REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

350 tys. godzin dodatkowych zajęć sportowych dla uczniów. Jakie zmiany na lekcjach WF w 2024 r.?

szkoła sport wf
350 tys. godzin dodatkowych zajęć sportowych dla uczniów. Jakie zmiany na lekcjach WF w 2024 r.?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Profilaktyka prozdrowotna w szkołach bardzo ważnym zadaniem w 2024 r. MEiN i AWF będą ściśle współpracować w 2024 r.
rozwiń >

W 2024 roku ruszy kolejna edycja programu WF z AWF. Inicjatywa jest realizowana we współpracy Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Na realizację zadania przeznaczymy blisko 30 mln zł. Projekt jest poświęcony szeroko rozumianej profilaktyce prozdrowotnej.

REKLAMA

Cele WF z AWF w 2024

Głównym celem inicjatywy jest:

  • poprawa i monitoring stanu kondycji fizycznej oraz fundamentalnych umiejętności ruchowych uczniów, 
  • wdrożenie regularnej, wewnętrznej potrzeby uczestniczenia w zajęciach ruchowych,
  • budowania świadomości dotyczącej korzyści płynących z regularnych zajęć sportowych. 

Bardzo ważnym i innowacyjnym elementem działań, poza kontynuacją dotychczasowych działań, będzie wprowadzenie i upowszechnienie koncepcji alfabetu ruchowego.

Alfabet ruchowy to proces nabywania umiejętności fizycznego (ruchowego) „czytania i pisania”, czyli umiejętności bycia aktywnym. 

Cele - dodatkowe zajęcia, monitoring kondycji

Podczas realizacji przedsięwzięcia AWF planuje zrealizować następujące cele:

  • Wdrożenie dodatkowych zajęć ruchowych aktywizujących dzieci i młodzież szkolną, których efektem będzie poprawa kondycji fizycznej. 
  • Monitorowanie kondycji fizycznej dzieci i młodzieży oraz przygotowanie praktycznych wytycznych i rekomendacji do wykorzystania przez nauczycieli i rodziców.
  • Wdrażanie i monitorowanie fundamentalnych umiejętności ruchowych w sporcie (FUS) 
  • oraz przygotowanie wytycznych i rekomendacji praktycznych do wykorzystania 
  • przez nauczycieli i rodziców.
  • Wdrażanie do szkół (szkoły z certyfikatem) polskiej wersji Oceny Alfabetu Ruchowego (PAPL – Polish Assessment Physical Literacy) jako narzędzia do śledzenia postępów 
  • w umiejętnościach fizycznego „czytania i pisania” dzieci w wieku 8-12 lat.
  • Promowanie i wdrażanie świadomości potrzeby regularnej aktywności fizycznej potrzeby ruchu, działań prozdrowotnych i idei alfabetu ruchowego w społeczeństwie.

350 tys. godzin dodatkowych zajęć sportowych dla uczniów

  • Zorganizowanie i zlecenie 350 tys. godzin dodatkowych zajęć sportowych dla uczniów.
  • Monitoring kondycji fizycznej dzieci i młodzieży szkolnej za pomocą pomiarów podstawowych cech somatycznych i wybranych prób sprawności fizycznej.
  • Przeprowadzenie ankiet kierowanych do rodziców/opiekunów prawnych, dotyczących aspektów zdrowotnych i społeczno-ekonomicznych uczestników zajęć.
  • Kontynuacja monitoringu fundamentalnych umiejętności ruchowych w sporcie (FUS).
  • Wprowadzenie narzędzia do Oceny Alfabetu Ruchowego. Rezultatem badań będzie wskazanie aktualnego stanu kondycji fizycznej dzieci i młodzieży i jej uwarunkowań, fundamentalnych umiejętności ruchowych w sporcie oraz poziomu wykształcenia fizycznego (alfabetyzacji ruchowej), a na tej podstawie opracowane zostaną rekomendacje co do dalszych działań w przyszłości mających na celu poprawę kondycji fizycznej i zdrowia dzieci i młodzieży.
  • Wdrożenie postulatów i rekomendacji zawartych w tzw. „Piątce dla aktywności i zdrowia”, które zostaną zaprezentowane we wrześniu 2024 r..
  • Modyfikacja portalu WF z AWF.
  • Kontynuowanie możliwości przeszkolenia nowych nauczycieli (wykorzystanie portalu WF z AWF) w celu uzyskania certyfikatu i uruchomienia nowych zajęć „Sport Klubów”.

