowiązkowych egzaminów: dwóch w części ustnej (język polski i język obcy nowożytny) oraz trzech w części pisemnej (język polski, matematyka, język obcy nowożytny – wszystkie na poziomie podstawowym).
Wyniki egzaminu w 2015 roku
Wyniki z egzaminów z poszczególnych przedmiotów w części pisemnej będą przedstawiane w dwóch formach:
- (a) podobnie jak dotychczas – jako procent uzyskanych punktów,
- (b) jako pozycja na skali centylowej, wskazująca, jaki odsetek zdających uzyskał taki sam lub niższy wynik od posiadacza świadectwa.
Cele zmian w formule egzaminu maturalnego
REKLAMA
Zmiana podstawy programowej oraz związane z nią zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych służą między innymi temu, aby absolwenci szkół ponadgimnazjalnych byli nie tylko lepiej przygotowani do podjęcia studiów wyższych, ale posiadali również umiejętności umożliwiające im elastyczne funkcjonowanie na rynku pracy. W egzaminie maturalnym od 2015 r. – zwłaszcza w arkuszach na poziomie rozszerzonym – jeszcze większy niż dotychczas nacisk będzie położony na sprawdzanie umiejętności niezbędnych każdemu studentowi i pracownikowi, takich jak np. przetwarzanie informacji z różnych źródeł, w tym krytyczne analizowanie i porównywanie ich treści, wnioskowanie, stawianie hipotez i ich weryfikowanie, identyfikowanie i wyjaśnianie związków i zależności. Te w dużej mierze uniwersalne, ponadprzedmiotowe umiejętności będą sprawdzane w zadaniach wymagających solidnej wiedzy z zakresu danego przedmiotu, określonej w wymaganiach szczegółowych podstawy programowej.
Warto podkreślić, że zmiana formuły egzaminu maturalnego została pozytywnie oceniona przez przedstawicieli środowisk akademickich. W Opinii Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP) o informatorach maturalnych od 2015 r. (zamieszczonej w informatorach o egzaminie maturalnym od roku szkolnego 2014/2015) stwierdzone zostało, że „w opinii KRASP zaprezentowana w […] informatorach forma matury istotnie przyczyni się do tego, że młodzież przekraczająca progi uczelni będzie lepiej przygotowana do podjęcia studiów wyższych”.
Polecamy serwis: Sprawy rodzinne
Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Departament Informacji i Promocji
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat