REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpłatne laptopy lub tablety dla uczniów - aż 735 tys. szt. Kiedy i na jakich zasadach zostaną rozdysponowane?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
laptop, laptop dla ucznia, tablet, uczeń, cyfryzacja
Bezpłatne laptopy lub tablety dla uczniów - aż 735 tys. szt. Kiedy i na jakich zasadach zostaną rozdysponowane?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowe laptopy lub tablety dla uczniów, to jeden z punktów „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji” – strategicznego dokumentu, który wyznacza ramy polityki państwa i działań dla dalszego rozwoju edukacji cyfrowej w Polsce. Kiedy i na jakich zasadach laptopy mają trafić do uczniów?  

„Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji” skierowana do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień

REKLAMA

„Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji” to strategiczny dokument wyznaczający ramy polityki państwa i działań, które są niezbędne do przeprowadzenia cyfrowej transformacji edukacji. Jest to niezbędny dokument, bez którego Polska nie uzyska środków na finansowanie  działań związanych z cyfryzacją polskiego systemu edukacji z Unii Europejskiej i jako taki – wymaga zaaprobowania przez Komisję Europejską. 

REKLAMA

W sierpniu 2024 r. projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji” został skierowany do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych. Uwagi i opinie mogły być do niego zgłaszane do 28 sierpnia 2024 r. Jak powiedziała wiceminister Katarzyna Lubnauer, podczas posiedzenia senackiej Komisji Edukacji w dniu 18 kwietnia br. – Liczymy, że przyjmiemy go na przełomie II i III kwartału tego roku, tak żeby następny zwrot po środki europejskie mógł się dokonać już w połowie tego roku.” Celu tego – co prawda – nie udało się zrealizować, ale prace nad projektem trwają.

Jedną z fundamentalnych spraw dla dalszego rozwoju w Polsce edukacji cyfrowej, jest  wyposażenie uczniów, nauczycieli i szkół w odpowiedni sprzęt oraz dostęp do sieci. Korzystanie przez uczniów i nauczycieli z technologii cyfrowych, jest przy tym istotne – dla edukacyjnego rozwoju uczniów – nie tylko na terenie szkoły, ale również poza nią, co pokazał okres pandemii COVID-19. Jak wynika z Polityki – zwłaszcza uczniowie, mający wcześniej możliwość zetknięcia się z technologią cyfrową podczas zajęć z informatyki w szkołach, zmuszeni do pozostania w domu w czasie pandemii – nie mieli większego problemu z przeniesieniem się do świata wirtualnego i uczestniczenia w zajęciach w trybie zdalnym.

Nowe laptopy lub tablety dla uczniów jako jeden z punktów planu działania w ramach Polityki – kiedy i na jakich zasadach sprzęt ma trafić do uczniów?

REKLAMA

MEN podkreśla, że pomimo realizacji w przeszłości kilku projektów, które miały poprawić dostępność do sprzętu komputerowego dla szkół, uczniów i nauczycieli – szkoły w Polsce, nadal borykają się z brakiem nowoczesnego sprzętu komputerowego dla uczniów i nauczycieli oraz odpowiednio sprawnych połączeń internetowych. W wielu szkołach sprzęt jest przestarzały, a szkoły ponadpodstawowe były w ostatnimi czasy w ogóle pomijane w dostawach komputerów i innego wyposażenia. 

