Czy w nadchodzącym roku szkolnym 2024/2025 będzie zakaz repetytoriów? Rząd poinformował o swoim pomyśle
REKLAMA
REKLAMA
- Zmiany w zakresie programów nauczania, podręczników i eksperymentów pedagogicznych w roku szkolnym 2024/2025
- Czy w nadchodzącym roku szkolnym 2024/2025 będzie zakaz repetytoriów?
- Co jeszcze się zmieni?
Ministerstwo Edukacji Narodowej ma pomysł dotyczący programów nauczania, podręczników i eksperymentów pedagogicznych. Wśród nich znajduje się m.in. wyłączenie z procesu dopuszczenia podręczników typu repetycyjnego, czyli repetytoriów.
REKLAMA
Zmiany w zakresie programów nauczania, podręczników i eksperymentów pedagogicznych w roku szkolnym 2024/2025
Na stronach internetowych Ministerstwa Edukacji Narodowej wymieniono najistotniejsze zmiany w zakresie programów nauczania, podręczników i eksperymentów pedagogicznych. W komunikacie przeczytamy:
Zmiana (od 1.09.2025 r.) warunków dopuszczania do użytku w szkole programów nauczania. W przypadku kiedy program wychowania przedszkolnego i programy nauczania do danych zajęć edukacyjnych obejmują treści nauczania wykraczające poza zakres treści nauczania ustalonych w odpowiedniej podstawie programowej – wymagane będzie wyraźne zaznaczenie tych treści w programie nauczania dopuszczonym do użytku szkolnego przez dyrektorów szkół. Celem tej zmiany jest zapewnienie, aby szkolne zestawy programów nauczania nie były przeładowane.
W przypadku podręczników proponowane zmiany obejmują:
wyłączenie z procesu dopuszczenia podręczników typu repetycyjnego (repetytoriów),
wprowadzenie wymogu graficznego oznaczenia w podręcznikach treści wykraczających poza zakres ustalony w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla danych zajęć na danym etapie edukacyjnym; zmiana ma na celu ułatwienie uczniom korzystania – uczenia się z pomocą podręcznika przez wskazanie, które treści w podręczniku są ponadprogramowe,
wprowadzenie obowiązku zapewnienia cyfrowych odzwierciedleń podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego w postaci papierowej w stosunku do wszystkich podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, niezalenie od daty dopuszczenia,
możliwość uwzględnienia w kolejnych niezmienionych wydaniach podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego do dnia 31 grudnia 2025 r. zmian w pisowni, wynikających z Komunikatu Rady Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk z dnia 10 maja 2024 r., które będą obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.
W przypadku eksperymentów pedagogicznych proponuje się zmianę organu wydającego zgodę na prowadzenie w szkole i placówce eksperymentu pedagogicznego z zakresu kształcenia ogólnego. Aktualnie zgodę na prowadzenie eksperymentu pedagogicznego wydaje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania na wniosek dyrektora szkoły, złożony za pośrednictwem kuratora oświaty, który dołącza swoją opinię. Organem wyrażającym zgodę na prowadzenie w szkole eksperymentu pedagogicznego - będzie kurator oświaty, który pełni bezpośredni nadzór pedagogiczny nad szkołami. Zmiana sprzyja decentralizacji procesu decyzyjnego i przyczyni się do skrócenia czasu rozpatrywania i wydawania decyzji w tym zakresie. Zmiana nie dotyczy szkół artystycznych oraz wydawania decyzji dotyczących kształcenia zawodowego.
Czy w nadchodzącym roku szkolnym 2024/2025 będzie zakaz repetytoriów?
Jak już zostało wspomniane powyżej, zmiany w przypadku podręczników mają objąć m.in. wyłączenie z procesu dopuszczenia podręczników typu repetycyjnego, czyli repetytoriów. Ponadto ma zostać wprowadzony obowiązek zapewnienia cyfrowych odzwierciedleń podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego w postaci papierowej w stosunku do wszystkich podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, niezalenie od daty dopuszczenia.
Co jeszcze się zmieni?
Resort edukacji proponuje także zmiany w zakresie:
egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego;
egzaminu zawodowego;
zadań, które mogą być zlecane przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania Instytutowi Badań Edukacyjnych w Warszawie;
zmiany w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 152);
uzyskiwania dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub dyplomu zawodowego w zawodach nauczanych na poziomie technika przez osoby, które posiadają różne dokumenty potwierdzające kwalifikacje (w art. 11b ustawy o systemie oświaty);
uzupełnienia zakresu danych, które powinny być uwzględnione w obwieszczeniu ministra edukacji o ogólnopolskiej sieci branżowych centrów umiejętności (w art. 8a ustawy – Prawo oświatowe);
uproszczenia procedury wprowadzania zmian do podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych (w art. 46 ustawy – Prawo oświatowe);
dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników (w art. 122 ustawy – Prawo oświatowe)
stworzenia systemu informatycznego wspierającego udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej (art. 44e ustawy – Prawo oświatowe).
Konsultacje publiczne projektu zakończą się 26 sierpnia 2024 r.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat