Ten zakaz obowiązuje już w ponad połowie polskich szkół. Sposób jego egzekwowania przez nauczycieli nie zawsze jednak jest zgodny z prawem

Aleksandra Rybak
rozwiń więcej
telefon komórkowy, szkoła, zakaz, cyberprzemoc, Rzecznik Praw Obywatelskich / Ten zakaz obowiązuje już w ponad połowie polskich szkół. Sposób jego egzekwowania przez nauczycieli nie zawsze jednak jest zgodny z prawem / shutterstock

Według badania przeprowadzonego przez Fundację GrowSPACE – w ponad połowie polskich szkół obowiązuje zakaz korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych na terenie szkoły i/lub podczas zajęć lekcyjnych. Zgodnie z informacją podaną przez Rzecznika Praw Obywatelskich – niezgodny z prawem, może natomiast okazać się sposób egzekwowania ww. zakazu przez placówkę oświatową. Problem nadużywania przez uczniów urządzeń cyfrowych – wymaga również szerszego spojrzenia.

Czy szkoła ma prawo zakazać korzystania z telefonów komórkowych na jej terenie i w czasie zajęć?

Obowiązek uregulowania przez szkołę, w jej statucie, warunków w zakresie wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na jej terenie – wynika wprost z art. 99 pkt 4 ustawy z dnia 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe. Uczniowie zobowiązani są natomiast do przestrzegania zasad ustalonych w statucie szkoły. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację GrowSPACE w zakresie sposobu, w jaki placówki oświatowe regulują kwestie związane z posiadaniem telefonów komórkowych w szkole1 – spośród 350 badanych – 89,42% placówek oświatowych w kraju, wypełnia powyższy obowiązek (wynikający z art. 99 pkt 4 prawa oświatowego) i posiada w swoich statutach odpowiednie zapisy, odnoszące się do zasad korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych na terenie szkoły.

Nie we wszystkich ww. przypadkach – uregulowanie powyższych zasad w statucie szkoły, oznacza jednak wprowadzenie przez szkoły zakazu korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych na jej terenie i/lub w czasie zajęć. Na wprowadzenie zakazu korzystania z telefonów komórkowych na terenie szkoły i podczas zajęć – zdecydowała się ponad połowa respondentów, tj. 51,59% szkół. Jak informuje Fundacja GrowSPACE – najwięcej szkół, zakaz ten wprowadza w województwach lubuskim i świętokrzyskim – kolejno 80% i 71,43%, a najmniej restrykcyjnym województwem pod tym względem, jest województwo zachodniopomorskie z wynikiem – 37,50%.

Zgodnie z ww. art. 99 pkt 4 prawa oświatowego – szkoła, co do zasady, ma prawo zakazać korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych na jej terenie i/lub podczas zajęć lekcyjnych. Niezgodny z prawem, może natomiast okazać się sposób egzekwowania przez placówkę ww. zakazu.

Czy nauczyciel ma prawo zatrzymać telefon komórkowy ucznia?

W szkołach, w których został wprowadzony zakaz korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych – zakaz ten niejednokrotnie egzekwowany jest przez nauczycieli w sposób polegający na odbieraniu telefonów komórkowych uczniom, którzy go nie przestrzegają. Jak informuje Rzecznik Praw Obywatelskichszkoła nie ma jednak uprawnień do rekwirowania przedmiotów należących do uczniów, a osoby pełnoletnie lub rodzice osób niepełnoletnich mogą w każdej chwili zażądać zwrotu należących do nich, a przetrzymywanych przez szkołę, rzeczy. Pozbawienie prawa korzystania z telefonu po zakończeniu zajęć może być stosowane jako środek wychowawczy w stosunku do niepełnoletnich uczniów, powinno to jednak odbywać się tylko i wyłącznie za wiedzą i zgodą ich prawnych opiekunów, zgodnie z postanowieniami statutu szkoły.

Najwłaściwszym sposobem wypełniania ustanowionego w statucie szkoły zakazu korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych na terenie szkoły i/lub zajęć lekcyjnych – byłoby oczywiście, nieprzynoszenie telefonów, przez uczniów, do placówki. Jeżeli jednak uczniowie nie stosują się do zakazu w powyższy sposób – RPO podpowiada, iż – nauczyciel może nakazać wyłączenie urządzenia, a w czacie trwania lekcji – umieszczenie go w widocznym miejscu.