Jednym z punktów harmonogramu do planu działania w ramach „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji” jest pozycja: Nowe przenośne komputery lub tablety dla szkół podstawowych do dyspozycji uczniów oraz rozbudowa lub modernizacja sieci wewnątrz budynków szkolnychPunkt ten ma zostać zrealizowany w 2025 r., nie później jednak niż do końca 2026 r. Rozdysponowanych ma zostać 735 tys. laptopów lub tabletów, które zostaną sfinansowane z przyjętego przez Radę Ministrów Krajowego Planu Odbudowy – a więc finalnie, ze środków pochodzących z budżetu UE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższy zapis harmonogramu zwiera, co prawda, sformułowanie o „przenośnych komputerach lub tabletach dla szkół, które będą do dyspozycji uczniów”, a więc nie należy się raczej spodziewać, że sprzęt ten zostanie przekazany uczniom na własność. Nie oznacza to jednak, że uczniowie nie będą mogli korzystać z niego również w warunkach domowych (m.in. w celu odczytywania na nim cyfrowych podręczników, nad których wprowadzeniem, na szerszą skalę, również pracuje MEN bądź innych cyfrowych materiałów edukacyjnych). Potwierdza to zapis pkt 10 sugerowanych działań w ramach cyfrowej transformacji szkoły w zakresie wyposażenia jej w sprzęt komputerowy, oprogramowanie i dostęp do sieci, sformułowanych w „Polityce”, zgodnie z którym – sprzęt i oprogramowanie ma być przeznaczone dla uczniów do wykorzystania również poza szkołą, na zasadzie wypożyczenia. Mówi o tym również pkt 6 Dekalogu Cyfrowej Transformacji Edukacji, w którym zastrzeżono, że szkoły mają przewidzieć możliwość wypożyczania sprzętu komputerowego uczniom 

Laptopy lub tablety, które miałyby zostać przekazane szkołom podstawowym, w ramach cyfrowej transformacji edukacji – uczniowie mieliby zatem do swojej dyspozycji nie tylko na terenie szkoły, w czasie zajęć lekcyjnych, ale również sprzęt mógłby być im udostępniany do wyłącznej dyspozycji np. na cały rok szkolny, włącznie z możliwością zabierania go ze sobą do domu (na zasadzie wypożyczenia, ponieważ nadal pozostawałby on własnością szkoły). Zasady, zgodnie z którymi sprzęt ostatecznie będzie rozdysponowywany pomiędzy uczniów – będą najprawdopodobniej ustalane na poziomie poszczególnych szkół. 

W uzasadnieniu projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji” – wspomniano natomiast o „Wyposażeniu uczniów, nauczycieli i szkół w oprogramowanie, klasyczne i nowe technologie cyfrowe oraz inne urządzenia i materiały”, które powinno być powinno być ściśle związane z celami, którymi ma służyć owe wyposażenie i tym celom podporządkowane. Można więc domniemywać, że laptopy i tablety – jako do użytkowników (również w warunkach domowych), a nie właścicieli – mogą trafić również bezpośrednio do rąk uczniów. 

Zyskają na tym również sprzedawcy sprzętu komputerowego

W ocenie skutków regulacji, przewiduje się również, że projektowane przepisy będą miały pozytywne oddziaływanie na przedsiębiorstwa produkujące sprzęt komputerowy, oprogramowanie oraz świadczące inne usługi towarzyszące, ponieważ istotnie zwiększy się zapotrzebowanie na ich produkty i usługi, a tym samym – korzystnie wpłynie na ich sytuację ekonomiczną. 

Laptopy dla uczniów nie poprawią wyników w nauce, ale mogą odciążyć szkolne tornistry

Z badań naukowych jednoznacznie wynika, że wykorzystywanie w procesie edukacji, nowych technologii i cyfrowego sprzętu, samo w sobie nie poprawia osiągnięć edukacyjnych uczniów, a programy czy  wsparcie polegające tylko na doposażeniu szkół lub na przydzielaniu uczniom komputerów czy tabletów do indywidualnego użytku – nie przynosi efektów w postaci lepszych wyników w nauce.1 Nie oznacza to jednak, że większa dostępność do sprzętu cyfrowego wśród uczniów, nie niesie za sobą żadnych korzyści. Zapewnienie każdemu uczniowi dostępu do laptopa lub tabletu, umożliwi bowiem cyfryzację podręczników szkolnych, nad którą również pracuje resort edukacji, tym samym – istotnie odciążając szkolne tornistry, z których uczniowie, raz na zawsze, mogliby pozbyć się papierowych podręczników. Bez powszechnego dostępu do sprzętu komputerowego, z którego uczniowie mogliby korzystać również w warunkach domowych – cyfryzacja podręczników szkolnych na szerszą skalę, nie ma bowiem racji bytu i jakichkolwiek szans na powodzenie.  

