Prace domowe: Nauczyciele zgłaszają MEN, że rozporządzenie nie jest precyzyjne. Mają wątpliwości
![Prace domowe: Nauczyciele nie wiedzą jak stosować definicje z rozporządzenia [1 kwietnia 2024 r.]](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nLmlu/Zm9yLnBsL3AvX2ZpbGVzLzM3/Nzk0MDAwL3N6a29sYS00LTM3/NzkzOTM1LmpwZyIsInciOjc3MX0.jpg)
REKLAMA
REKLAMA
Problemem zgłaszanym przez nauczycieli są cztery pojęcia określające ramy nowych przepisów.
Cztery pojęcia bez definicji prawnej
Rozporządzenie posługuje się pojęciami nie mającymi definicji prawnej:
- pisemne prace domowe,
- ćwiczenia usprawniające motorykę małą,
- praktyczno-techniczne prace domowe,
- w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych.
Jak wygląda ich zastosowanie?
Np. rozporządzenie stanowi tak:
W klasach I-III nauczyciel nie zadaje uczniowi:
a) pisemnych prac domowych, z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą,
b) praktyczno-technicznych prac domowych
- do wykonania w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych.
Szczególny problem dotyczy pojęć "ćwiczenia usprawniające motorykę małą", "pisemne prace domowe" oraz "praktyczno-techniczne prace domowe".
Nauczyciele obawiają się, że brak definicji spowoduje niezadawanie jakichkolwiek prac domowych uczniom najmłodszych klas.
Te trzy pojęcia są występuje też w odniesieniu do prac domowych klas IV-VIII. W przypadku uczniów z tych klas "ćwiczenia usprawniające motorykę małą" są obowiązkowe dla ucznia i nauczyciel może ustalić z nich ocenę (może, ale nie musi).
Nauczyciele nie chcą ww. pojęć definiować/stosować intuicyjnie. Chcą pracować z uczniami w oparciu o jednoznaczne kryteria prawne. A tych brak w rozporządzeniu.
W stosunku do tych uwag MEN odpowiedziało:
(…) "pisemne i praktyczno-techniczne prace domowe" to np.:
- dłuższe wypowiedzi pisemne (np. rozprawka, streszczenie),
- wypełnienie zeszytu ćwiczeń,
- rozwiązanie zadań matematycznych,
- przygotowywanie prac (np. makiety, modele, prezentacje multimedialne)."
Co nie budzi wątpliwości w rozporządzeniu o pracach domowych?
Nie budzi wątpliwości, że :
- w klasach IV-VIII nauczyciel może zadać uczniowi pracę domową (nie ma zakazu),
- praca nie jest ona obowiązkowa dla ucznia - nie ma więc żadnej sankcji za jej niewykonanie,
- nie ustala się z niej oceny - nawet gdy uczeń chciałby ją otrzymać.
Rozporządzenie o pracach domowych to nowelizacja poniższego aktu prawnego:
Wchodzi w życie 1 kwietnia 2024 r., a nie w połowie kwietnia (jak wcześniej zapowiadała min. edukacji Barbara Nowacka).
Pełna treść rozporządzenia o pracach domowych
Na podstawie art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 oraz z 2023 r. poz. 1234 i 2005) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2572) wprowadza się następujące zmiany:
1) po § 12 dodaje się § 12a w brzmieniu:
„§ 12a. 1. W ramach oceniania bieżącego z zajęć edukacyjnych w szkole podstawowej:
1) w klasach I-III nauczyciel nie zadaje uczniowi:
a) pisemnych prac domowych, z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą,
b) praktyczno-technicznych prac domowych
- do wykonania w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych;
2) w klasach IV-VIII nauczyciel może zadać uczniowi pisemną lub praktyczno-techniczną pracę domową do wykonania w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych, z tym że nie jest ona obowiązkowa dla ucznia i nie ustala się z niej oceny.
2. Ćwiczenia usprawniające motorykę małą, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, są obowiązkowe dla ucznia i nauczyciel może ustalić z nich ocenę.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nauczyciel sprawdza wykonaną przez ucznia pisemną lub praktyczno-techniczną pracę domową i przekazuje mu informację, o której mowa w § 12.”;
2) w § 18 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, do średniej ocen, o której mowa w ust. 1, wlicza się także roczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.”;
3) w § 19 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, do średniej ocen, o której mowa w ust. 1, wlicza się także końcowe oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.”.
§ 2.
Minister Edukacji: B. Nowacka
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA