350 tys. godzin dodatkowych zajęć sportowych dla uczniów. Jakie zmiany na lekcjach WF w 2024 r.?

oprac. Marta Pawłowska
rozwiń więcej
szkoła sport wf / 350 tys. godzin dodatkowych zajęć sportowych dla uczniów. Jakie zmiany na lekcjach WF w 2024 r.? / shutterstock

Profilaktyka prozdrowotna w szkołach bardzo ważnym zadaniem w 2024 r. MEiN i AWF będą ściśle współpracować w 2024 r.

rozwiń >

W 2024 roku ruszy kolejna edycja programu WF z AWF. Inicjatywa jest realizowana we współpracy Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Na realizację zadania przeznaczymy blisko 30 mln zł. Projekt jest poświęcony szeroko rozumianej profilaktyce prozdrowotnej.

Cele WF z AWF w 2024

Głównym celem inicjatywy jest:

  • poprawa i monitoring stanu kondycji fizycznej oraz fundamentalnych umiejętności ruchowych uczniów, 
  • wdrożenie regularnej, wewnętrznej potrzeby uczestniczenia w zajęciach ruchowych,
  • budowania świadomości dotyczącej korzyści płynących z regularnych zajęć sportowych. 

Bardzo ważnym i innowacyjnym elementem działań, poza kontynuacją dotychczasowych działań, będzie wprowadzenie i upowszechnienie koncepcji alfabetu ruchowego.

Alfabet ruchowy to proces nabywania umiejętności fizycznego (ruchowego) „czytania i pisania”, czyli umiejętności bycia aktywnym. 

Cele - dodatkowe zajęcia, monitoring kondycji

Podczas realizacji przedsięwzięcia AWF planuje zrealizować następujące cele:

  • Wdrożenie dodatkowych zajęć ruchowych aktywizujących dzieci i młodzież szkolną, których efektem będzie poprawa kondycji fizycznej. 
  • Monitorowanie kondycji fizycznej dzieci i młodzieży oraz przygotowanie praktycznych wytycznych i rekomendacji do wykorzystania przez nauczycieli i rodziców.
  • Wdrażanie i monitorowanie fundamentalnych umiejętności ruchowych w sporcie (FUS) 
  • oraz przygotowanie wytycznych i rekomendacji praktycznych do wykorzystania 
  • przez nauczycieli i rodziców.
  • Wdrażanie do szkół (szkoły z certyfikatem) polskiej wersji Oceny Alfabetu Ruchowego (PAPL – Polish Assessment Physical Literacy) jako narzędzia do śledzenia postępów 
  • w umiejętnościach fizycznego „czytania i pisania” dzieci w wieku 8-12 lat.
  • Promowanie i wdrażanie świadomości potrzeby regularnej aktywności fizycznej potrzeby ruchu, działań prozdrowotnych i idei alfabetu ruchowego w społeczeństwie.

350 tys. godzin dodatkowych zajęć sportowych dla uczniów

  • Zorganizowanie i zlecenie 350 tys. godzin dodatkowych zajęć sportowych dla uczniów.
  • Monitoring kondycji fizycznej dzieci i młodzieży szkolnej za pomocą pomiarów podstawowych cech somatycznych i wybranych prób sprawności fizycznej.
  • Przeprowadzenie ankiet kierowanych do rodziców/opiekunów prawnych, dotyczących aspektów zdrowotnych i społeczno-ekonomicznych uczestników zajęć.
  • Kontynuacja monitoringu fundamentalnych umiejętności ruchowych w sporcie (FUS).
  • Wprowadzenie narzędzia do Oceny Alfabetu Ruchowego. Rezultatem badań będzie wskazanie aktualnego stanu kondycji fizycznej dzieci i młodzieży i jej uwarunkowań, fundamentalnych umiejętności ruchowych w sporcie oraz poziomu wykształcenia fizycznego (alfabetyzacji ruchowej), a na tej podstawie opracowane zostaną rekomendacje co do dalszych działań w przyszłości mających na celu poprawę kondycji fizycznej i zdrowia dzieci i młodzieży.
  • Wdrożenie postulatów i rekomendacji zawartych w tzw. „Piątce dla aktywności i zdrowia”, które zostaną zaprezentowane we wrześniu 2024 r..
  • Modyfikacja portalu WF z AWF.
  • Kontynuowanie możliwości przeszkolenia nowych nauczycieli (wykorzystanie portalu WF z AWF) w celu uzyskania certyfikatu i uruchomienia nowych zajęć „Sport Klubów”.

Grupa docelowa zadania:

  • nauczyciele wychowania fizycznego,
  • nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej.

Łączny koszt realizacji zadania w 2024 roku wyniesie 29 997 220,00 zł.

WF z AWF -ostatnie 3 lata

Od kilku lat specjaliści monitorujący kondycję fizyczną dzieci i młodzieży odnotowują systematyczny spadek poziomu sprawności fizycznej uczniów. Czas pandemii znacznie pogłębił ten stan. Pierwsza edycja projektu odbyła się w 2021 roku. Jej celem było ograniczenie negatywnych skutków pandemii. 
Projekt został bardzo dobrze przyjęty zarówno przez nauczycieli, jak i uczniów, dlatego był kontynuowany w latach kolejnych.
W kolejnym roku obok realizacji szkoleń dla nauczycieli oraz zajęć pozalekcyjnych w „Sport Klubach” wdrożono pierwsze w Polsce innowacyjne narzędzie do oceny fundamentalnych umiejętności ruchowych w sporcie.