Więcej na temat cyfryzacji podręczników, można przeczytać w poniższym artykule:

To nie pierwszy i nie ostatni taki program, w ramach którego laptopy trafiają do uczniów

W 2023 r. uczniowie IV klas szkół podstawowych mogli otrzymać bezpłatnie, na własność laptopy w tramach rządowego programu realizowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji, pod nazwą „Laptop dla ucznia”. Sprzęt otrzymany w ramach programu, mógł następnie zostać wykorzystywany przez uczniów do nauki, rozwoju kompetencji cyfrowych oraz talentów i zainteresowań. Wsparciem zostali objęci zarówno uczniowie szkół publicznych, jak i niepublicznych. W ramach programu, miało zostać rozdysponowanych pomiędzy uczniów 394 tys. 346 szt. laptopów. 15 tys. szt. laptopów – jako nadwyżka pozostała po programie w związku z migracją uczniów, możliwością posiadania tylko jednego laptopa sfinansowanego ze środków publicznych oraz dobrowolnością w pozyskiwaniu laptopów przez rodziców uczniów – została jednak, przez szkoły, zwrócona do Ministerstwa Cyfryzacji. W 2024 r. program „Laptop dla ucznia” został finalnie zawieszony i zgodnie z opublikowanymi w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, założeniami projektu ustawy o zmianie ustawy o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli – przepisy z nim związane, mają zostać uchylone, a w jego miejsce, ma zostać przyjęty nowy program, pod nazwą „Cyfrowy uczeń”. MEN ma wypracować założenia ww., nowego program, tak, aby realnie i kompleksowo, podnoszony były potencjał i kompetencje cyfrowe uczniów. Program „Cyfrowy uczeń” ma być również zgodny z przygotowywaną przez MEN „Polityką Cyfrowej Transformacji Edukacji”. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów, został określony na IV kwartał 2024 r. Treść projektu ustawy, ani założenia programu „Cyfrowy uczeń”, na ten moment – nie ujrzały jednak jeszcze „światła dziennego”.

W przypadku programu „Cyfrowy uczeń”, laptopy najprawdopodobniej przekazywane będą – podobnie jak w przypadku jego poprzednika tj. programu „Laptop dla ucznia” – na własność uczniów. Tym najprawdopodobniej będzie się on różnił od działania w ramach „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji”, polegającego na przekazaniu laptopów lub tabletów, do dyspozycji uczniów, wyłącznie na zasadzie wypożyczenia. 

1 Bethel, E. C. (2014). Systematic Review of One to One Access to Laptop Computing in K 12 Classrooms: An Investigation of Factors That Influence Program Impact. (Doctoral Dissertation, Concordia University)

Podstawa prawna:

  • Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji” (numer projektu w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów: ID50)

  • Projekt ustawy o zmianie ustawy o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli (numer projektu w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów: UD91)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny OC i AC w 2025 roku. W których miastach i województwach najdrożej, a gdzie najtaniej? Co wpływa na wysokość składek kierowców?

Multiagencja ubezpieczeniowa CUK Ubezpieczenia opublikowała 8 kwietnia 2025 r. raport dotyczący cen ubezpieczeń AC i OC dla kierowców. Raport dotyczy I kwartału 2025 r. ale zawiera też prognozy na dalszą część roku.

Zapewnienia syntetyczne mogą ułatwić negocjacje: Jak działają?

Zapewnienia sprzedających będące swoistym parasolem ochronnym dla kupującego są jednym z kluczowych elementów dokumentacji transakcyjnej. Można zaryzykować stwierdzenie, że zapewnienia są obecnie standardem na rynku M&A i rzadko miewa się w dzisiejszych czasach do czynienia z transakcją, w toku której sprzedający nie składają kupującemu zapewnień.

Zasiłek pielęgnacyjny i zasiłek stały z MOPS w 2025 r. [PRZYKŁAD]

Zasiłek stały i zasiłek pielęgnacyjny to ważne formy wsparcia m.in. osób starszych i niepełnosprawnych. Komu przysługują te świadczenia? Czy można je łączyć? Co zmieniło się w 2025 r.? Oto ważne informacje i prosty przykład!

