REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powrót do gimnazjów? Podobno nie będzie rewolucji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
uczeń szkoła gimnazja reforma edukacja oświata
Powrót do gimnazjów? Podobno nie będzie rewolucji
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Politycy zapewniają, że nie będzie rewolucji w oświacie. Krystyny Szumilas z KO zapowiedziała, że nie będzie powrotu do sześciolatków oraz nie będzie powrotu do gimnazjów.
rozwiń >

Rewolucja w oświacie

Nie ma rewolucji w oświacie (...) nie będzie powrotu do sześciolatków, nie będzie powrotu do gimnazjów. System edukacji nie wytrzyma następnej rewolucji - powiedziała Krystyna Szumilas (KO) podczas II edycji Szczytu dla Edukacji. Podstawy programowe nie powstaną w miesiąc - zaznaczyła Kinga Gajewska (KO).

REKLAMA

W czwartek w Warszawie odbyła się II edycja Szczytu dla Edukacji - debaty obywatelskiej, w której uczestniczą przedstawiciele organizacji pozarządowych, korporacji samorządowych, związków zawodowych oraz politycy. Organizatorem Szczytu dla Edukacji jest koalicja SOS dla Edukacji.

Debata - przyszłość edukacji

REKLAMA

Podczas szczytu zorganizowano debatę, do której zaproszono polityków reprezentujących partie tworzące większość parlamentarną: Krystynę Szumilas (KO), Kingę Gajewską (KO), Joannę Muchę (Polska 2050), Agnieszkę Dziemianowicz-Bąk (Lewica) i Adama Bodnara (senator KO, były RPO), by "wspólnie z politykami zastanowić się nad krokami, które mogą doprowadzić do realizacji postulatów Obywatelskiego Paktu dla Edukacji w perspektywie najbliższych miesięcy po utworzeniu rządu oraz dalszej, aż do 2040 r."

"Mamy wspólną rzecz to zrobienia i wzajemne zobowiązanie" - powiedziała koordynatorka i współtwórczyni SOS dla Edukacji Alicja Pacewicz. "Mamy tu przedstawicieli wszystkich ugrupowań (...) dlatego, że słyszymy - i w to wierzymy - że to będzie multipartyjne zarządzanie, multipartyjne strategie, a nie pojedyncze osoby i pojedyncze pomysły, że będziecie ze sobą o tym rozmawiać" - dodała.

Jak powinna wyglądać szkoła

Zdaniem Krystyny Szumilas (KO), przewodniczącej sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, polskiej edukacji najbardziej potrzebny jest dziś "oddech świeżego powietrza, wiara w to, że szkoła jest tym miejscem, gdzie można realizować własne marzenia i własny pomysł na nauczanie dzieci". Dodała też, że należy "odbudować zaufanie do nauczycieli, prestiż i wiarę w to, że ludzie na dole, w swoich szkołach, wiedzą co i jak mają robić, a państwo powinno im pomagać".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szumilas zaznaczyła, że chciałaby, żeby sejmowa komisja, której przewodniczy, była "forum wymiany doświadczeń dyskusji, wysłuchiwania się wzajemnie, a nie - jak było do tej pory - ograniczania tej debaty". Podkreśliła, że komisja będzie "otwarta dla wszystkich organizacji pozarządowych, przedstawicieli samorządu terytorialnego, przedstawicieli rodziców i wszystkich środowisk, którym leży na sercu dobro edukacji".

Powrót gimnazjów

Posłanka odniosła się też do pytania o obniżenie wieku szkolnego i powrót gimnazjów. "Nie ma rewolucji w oświacie (...) nie będzie powrotu do sześciolatków, nie będzie powrotu do gimnazjów. System edukacji nie wytrzyma następnej rewolucji (...) jeśli chcemy wprowadzać jakiekolwiek zmiany, to w porozumieniu ze środowiskiem, nie gwałtownie, nie rewolucyjnie, to musi być ewolucja" - podkreśliła.

Zdaniem posłanki Lewicy Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, "ogromnym, wielkim i pozytywnym wyzwaniem, jest upodmiotowienie uczniów i położenie akcentu na prawa uczniowskie".