Grupa docelowa zadania:

  • nauczyciele wychowania fizycznego,
  • nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej.

Łączny koszt realizacji zadania w 2024 roku wyniesie 29 997 220,00 zł.

WF z AWF -ostatnie 3 lata

Od kilku lat specjaliści monitorujący kondycję fizyczną dzieci i młodzieży odnotowują systematyczny spadek poziomu sprawności fizycznej uczniów. Czas pandemii znacznie pogłębił ten stan. Pierwsza edycja projektu odbyła się w 2021 roku. Jej celem było ograniczenie negatywnych skutków pandemii. 
Projekt został bardzo dobrze przyjęty zarówno przez nauczycieli, jak i uczniów, dlatego był kontynuowany w latach kolejnych.
W kolejnym roku obok realizacji szkoleń dla nauczycieli oraz zajęć pozalekcyjnych w „Sport Klubach” wdrożono pierwsze w Polsce innowacyjne narzędzie do oceny fundamentalnych umiejętności ruchowych w sporcie.

W roku 2023 natomiast projekt ewaluował w kierunku działań profilaktycznych, upowszechniających potrzebę regularnej aktywności fizycznej dzieci i młodzieży oraz budowania świadomości w zakresie korzyści, jakie przynosi regularna aktywność fizyczna. Opracowane zostały też konkretne rekomendacje i wytyczne. Przedstawiono je w postaci tzw. „Piątki dla aktywności fizycznej i zdrowia” złożonej z następujących elementów: powszechności, jakości, celowości, innowacyjności i ciągłości.
Realizacja programu potwierdziła duże zainteresowanie nauczycieli, dzieci i młodzieży formułą zajęć w „Sport Klubach”, a także potrzebę dalszego ich prowadzenia. Wyniki badań wskazały na korzyści związane z regularnym uczestnictwem w tego typu aktywnościach pozalekcyjnych. Dodatkowo szersze spojrzenie na kondycję fizyczną potwierdziło, że aktualny stan kondycji fizycznej dzieci i młodzieży jest na niskim poziomie.

WF z AWF w liczbach

Projekt na przestrzeni trzech lat odniósł ogromny sukces. Jesteśmy przekonani, że jego powodzenie będzie stale rosło. 

Szkolenia dla nauczycieli:

  • ponad 31 tys. przeszkolonych nauczycieli,
  • 350 szkoleń w 9 ośrodkach AWF,
  • ponad 87% wysokich i bardzo wysokich ocen szkoleń, prawie 90 % nauczycieli widzi potrzebę dalszych szkoleń. 

Sport-Kluby:

  • ponad 450 tys. uczniów (2021-2023),
  • ponad 31 tys. Sport Klubów (2021-2023), w których przeprowadzono 780 tys. dodatkowych godzin zajęć ruchowych,
  • prawie połowa zajęć prowadzona była w klasach 1-3 szkół podstawowych przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej,
  • 39% uczniów uczestniczących w programie to uczniowie ze szkół wiejskich.

Wspieranie aktywności fizycznej przez MEiN

Ministerstwo Edukacji i Nauki prowadzi szereg działań wspierających uczniów w budowaniu ich kondycji zarówno fizycznej, jak i psychicznej. Oprócz programu „WF z AFW” MEiN wspiera finansowo rozwój infrastruktury szkolnej poprzez m.in. budowę nowoczesnych i w pełni wyposażonych hal sportowych.

 

Źródło: Ministerstwo Edukacji i Nauki

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kwoty emerytur i rent wolne od egzekucji i potrąceń 2025 r. – zmiany od 1 marca

Po każdej waloryzacji emerytur i rent rosną też kwoty tych świadczeń wolne od potrąceń i egzekucji. Nie inaczej będzie w 2025 roku. Prezes ZUS wydał już 18 lutego 2025 r. komunikat w sprawie kwoty najniższej emerytury i renty, dodatku pielęgnacyjnego i dodatku dla sierot zupełnych, kwot maksymalnych zmniejszeń emerytur i rent oraz kwot emerytur i rent wolnych od egzekucji i potrąceń.