Wybory prezydenckie 2025. System e-Wybory już działa. Jak dopisać się online do spisu wyborców będąc za granicą

Ministerstwo Spraw Zagranicznych poinformowało 10 kwietnia 2025 r., że system e-Wybory w wyborach prezydenckich jest już otwarty. To usługa elektroniczna na stronie https://ewybory.msz.gov.pl, dzięki której wyborcy za granicą mogą zgłosić się do spisu wyborców sporządzanych przez konsulów bez wychodzenia z domu.

REKLAMA

Pilot rządowych samolotów: teraz przed każdym lotem HEAD samolot podlega drobiazgowej weryfikacji. Komisja bada sprawność każdego detalu "nawet gniazdka, zasilacza przy fotelu"

Procedury lotów prezydenta, premiera oraz marszałków Sejmu i Senatu zostały zweryfikowane i napisane na nowo - powiedział w rozmowie z PAP pilot lotów HEAD z 1. Bazy Lotnictwa Transportowego mjr Wojciech Filipowiak. Lekcję z katastrofy 10 kwietnia 2010 roku przepracowaliśmy; bezpieczeństwo przede wszystkim - podkreślił.

Wiek emerytalny 55 lat dla tej jednej grupy? Ważny dokument już w Senacie

Represjonowani w PRL chcą emerytury od 55. roku życia. Do Senatu trafił ważny dokument, który może otworzyć nowy rozdział w historii polskiego systemu emerytalnego. Nie chodzi tu jednak o ogólną reformę, lecz o sprawiedliwość społeczną wobec ludzi, którzy poświęcili swoje życie dla wolnej Polski – a dziś zmagają się z konsekwencjami swoich wyborów.

Emerycie i rencisto nie daj się wkręcić! Oszustwo "na pracownika ZUS-u" - na czym polega

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami od oszustów do osób, które nawet nie pobierają jeszcze żadnego świadczenia. Podczas odebranych połączeń osoby podszywające się pod pracowników Zakładu proponują umówienie się na spotkanie oferując pomoc przy przeliczeniu kapitału początkowego.

ZUS: wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe – rok składkowy 2025/2026

Na PUE/eZUS Zakład Ubezpieczeń Społecznych udostępnił indywidualne zawiadomienia o wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe na rok składkowy 2025/2026. Otrzymali je płatnicy składek, którzy złożyli informację ZUS IWA za lata 2022, 2023 i 2024 - poinformował 10 kwietnia 2025 r. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego.

REKLAMA

PFRON: Osoba niepełnosprawna bez dodatku do prądu 600 zł. Przez jeden wymóg. Stopień znaczny i hospicjum nie pomogą

Do redakcji wpływają listy od osób niepełnosprawnych, które spełniają prawie wszystkie warunki otrzymania dodatku do prądu 100 zł od PFRON (kumulatywnie 600 zł). Niemożność (obiektywna) spełnienia jednak tylko jednego warunku powoduje definitywny brak prawa do tego dodatku. Nie ma znaczenia znaczny stopień niepełnosprawności, stałe orzeczenie, poważny stan zdrowia, zaświadczenia od lekarza ze szpitala. Dodatku do prądu przyznawanego przez PFRON nie otrzyma osoba niepełnosprawna (nawet ze stopniem znacznym, nawet podlegające leczeniu hospicyjnemu), jeżeli nie korzysta z terapii tlenowej prowadzonej przez jedną z przychodni akceptowanych przez PFRON. "Zwykły" lekarz, "zwykła" przychodnia nie wystarczą.

Na czym polega telemedycyna?

Na czym polega telemedycyna? Szybka konsultacja lekarska bez wychodzenia z domu, dostęp do e-recepty czy e-zwolnienia — telemedycyna na stałe zagościła w pakietach benefitów pracowniczych. Jakie koszty się z tym wiążą i ile średnio jest się na L4?

REKLAMA