Zmiany w egzaminie ósmoklasisty i maturalnym na 2024/2025 i 2025/2026: Jest plan rządu dotyczący odstąpienia od warunku uzyskania 30 proc. punktów
REKLAMA
REKLAMA
- Zmiany w egzaminie ósmoklasisty i maturalnym na 2024/2025 i 2025/2026
- Rok szkolny 2024/2025 i 2025/2026: Urządzenie telekomunikacyjne na egzaminie
- Rok szkolny 2024/2025 i 2025/2026: Egzaminator-weryfikator
- Rok szkolny 2024/2025 i 2025/2026: Co jeszcze się zmieni?
Ministerstwo Edukacji Narodowej ma pomysł dotyczący odstąpienia od warunków uzyskania 30 proc. punktów możliwych do uzyskania z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na egzaminie maturalnym. Jak poinformował resort edukacji, zmiany w egzaminie ósmoklasisty i maturalnym dotyczą dwóch kolejnych lat, mianowicie roku szkolnego 2024/2025 i 2025/2026.
REKLAMA
Zmiany w egzaminie ósmoklasisty i maturalnym na 2024/2025 i 2025/2026
Na stronach internetowych Ministerstwa Edukacji Narodowej wymieniono najistotniejsze zmiany w zakresie egzaminu ósmoklasisty i maturalnego. W komunikacie przeczytamy:
Przedłużenie na dwa kolejne lata szkolne tj. 2024/2025 i 2025/2026 odstąpienia od warunku uzyskania 30 proc. punktów możliwych do uzyskania z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na egzaminie maturalnym. W wyniku tej zmiany konieczne będzie dostosowanie obowiązujących przepisów przejściowych dotyczących egzaminu maturalnego.
Wprowadzenie funkcji egzaminatora-weryfikatora (egzaminatora drugiego sprawdzania) i operatora pracowni informatycznej, jako osób biorących udział w przeprowadzaniu egzaminów zewnętrznych, w celu zapewnienia wysokiej jakości sprawdzania i oceniania prac egzaminacyjnych.
Dookreślenie przepisu dotyczącego przystępowania przez absolwentów oddziałów dwujęzycznych do egzaminu maturalnego z przedmiotu dodatkowego (z tego języka obcego nowożytnego na poziomie dwujęzycznym, którego uczyli się w szkole lub oddziale dwujęzycznym).
Możliwość wniesienia na salę egzaminacyjną urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację monitorującą stan zdrowia zdającego.
Opisanie systemów informatycznych wspomagających przeprowadzanie egzaminów zewnętrznych.
Ustalenie maksymalnego limitu wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na zadania związane z przeprowadzaniem egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu zawodowego oraz egzaminów eksternistycznych, na lata 2025–2034.
Rok szkolny 2024/2025 i 2025/2026: Urządzenie telekomunikacyjne na egzaminie
Wśród zmian w zakresie egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego resort planuje także wprowadzenie możliwości wniesienia na salę egzaminacyjną urządzenia telekomunikacyjnego. Chodzi o urządzenia wyposażone w aplikację monitorującą stan zdrowia.
Rok szkolny 2024/2025 i 2025/2026: Egzaminator-weryfikator
Jedną ze zmian w zakresie egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego, jak już wyżej zostało wspomniane, ma być także wprowadzenie funkcji egzaminatora-weryfikatora, czyli egzaminatora drugiego sprawdzenia, a także operatora pracowni informatycznej. Te osoby mają przyczynić się do zapewnienia wysokiej jakości sprawdzania i oceniania prac egzaminacyjnych.
Rok szkolny 2024/2025 i 2025/2026: Co jeszcze się zmieni?
Ministerstwo Edukacji Narodowej proponuje także zmiany w zakresie egzaminu zawodowego, programów nauczania, podręczników i eksperymentów pedagogicznych, zadań, które mogą być zlecane przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania Instytutowi Badań Edukacyjnych w Warszawie, zmiany w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 152), uzyskiwania dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub dyplomu zawodowego w zawodach nauczanych na poziomie technika przez osoby, które posiadają różne dokumenty potwierdzające kwalifikacje (w art. 11b ustawy o systemie oświaty), uzupełnienia zakresu danych, które powinny być uwzględnione w obwieszczeniu ministra edukacji o ogólnopolskiej sieci branżowych centrów umiejętności (w art. 8a ustawy – Prawo oświatowe), uproszczenia procedury wprowadzania zmian do podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych (w art. 46 ustawy – Prawo oświatowe), dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników (w art. 122 ustawy – Prawo oświatowe), stworzenia systemu informatycznego wspierającego udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej (art. 44e ustawy – Prawo oświatowe).
Konsultacje publiczne projektu zakończą się 26 sierpnia 2024 r.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat