Rodzice mogą ubiegać się o dofinansowanie do szkolnej wyprawki, a Zakład Ubezpieczeń Społecznych już wypłaca pierwsze świadczenia. Co w sytuacji odmowy przyznania świadczenia 300 plus? Czy można się odwołać od takiej decyzji? Komu ZUS sam założy profil na PUE? Odpowiadamy na najważniejsze pytania!
- Kiedy ZUS wypłaca 300 plus?
- 300 plus. Czasem ZUS sam założy profil
- Odmowa przyznania 300 plus. Co dalej?
- Jak odwołać się od decyzji krok po kroku?
Kiedy ZUS wypłaca 300 plus?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o pierwszych tegorocznych wypłatach świadczenia z programu "Dobry start" potocznie nazwanego "300 plus".
"ZUS wypłacił już ponad 62 mln zł dla blisko 210 tys. dzieci. We wtorek i środę wypłaty tego świadczenia trafią do kolejnych rodziców. Oznacza to, że łączna kwota wypłaconych świadczeń przekroczy 117 mln zł dla ponad 390 tys. dzieci" – przekazał PAP rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.
Dla szybkiej wypłaty świadczenia ważny jest termin złożenia wniosku. "Złożenie wniosku w lipcu lub sierpniu gwarantuje wypłatę świadczenia nie później niż do 30 września. Gdy wniosek zostanie złożony w kolejnych miesiącach (we wrześniu, październiku lub listopadzie), to wsparcie trafi do rodziny w ciągu 2 miesięcy od złożenia wniosku – podkreśla Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.
W ubiegłym roku wypłacono wyprawki dla prawie 4,6 mln dzieci.
Co do zasady wnioski można składać do końca listopada. Po tym terminie jest to możliwe wówczas, gdy dziecko w wieku powyżej 20. roku życia po dniu 30 listopada uzyska orzeczenie o niepełnosprawności.
O środki na szkolną wyprawkę wnioskuje się tylko drogą elektroniczną za pośrednictwem:
- PUE ZUS;
- aplikacji mZUS;
- bankowości elektronicznej;
- portal Emp@tia.
300 plus. Czasem ZUS sam założy profil
Pani Emilia wniosek o świadczenie dobry start składa przez swój bank. W związku z faktem, iż nie posiada ona profilu na PUE ZUS, zakład sam założy taki profil na podstawie danych z wniosku.
Potwierdzenie założenia profilu zostanie przesłane na adres e-mail podany we wniosku. W takim przypadku na numer telefonu otrzymamy jednorazowe hasło, które należy zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS.
Odmowa przyznania 300 plus. Co dalej?
ZUS nie wydaje decyzji o przyznaniu świadczenia dobry start, informację taką znajdziemy na profilu PUE ZUS. Decyzja zostanie jedna wydana w przypadku odmowy przyznania tzw. 300 plus. ZUS doręcza decyzję wyłącznie w formie elektronicznej na PUE ZUS.
Informację o umieszczeniu decyzji na profilu otrzymamy na adres mailowy, a także na numer telefonu podany we wniosku.
Od decyzji można odwołać się do prezesa ZUS w ciągu 14 dni od jej doręczenia.
Jak odwołać się od decyzji krok po kroku?
Rodzic w takiej sytuacji powinien zalogować się do swojego konta na PUE ZUS. Informacje o wydanej decyzji znajdują się w zakładce [Dobry start] > [Szczegóły Twoich wniosków]. Jak informuje ZUS, odpowiedni wniosek DS-D-ODW można wypełnić tylko z zakładki [Dobry start] > [Szczegóły Twoich wniosków]. Dokument ten nie jest dostępny z zakładek: [Dokumenty robocze] oraz [Katalog usług].
Po kliknięciu w zakładkę [Szczegóły Twoich wniosków] zaznaczamy odpowiedni wniosek, a na liście dzieci zaznaczamy dziecko, którego dotyczy decyzja, od której chcemy się odwołać.
Po kliknięciu w [Odwołanie od decyzji odmownej] wyświetli się formularz DS-ODW, który będzie częściowo wypełniony. Dane te w razie potrzeby można edytować i poprawić.
W sekcji [Wnoszę odwołanie do Prezesa ZUS od decyzji w sprawie świadczenia dobry start] uzupełniamy [Treść odwołania]. Jeżeli będziemy chcieli dodać załączniki, to określamy ich liczbę w sekcji [Załączniki]. Za pomocą przycisku [Sprawdź] system podpowie czy zostały uzupełnione wszystkie wymagane pola. W przypadku prawidłowego wypełnienia wniosku zapisujemy go i zamykamy formularz. Do wniosku możemy dodać załączniki, klikając opcję [Dodaj załączniki].
Następnie wysyłamy wniosek. Można go podpisać elektronicznie za pomocą profilu PUE,, kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego (PZ ePUAP), podpisu osobistego (e-dowodu).
Co istotne, podpis profilem PUE nie wymaga podawania dodatkowych danych. Wystarczające jest tu zalogowanie do swojego profilu na portalu PUE ZUS.
Jeśli potrzebujemy pomocy, to otrzymamy ją w placówkach ZUS oraz podczas e-wizyty. Pomocy udziela też Centrum Kontaktu Klientów (CKK) ZUS w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 –18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub za pośrednictwem maila na adres: cot@zus.pl.
Źródło: Infor.pl, ZUS, PAP
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” (Dz. U. z 2021 r., poz. 1092)