Czy szkoła może nakazać umieszczenia przez ucznia telefonu komórkowego w depozycie?

Jak wynika z informacji opublikowanej przez RPO – jeżeli wynika to ze statutu szkoły –szkoła może wprowadzić obowiązek pozostawiania przez uczniów telefonów komórkowych, np. w czasie trwania zajęć, w depozycie. W takim przypadku jednak:

  • szkoła ponosi odpowiedzialność za wynikłe z tego szkody (np. kradzież czy uszkodzenie sprzętu), a
  • pełnoletni uczeń musi mieć zapewnioną możliwość dostępu do urządzenia, kiedy tylko uzna to za konieczne.

W żadnym wypadku – nie jest natomiast dozwolone przeglądanie zawartości pozostawionych w depozycie telefonów przez jakichkolwiek pracowników szkoły, nauczycieli czy dyrektora placówki. Takie postępowanie stanowiłoby bowiem naruszenie prawa uczniów do prywatności.

Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez Fundację GrowSPACE – na stosowanie depozytu telefonów komórkowych w szkole – zdecydowało się zaledwie 15,08% respondentów (najwięcej w województwie lubuskim – 40%, a najmniej w województwie dolnośląskim – 4,17%).

Nie tylko zakazy, ale przede wszystkim – edukacja w zakresie zagrożeń cyfrowych i cyberprzemocy oraz zmiany na poziomie ustawowym

Używanie przez uczniów telefonów komórkowych na terenie szkół, to przede wszystkim większe ryzyko cyberprzemocy (z ang. cyberbullying), która oznacza długotrwałe nękanie z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i której – według badania przeprowadzonego przez Państwowy Instytut Badawczy NASK – doświadcza co piąty uczeń i uczennica.2

Cyberprzemoc w szkołach i jedna z jej odmian, jaką jest hejt, to niestety negatywne pokłosie rozwoju nowoczesnych technologii (zwłaszcza telefonii komórkowej i internetu) oraz powszechnego i często nieograniczonego dostępu do nich dzieci i młodzieży. Łącznie z popularyzacją, wśród najmłodszych, mediów społecznościowych – tworzą „mieszankę wybuchową”, która sprawiła, że cyberprzemoc jest obecnie jednym z największych wyzwań polskiej edukacji.

Nękanie w internecie, może przybierać różne formy, począwszy od wyzywania, ośmieszania, poniżania, straszenia, podszywania się pod ofiarę, rozpowszechniania kompromitujących materiałów na temat ofiary, a na szantażowaniu, skończywszy.2

Wśród rodzajów agresji elektronicznej, z jaką mogą stykać się uczniowie, wymienia się również m.in.:

  • flaming – czyli agresywną wymianę zdań, np. na czacie lub w ramach grupy dyskusyjnej,
  • prześladowanie (z ang. harassment) – czyli regularne przesyłanie do ofiary nieprzyjemnych wiadomości, za pomocą kanałów komunikacji elektronicznej,
  • kradzież tożsamości (z ang. impersonation) – czyli podszywanie się pod ofiarę,
  • śledzenie (z ang. cyberstalking) – czyli inwigilację ofiary i nękanie jej niechcianymi komunikatami,
  • happy slapping – czyli prowokowanie lub atakowanie ofiary i dokumentowanie wydarzenia w postaci zdjęć lub filmu oraz upublicznienie utrwalonych materiałów w internecie,
  • wykluczenie (z ang. exclusion) – czyli celowe usunięcie z listy kontaktów internetowych lub niedopuszczenie do niej ofiary oraz
  • agresję techniczną – czyli działania skierowane bardziej przeciwko sprzętowi komputerowemu ofiary, niż samej ofierze.3

Według badań przeprowadzonych w grudniu 2020 r. przez Państwowy Instytut Badawczy NASK, wśród 2 tys. uczniów, ich rodziców i opiekunów prawnych – co piąty uczeń i uczennica jest ofiarą przemocy w internecie. Drugie tyle uczniów, nie jest w stanie jednoznacznie udzielić odpowiedzi na pytanie czy doświadczyło cyberbullyingu, co – według autorów badania – może wskazywać na brak zrozumienia tego zjawiska lub obniżenie wrażliwości dzieci na internetową agresję. Bardzo niepokojące jest również, że – co trzecie z dzieci, które były ofiarą cyberbullyingu – potwierdziło, że nie zgłosiło nigdzie tego problemu i nie podjęło żadnego działania, aby mu zaradzić – nawet rozmowy z bliskimi i znajomymi, którzy mogliby udzielić mu wsparcia.