Orzekanie o niepełnosprawności - będą nowe zasady. MRPiPS: projekt zatwierdzony

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 21 lutego 2025 r., że dzień wcześniej Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania o niepełnosprawności oraz uporządkowania systemu świadczeń. MRPiPS dodało, że nowy system uwzględnia postulaty osób z niepełnosprawnościami, w tym orzekanie przez specjalistów z danych dziedzin.

Zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych: Sejmowa komisja rozpatrzyła petycję. Czas na stanowisko resortu zdrowia

Czy zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych? Co z produktami bezalkoholowymi imitującymi opakowania napoi alkoholowych? Sejmowa komisja rozpatrzyła w czwartek petycję w tej sprawie.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r. O jakie świadczenia mogą wystąpić rodzice i opiekunowie dzieci niepełnosprawnych w 2025 r.? Ile wynoszą poszczególne świadczenia? Gdzie złożyć wniosek?

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe limity dorabiania dla rencistów i emerytów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomniał w piątek, że od 1 marca zmianie ulegną limity dorabiania do świadczeń dla rencistów i dla wcześniejszych emerytów. Przekroczenie limitów może skutkować zmniejszeniem lub zawieszeniem wypłaty świadczenia przez ZUS.

Krwiodawcy bez ogólnopolskiej ulgi na komunikację? Rząd umywa ręce, odbija piłeczkę do samorządów

Honorowi krwiodawcy oddają krew, ratując życie, ale czy mogą liczyć na darmowe przejazdy komunikacją miejską w całym kraju? Posłanka Paulina Matysiak apeluje o jednolitą ulgę, jednak rząd odbija piłeczkę do samorządów. Czy to koniec nadziei na realne wsparcie dla dawców?

MRPiPS ujawniło co dalej z przeliczeniem emerytur i rent rodzinnych dla osób, którym przyznano świadczenia w latach 2009-2019. Nie będzie wyrównania i odsetek

Konstrukcja wyrównania i odsetek może być stosowana, jeżeli ponowne ustalenie wysokości świadczenia wynikałoby z tego, że świadczenie zostało ustalone w wysokości niezgodnej z obowiązującymi przepisami – informuje MRPiPS. Osobom, którym przyznano emerytury lub renty rodzinnej w czerwcu w latach 2009-2019 i które przez lata miały wypłacane zaniżone świadczenia, świadczenia te – w opinii MRPiPS – zostały wyliczone zgodnie z prawem, a konstrukcja waloryzacji rocznej i kwartalnej jest zgodna z konstytucją, zatem – nie przysługują im jednorazowe wyrównania (które sięgałyby nawet kilkunastu tysięcy złotych), ani odsetki od tych wyrównań.

MRPiPS: Korzystne zmiany w systemie orzekania o niepełnosprawności coraz bliżej

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki w przesłanym w piątek komunikacie poinformowało, że Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania w Polsce oraz uporządkowania systemu świadczeń. Zmiany te - w ocenie resortu - mają rozwiązać problemy osób z niepełnosprawnościami dotyczącymi systemu orzekania o niepełnosprawności.

REKLAMA

Rząd: Opóźnia o 6 miesięcy utrudnienia w budowie domów. Jak za daleko do szkoły i lasu domu nie wybudujesz. Tak dziś w przepisach

W 2026 r. utrudnienia w budowie domów. Nie tylko najdalej 1,5 km do szkoły podstawowej (w mieście - na wsi 3 km). Blisko domu musi być (nie dalej niż 3 km) o powierzchni 20 ha park, ogródek jordanowski albo las. Park i ogródek jordanowski muszą mieć infrastrukturą. Przepisy miały wejść w życie od 1 stycznia 2026 r. (decyzja rządu premiera M. Morawieckiego). Wejdą pół roku później (decyzja rządu premiera D. Tuska).

Gość Infor.pl: Dzieci uzależnione od smartfonów to lenistwo rodziców?

Czy powinno się zakazać używania smartfonów w szkołach? Jak media społecznościowe wykorzystują słabości naszego mózgu? Jak zbudować zdrową relację z technologiami? Czy gry komputerowe to sztuka? Gościem Infor.pl jest Krzysztof M. Maj z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

REKLAMA