Jak wyjaśniła, to "nie tylko kwestia zadbania o przestrzeganie takich podstawowych praw uczniowskich, tylko w ogóle uczynienie z uczniów i uczennic, takiego pełnoprawnego aktora środowiska oświatowego, rzeczywistości szkolnej i kształtowania tej oświatowej polityki". Dodała, że ogromne brawa należą się wszystkim środowiskom uczniowskim, stowarzyszeniom, organizacjom, które zwracały uwagę na to, że "mamy taką sytuację, że jednocześnie w narracji edukacji obywatelskiej, demokratycznej, przywracania praworządności, cały czas przymykane jest oko na fakt, że na poziomie szkolnym łamane są uczniowskie prawa, nie zawsze przestrzegana jest konstytucja, ograniczane są prawa obywatelskie".

REKLAMA

Posłanka Polski 2050 Joanna Mucha oceniła, że środowisko edukacji to "chyba jedyne środowisko, które w ostatnich ośmiu, ciemnych latach, odniosło rzeczywiste sukcesy (...) to jedyne środowisko, może jeszcze sędziowskie, które naprawdę pokazało sprawczość" - zwróciła się do publiczności, na której zasiadali przedstawiciele środowiska, dziękując za tę pracę.

Odnosząc się do konsultacji społecznych i włączania środowisk w proces decyzyjny, zaznaczyła, że "cała jej partia chce włączenia, inkluzywności, partycypacji, paneli obywatelskich. Chce wszystkich mechanizmów, które będą włączały środowiska, grupy, które są różnego rodzaju interesariuszami w procesy podejmowania decyzji".

"Do kompetencji przyszłości dodajmy także empatię" - dodała posłanka. "Jeśli mówimy o starzeniu się społeczeństwa, o digitalizacji, to jeśli zapomnimy o tym, żeby uczyć empatii, to naprawdę coś bardzo złego z tym społeczeństwem się za 10 czy 20 lat stanie" - podkreśliła. "Marzę o edukacji, która rozszerzy się na żłobki" - dodała. Jak wyjaśniła, "edukacja wczesnodziecięca (...) daje prawdziwe wyrównywanie szans". Wskazała też, że "wciąż za mało mówi się o przemocy w szkole, uzależnieniach oraz o młodzieży ze specjalnymi potrzebami różnego typu".

Powstanie KEN

Kinga Gajewska (KO) mówiła m.in. o powstaniu Komisji Edukacji Narodowej. "Traktuję powstanie tej instytucji jako wielkie dzieło, to będzie coś przełomowego w polskiej edukacji, ale nie będę mówiła za całe środowiska, jaką to będzie miało formułę (...) wspólnie będziemy wypracowywali, jak to ma wyglądać i jak szybko to się stanie".

"Jeśli pytacie nas, jak będzie wyglądało tworzenie nowych podstaw programowych, to, co mogę powiedzieć z pełną odpowiedzialnością i jestem przekonana, że tak zrobimy: to nie będzie zrobione w miesiąc. Do podstaw programowych trzeba podejść w poważny, odpowiedzialny sposób" - podkreśliła, zwracając uwagę, że przez osiem ostatnich lat "wszystko działo się w tempie ekspresowym, podstawy programowe były pisane w pół roku, na kolanie".

"Nikt nie pozwoli na to, żeby szkołę i życie uczniom wywracać do góry nogami (...) często używamy słowa +rewolucja+ (...) my wolimy używać słowa +transformacja+ i tego będziemy się trzymali" - dodała.

Senator KO, były RPO, Adam Bodnar wskazywał m.in. na edukację obywatelską. "To, czego doświadczyliśmy przez te lata złych przemian w Polsce, to to, że wielu obywateli nie było świadomych znaczenia Trybunału Konstytucyjnego, Krajowej Rady Sądownictwa, niezależności sądów, w ogóle mechanizmów demokratycznych" - powiedział. "Bardzo łatwo jest rzucić hasło: odbierzemy wszystkim immunitety i obywatele chętnie takie hasła kupują, niekoniecznie wiedząc, na czym immunitet polega i dlaczego ma wartość ochronną także dla samych obywateli" - zaznaczył.