Dlatego tak kluczowa w kwestii bezpieczeństwa dzieci (pod kątem cyberprzemocy), jaki samego bezpieczeństwa w sieci – jest ich edukacja. Według wyników badania przeprowadzonego przez Fundację GrowSPACE – w ciągu ostatniego roku, edukację cyfrową skierowaną do młodzieży prowadziło aż 92,86% szkół, ale dotyczyła ona przede wszystkim: uzależnienia od telefonów, fake newsów, oszustw w internecie oraz bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych. Niewątpliwie – przydałaby się natomiast również edukacja dzieci i młodzieży w zakresie rozpoznawania cyberprzemocy i sposobów, w jakie można sobie z nią radzić i jej przeciwdziałać.

Fundacja GrowSPACE (będąca autorem badania dot. stosowania przez szkoły zakazów korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych) zwraca również uwagę na potrzebę wprowadzenia odpowiednich regulacji na poziomie ustawowym„Jako Fundacja wierzymy, że zagrożenia cyfrowe, przed którymi stoją dzieci i młodzież wymagają kompleksowych rozwiązań, a nie prostych recept, czy sloganów ograniczających się jedynie do zakazów, bądź nakazów związanych z korzystaniem z urządzeń cyfrowych w placówkach oświaty. (…) Społeczności szkolne robią wszystko, co w ich mocy, aby uchronić młodzież przed zagrożeniami płynącymi z mediów społecznościowych. Zauważmy, że kadra pedagogiczna jest przytłoczona i tak już nadmiernymi obciążeniami wynikającymi z wadliwie skonstruowanego systemu edukacji. (…) Dlatego uważamy, że za zabezpieczenie interesu polskiej młodzieży, w pierwszej kolejności odpowiedzialny jest Ustawodawca.” – powiedział Wojciech Szumiło, Dyrektor Operacyjny Fundacji GrowSPACE oraz koordynator badania ws. edukacji cyfrowej.

1 Fundacja GrowSPACE, Raport „Edukacja cyfrowa”, 2025

2 NASK – Państwowy Instytut Badawczy, Raport z ogólnopolskiego badania uczniów Nastolatki 3.0, Warszawa 2021

3 Jacek Pyżalski, Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2012

Sprawdź >>> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 737 z późn. zm.)

Prawo
Segregacja odpadów tekstylnych to za mało! Branża mody wciąż niszczy planetę
31 sty 2025

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązkowa segregacja odpadów tekstylnych nie rozwiąże kluczowych problemów branży mody. Mimo rosnącej świadomości, nadal tylko 0,3% odzieży poddaje się recyklingowi. Branża nie nadąża z transformacją, a nasze wybory konsumenckie oraz niewystarczające działania producentów przyczyniają się do ekologicznej katastrofy. Czy na pewno rozumiemy, jak nasze ubrania szkodzą środowisku? Czas na prawdziwą zmianę.

Jaki dostanę zasiłek z MOPS w 2025 r.? [Przykładowe kwoty]
31 sty 2025

Sposób wyliczania zasiłków z pomocy społecznej rodzi szereg wątpliwości. Ile aktualnie wynoszą świadczenia? Prezentujemy proste przykłady i kwoty na 2025 rok.

Ministerstwo Finansów ostrzega: Fałszywe maile o konieczności dokonania korekty PIT-17
31 sty 2025

Ministerstwo Finansów ostrzega o fałszywych mailach zawierających informację o konieczności korekty PIT-17. Maile nie zostały wysłane ani przez Krajową Administrację Skarbową, ani przez Ministerstwo Finansów.