W roku 2023 natomiast projekt ewaluował w kierunku działań profilaktycznych, upowszechniających potrzebę regularnej aktywności fizycznej dzieci i młodzieży oraz budowania świadomości w zakresie korzyści, jakie przynosi regularna aktywność fizyczna. Opracowane zostały też konkretne rekomendacje i wytyczne. Przedstawiono je w postaci tzw. „Piątki dla aktywności fizycznej i zdrowia” złożonej z następujących elementów: powszechności, jakości, celowości, innowacyjności i ciągłości.
Realizacja programu potwierdziła duże zainteresowanie nauczycieli, dzieci i młodzieży formułą zajęć w „Sport Klubach”, a także potrzebę dalszego ich prowadzenia. Wyniki badań wskazały na korzyści związane z regularnym uczestnictwem w tego typu aktywnościach pozalekcyjnych. Dodatkowo szersze spojrzenie na kondycję fizyczną potwierdziło, że aktualny stan kondycji fizycznej dzieci i młodzieży jest na niskim poziomie.

WF z AWF w liczbach

Projekt na przestrzeni trzech lat odniósł ogromny sukces. Jesteśmy przekonani, że jego powodzenie będzie stale rosło. 

Szkolenia dla nauczycieli:

  • ponad 31 tys. przeszkolonych nauczycieli,
  • 350 szkoleń w 9 ośrodkach AWF,
  • ponad 87% wysokich i bardzo wysokich ocen szkoleń, prawie 90 % nauczycieli widzi potrzebę dalszych szkoleń. 

Sport-Kluby:

  • ponad 450 tys. uczniów (2021-2023),
  • ponad 31 tys. Sport Klubów (2021-2023), w których przeprowadzono 780 tys. dodatkowych godzin zajęć ruchowych,
  • prawie połowa zajęć prowadzona była w klasach 1-3 szkół podstawowych przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej,
  • 39% uczniów uczestniczących w programie to uczniowie ze szkół wiejskich.

Wspieranie aktywności fizycznej przez MEiN

Ministerstwo Edukacji i Nauki prowadzi szereg działań wspierających uczniów w budowaniu ich kondycji zarówno fizycznej, jak i psychicznej. Oprócz programu „WF z AFW” MEiN wspiera finansowo rozwój infrastruktury szkolnej poprzez m.in. budowę nowoczesnych i w pełni wyposażonych hal sportowych.

 

Prawo
Zakaz trzymania psów na uwięzi od 2025 roku. Tylko 2 wyjątki. Dodatkowo: minimalne powierzchnie kojców [projekt ustawy]
17 lip 2024

Do Sejmu wpłynął projekt nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt autorstwa posłów Koalicji Obywatelskiej, wprowadzający zakaz trzymania psów na uwięzi. Ten zakaz będzie miał dwa wyjątki: będzie można tymczasowo trzymać psa na smyczy podczas spaceru i w transporcie. Zmiana przepisów mają wejść w życie sześć miesięcy po dniu publikacji w Dzienniku Ustaw.

Opieka nad chorym rodzicem: Zwolnienie od pracy i zasiłek
17 lip 2024

Jeżeli pojawi się konieczność sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny, pracownik może skorzystać ze zwolnienia od pracy, a przy tym skorzystać z zasiłku opiekuńczego. Kiedy będzie to możliwe oraz jakie formalności są niezbędne?

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami
17 lip 2024

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami. Można łatwo zyskać dni wolne od pracy, bo pracodawca nie może odmówić.

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku
17 lip 2024

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku. Inwestycje mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się ASF. Wnioski trzeba składać elektronicznie.

Świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnościami. Ile wynosi, dla kogo, kiedy, jak wystąpić?
17 lip 2024

Świadczenie wspierające jest formą pomocy dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Jego przyznanie nie jest zależne od kryterium dochodowego, a od określonego poziomu potrzeby wsparcia. Jak uzyskać świadczenie wspierające? Ile ono wynosi?

Waloryzacja emerytur i rent w 2025 roku. Wskaźnik 6,78%
17 lip 2024

W dniu 17 lipca 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. Rząd zaproponował, by wskaźnik ten pozostał na poziomie ustawowego minimum.

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja
17 lip 2024

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja. Chodzi o kobiety pracujące w gospodarstwach rolnych, które tworzą rodziny wielodzietne.

Ważny termin dla osób urodzonych po 1968 r. Decyzja tylko do końca lipca
17 lip 2024

Tylko do końca lipca trwa okno transferowe. Osoby, które urodziły się po 1968 r., mogą zdecydować, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej – na subkonto w ZUS czy do OFE.

Nowe wzory dokumentów składanych do ZUS. Zmiana od 1 września 2024 r.
17 lip 2024

Zmienią się wzory dokumentów składanych do ZUS. Nowe wzory zawiera projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Chodzi m.in. o dostosowanie formularzy do nowych przepisów dotyczących wprowadzenia wcześniejszej emerytury dla nauczycieli.

1500 zł kary za wezwanie karetki w tych przypadkach. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania pogotowia? Sprawdź.
17 lip 2024

1500 zł kary za nieuzasadnione wezwanie pogotowia. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania karetki? Nieuzasadnione wezwanie pogotowia w 2022 roku miało miejsce 2 mln razy.Jak zidentyfikować nagłe pogorszenie zdrowia?

pokaż więcej
Proszę czekać...