Obywatelski Pakt dla Edukacji 

Obywatelski Pakt dla Edukacji zawiera 10 punktów. Są to: 

1. Samodzielność szkoły zamiast centralnego sterowania; 

2. Szkoła dobrze i racjonalnie finansowana; 

3. Szkoła profesjonalnych i dowartościowanych nauczycielek i nauczycieli; 

4. Szkoła na miarę XXI, a nie XIX wieku; 

5. Szkoła kompetencji kluczowych, a nie szczegółowych wiadomości;

 6. Szkoła równych szans i równego traktowania; 

7. Szkoła wsparcia i współpracy, a nie rywalizacji; 

8. Szkoła demokracji i zaangażowania; 

9. Szkoła społeczności lokalnej, a nie ministerstwa oświaty; 

10. Szkoła pluralizmu.

SOS dla Edukacji

W styczniu 2023 r., w oparciu o założenia Obywatelskiego Paktu dla Edukacji, koalicja SOS dla Edukacji zorganizowała Szczyt dla Edukacji, w którym wzięli udział przedstawiciele środowisk edukacyjnych: nauczycielskich i dyrektorskich, uczniowskich i rodzicielskich, akademickich, samorządowych i związkowych, aktywiści i aktywistki organizacji pozarządowych, a także przedstawiciele i eksperci ugrupowań politycznych. Efektem tej debaty obywatelskiej była publikacja zawierająca ponad 100 rozwiązań i rekomendacji, których celem jest uczynienie polskiej szkoły lepszym miejscem dla uczniów i nauczycieli.

W oparciu o wypracowane na szczycie postulaty eksperci SOS dla Edukacji przygotowali propozycje 10 rozwiązań prawnych możliwych do wprowadzenia po wyborach parlamentarnych. "Dadzą one polskiej szkole impuls do prawdziwie dobrych zmian i szansę na nowe otwarcie. Bez rewolucji, z rozwagą i roztropnością, ze świadomością odpowiedzialności, jaka na nas spoczywa wobec dzieci i młodzieży i wobec przyszłości kraju" – wskazano.

Pod koniec czerwca 2023 r. poparcie dla postulatów Obywatelskiego Paktu dla Edukacji oraz propozycji 10 rozwiązań na pierwsze 100 dni zadeklarowały: Platforma Obywatelska, Nowoczesna i Inicjatywa Polska, Polskie Stronnictwo Ludowe i Polska 2050 oraz Nowa Lewica i Razem.(PAP)

 

Autorka: Paulina Kurek

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Urlop stażowy 2025: po 10 latach pracy 30 dni urlopu wypoczynkowego, po 15 latach - 35 dni, po 20 latach - 40 dni. Czy wejdzie? Mamy stanowisko resortu pracy

Obecnie analizuje się zagadnienie urlopu stażowego. Idea jest bardzo prosta: pracownikom z krótszym stażem (do 10 lat) przysługuje 20-dniowy urlop wypoczynkowy w 100% finansowany przez pracodawcę, natomiast po przekroczeniu dziesięcioletniego okresu pracy zamiast dotychczasowych 26 dni, wypoczynek zostałby zwiększony do 30 dni, a potem – o kolejne 5 dni za każde następne 5 lat. Resort pracy zajmuje pozytywne stanowisko na wprowadzenie tzw. urlopu stażowego, bo proponowane zmiany mają solidne uzasadnienie zarówno logiczne, społeczne jak i prawne. Zresztą – przecież już teraz w wielu zawodach obowiązują dłuższe urlopy.

Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Kto z nas nie spotkał się taką sytuacją, że listonosz nie dostarczył przesyłki, nie podjął nawet takiej próby i z automatu zostawił w skrzynce awizo. Mato miejsce szczególnie w dużych miastach, z blokami bez wind. To jeszcze nic, czasami tego awiza nie ma! Możemy przeczytać np. taką skargę: "Poczta nie dostarczyła mi awizo do sądu w Lublinie co mam teraz zrobić. Rozmawiałam z listonoszem to się bezczelnie wypiera. Dlaczego przez czyjąś głupotę mam cierpieć?" Problem rzeczywiście istnieje, bo istnieje skutek doręczenia i pewne terminy biegną.

III grupa inwalidzka - stopień lekki. Co w 2025 roku?

Orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, dawniej określane jako trzecia grupa inwalidzka (III grupa) definiuje osoby, których naruszona sprawność organizmu powoduje istotne pogorszenie zdolności do wykonywania pracy lub ograniczenia w pełnieniu ról społecznych. W 2025 roku władze, PFRON, a także rząd i samorządy przygotowały szereg udogodnień oraz wsparć finansowych dla beneficjentów tego stopnia niepełnosprawności. Przyglądamy się najważniejszym z nich.

Luka w przepisach: Przy świadczeniu pielęgnacyjnym opiekunowie stracili. Będzie nowelizacja? [MOPS, ZUS]

W artykule omawiamy taką sytuację. Jest skomplikowana bo dotyczy zwrotu świadczenia pielęgnacyjnego przez opiekuna i jego problemów z utratą ubezpieczenia w NFZ z mocą wsteczną (tak twierdzą MOPS, zobaczymy co na to powiedzą sądy).

REKLAMA

Wyrok TK: Emeryci mocno stracili w ZUS z przeliczeniem emerytur. Przepadł też 15% bonus do kapitału początkowego. Był waloryzowany

Emeryci, którzy rozpoczęli korzystanie z emerytur wcześniejszych od 2013 r. (albo później) nie mogą skorzystać z wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Te osoby czekają na ewentualną specustawę. Jedyne co im pozostaje to napisać krytyczny list albo komentarz w Internecie.

23 emerytów wygrało z ZUS na przeliczeniu emerytur. Jeden już prawomocnie [Wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]

Zestawienie i omówienie korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym jednego prawomocnego. Ile konkretnie wynoszą sumy zasądzone przez sąd na korzyść emerytów. Ich korzyść szacować można kwoty od około 550 zł do blisko 3000 zł miesięcznie. Z 23 wyroków jeden jest prawomocny, pozostałe będą oceniane przez sąd apelacyjny.

MRPiPS: 5070 zł dla każdego od 1 stycznia 2026 r., ale jest „haczyk” – bo nie dla tych co otrzymują premie i nagrody oraz inne dodatki do wynagrodzenia

Czeka nas rewolucja w zakresie płacy minimalnej – w rządzie trwają obecnie prace nad całkowitą zmianą ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ostateczna wersja projektu zakłada, że pensja minimalna ma opiewać na 55% wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, co – zgodnie z aktualnymi prognozami – dałoby pensję minimalną na poziomie 5070 zł brutto. Jak się okazuje – nie wszyscy będą mogli jednak liczyć na podwyżkę od 1 stycznia 2026 r., bo MRPiPS wycofało się z pomysłu zrównania płacy minimalnej z wynagrodzeniem zasadniczym.

WZON: Tylko 43 punkty po 25 latach na wózku. Tylko 61 punktów dla niewidomej. W ZUS bez świadczeń także stopień znaczny niepełnosprawności

Otrzymaliśmy kilka listów od osób niepełnosprawnych (orzeczenia stałe, stopień znaczny niepełnosprawności), które zostały przez WZON wykluczone ze świadczenia wspierającego. W artykule ich opinie:

REKLAMA

Rząd kręci bat na właścicieli domów. Będzie limit osób, a nawet metrów dla rodziny? Szykują się wielkie zmiany w przepisach

Hałas, bójki, parkujące, gdzie się da samochody, śmieci i bezsilność sąsiadów – tak można streścić skargi, które leją się lawiną do posłów oraz resortu rozwoju i technologii od tych, którzy stali się ofiarą nowej, polskiej plagi. Domy jednorodzinne zamieniane są w hotele robotnicze. Rząd chce z tym walczyć i kręci bat na ten „biznes”. Szykuje się rewolucja w przepisach?

Cyfrowe wykluczenie w miejscu pracy: cicha forma mobbingu. Czy za wysyłanie memów przez pracowników na WhatsAppie odpowiada pracodawca?

Cyfrowe wykluczenie stanowi często bagatelizowany aspekt mobbingu. Prawo nie nadąża za zmieniającym się środowiskiem pracy. Coraz częściej występująca praca zdalna, powszechne używanie komunikatorów, sprawiają że mobbing nie jest już tylko zjawiskiem bezpośrednim – doświadczalnym i widzialnym przez wszystkich, ale staje się cichy i trudny do udowodnienia dla osób nękanych. Według badań ponad 40 proc. pracowników przyznaje, że doświadcza mobbing.1

REKLAMA