Tego dokumentu pracodawca nie może od ciebie żądać. Pracodawcy często popełniają ten błąd i nie wiedzą, że ich prawa są ograniczone
31 sty 2025

Pracodawca jest silniejszą, bo profesjonalną stroną stosunku pracy. Jednak nie oznacza to, że pracownik musi zgadzać się na wszystkie przedstawiane mu przez niego żądania. W praktyce pracodawcy pełniący funkcję płatnika, często popełniają ten błąd i żądają złożenia dokumentów, choć nie mają do tego prawa.

Zadośćuczynienie dla pracownika w wysokości co najmniej jego sześciomiesięcznej pensji. Nowe przepisy mają skutecznie zwalczać mobbing
31 sty 2025

Będzie wyższy minimalny próg zadośćuczynienia za krzywdę wywołaną mobbingiem – co najmniej sześciomiesięczne wynagrodzenie danego pracownika. To pracodawca poniesie odpowiedzialność, nawet jeśli nękającym pracownika był jego bezpośredni przełożony. Nowe przepisy nałożą nowe obowiązki na pracodawców.

Od 1200 zł do 1700 zł zasiłku rodzinnego na dziecko. Do tego jeszcze dodatek. Kto ma w 2025 roku prawo do takiego świadczenia?
31 sty 2025

800 plus w Polsce, czy zasiłek rodzinny wraz z dodatkami w innym państwie Unii Europejskiej? Na takie pytanie muszą odpowiedzieć sobie rodzice uprawnieni do pobierania świadczeń w różnych państwach UE

Ten zakaz obowiązuje już w ponad połowie polskich szkół. Sposób jego egzekwowania przez nauczycieli nie zawsze jednak jest zgodny z prawem
31 sty 2025

Według badania przeprowadzonego przez Fundację GrowSPACE – w ponad połowie polskich szkół obowiązuje zakaz korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych na terenie szkoły i/lub podczas zajęć lekcyjnych. Zgodnie z informacją podaną przez Rzecznika Praw Obywatelskich – niezgodny z prawem, może natomiast okazać się sposób egzekwowania ww. zakazu przez placówkę oświatową. Problem nadużywania przez uczniów urządzeń cyfrowych – wymaga również szerszego spojrzenia.

PFRON: Wnioski o dopłaty do samochodów w marcu 2025 r. Stopień niepełnosprawności znaczny. Kryteria punktowe. Oświadczenia [osoby niepełnosprawne]
31 sty 2025

Od 3 marca 2025 r. znów można się ubiegać o dofinansowanie do zakupu samochodu przez osoby niepełnosprawne. Wartość samochodów może wynosić aż 300 000 zł. PFRON przypomniał wykaz oświadczeń dołączanych do wniosku

PFRON: W 2025 r. dopłaty do samochodów. Osoby niepełnosprawne. Jaki stopień? Ile? Do kiedy? Wnioski. Oświadczenia
31 sty 2025

Wnioski są przyjmowane od 3 marca 2025 r. (start godz. 10). Po upływie terminu składania wniosków w danej turze naboru PFRON utworzy listę rankingową złożonych wniosków, ułożoną według sumy liczby punktów za spełnianie poszczególnych kryteriów. Niestety w dalszym ciągu decyduje kolejność zgłoszenia dla wniosków z taką samą liczbą punktów. Powoduje to, że pomimo, iż formalnie osoby niepełnosprawne nie muszą być złożone 3 marca, to i tak opłaca się je złożyć jak najwcześniej. Szkoda, że PFRON nie zmienił tego.

Komunikat: Świadczenia 2671,44 zł. Rehabilitacja. Sanatoria. 70% pieniędzy więcej. W 2024 r. skorzystało 12824 osób w tym 7896 kombatantów
31 sty 2025

W 2025 r. budżet UdSKiOR przeznaczony na wsparcie Kombatantów i Działaczy Opozycji Antykomunistycznej to 69,6 mln zł i będzie wyższy od 2024 r. o 68 proc. Podwyższy go dodatkowe 20 mln zł. na leczenie sanatoryjne, rehabilitację ambulatoryjną, aparaty słuchowe i pomoc finansową.

pokaż więcej
Proszę czekać...